• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4856 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ بهمن

جشن خياباني طرفداران پالميراس بعد از قهرماني در كوپاليبرتادورس

اينجا برزيل است و فوتبال مهم‌تر از كرونا

علي ولي‌اللهي

 

سائوپائولو برزيل. صدها نفر از طرفداران پالميراس در خيابان‌هاي تنگ اطراف آلياز پارك گردن خود را كشيده و سعي در انداختن نيم‌نگاهي به هر صفحه تلويزيوني كه پيدا مي‌كنند، دارند. همه‌گيري براي آنها به اين معني بود كه آنها نمي‌توانند به فينال ريودوژانيرو بروند اما اين معناي ديگري هم داشت. اينكه آنها حتي نمي‌توانند به بارها و رستوران‌‌هايي كه آخر هفته خدمات محدودي ارايه مي‌دادند، بروند. 
در عوض هواداران خودجوش كار كردند.تعداد انگشت‌شماري از آنها ساكنان ساختمان‌هاي آپارتماني و خانه‌هاي اطراف استاديوم، محل زندگي تيم محبوب پالميراس، صفحه نمايش خود را زاويه داده‌اند تا از خيابان‌هاي بيرون ديده شوند. هواداران ديگر در بيرون كافه‌ها و رستوران‌ها تجمع كرده‌اند درحالي كه پرچم‌هاي تيم را بالا برده‌اند و شال باشگاه را روي دوش انداخته‌اند. افكار آنها ۳۰۰ مايل دورتر است. در گرماي شديد ريو در داخل ماراكاناي معروف، جايي كه تيم آنها در فينال كوپا ليبرتادورس به مصاف سانتوس رقيب خود رفته است و براي كسب بزرگ‌ترين جايزه در فوتبال باشگاهي امريكاي جنوبي بازي مي‌كند. 
اگر شرايط دنيا نرمال بود بسياري از آنها در ماراكانا حضور مي‌داشتند. ده‌ها هزار نفر با هواپيما و اتوبوس و ماشين شخصي فقط براي اينكه در آنجا حضور داشته باشند، براي تزيين خانه معنوي فوتبال برزيل، در آنجا پرچم‌هاي سبز و سفيد به اهتزاز درمي‌آوردند. به هر حال اين يك لحظه تاريخي بود. اولين ‌بار از سال ۲۰۰۶ كه فينال ليبرتادورس توسط دو تيم برزيلي برگزار شد. دو تيمي كه بوكاجونيورز و ريورپلاته بزرگان آرژانتين را در نيمه‌نهايي حذف كردند. اين نخستين ‌بار است كه دو تيم از ايالت سائوپائولو در فينال معتبرترين رقابت باشگاهي امريكاي جنوبي مقابل هم قرار مي‌گيرند. 
البته اكثريت قريب به اتفاق آنها نتوانستند آنجا باشند زيرا وضعيت دنيا فعلا عادي نيست. فقط ۵ هزار هوادار حق داشتند در ورزشگاه حضور داشته باشند. همه آنها به ويژه از طريق فروش بليت توسط باشگاه‌هاي مربوطه به استاديوم راه يافتند. همه آنها به صورت مورب در چند بخش از استاديوم ۷۸ هزار نفري ماركانا جا داده شدند به طوري كه بين آنها فاصله‌هاي خالي زيادي در‌نظر گرفته شده بود. 
اما با اينكه شرايط تغيير كرده است، عادت‌هاي قديمي تغييري نكرده‌اند. طي10ماه گذشته مشخص شده است كه بدون توجه به خطرها و محدوديت‌ها اگر فوتبال انجام شود، براي لحظاتي كه بيشترين معني را هم دارد، هواداران تمايل به كنار هم بودن را احساس مي‌كنند. اين اتفاق در انگليس رخ داد، زماني كه ليورپول بعد از بيش از ۳۰ سال قهرمان ليگ برتر شد، زماني كه ليدز موفق به صعود شد. اين اتفاق در ايتاليا رخ داد. زماني كه ناپولي فاتح كوپا ايتاليا شد. اين اتفاق در آرژانتين رخ داد، زماني كه ديه‌گو مارادونا در‌گذشت. اين كاري است كه توصيه نمي‌شود چرا‌كه عاقلانه و امن نيست اما به نوعي به نظر مي‌رسد اجتناب‌ناپذير باشد. 
و بدين‌ترتيب طرفداران پالميراس از ساعاتي قبل از شروع بازي براي نوشيدن و آواز خواندن و به اهتزاز درآوردن پرچم‌هاي خود به آليانز پارك آمدند. به محلي كه احساس مي‌كنند خانه‌شان است. آنها منتظر اين اتفاق بودند. تيم آنها از سال ۱۹۹۹به اين طرف عنوان قهرماني ليبرتادورس را به دست نياورده بود. آنها بايد بيش از ۹۰ دقيقه در يك بازي كه احتياط در آن  بر كيفيتش مي‌چربد، صبر كنند. تيم‌ها در اين بازي با هوشياري بيشتري بازي مي‌كنند زيرا آنچه ممكن است از دست برود غير‌قابل جبران است. 
و سپس در هياهو اين اتفاق افتاد. يك غوغا در حاشيه بازي و توسط كوكا مربي پا به سن گذاشته سانتوس. او از زمين بازي اخراج شد. ۹۰ دقيقه تمام شده بود و ساعت لحظه به لحظه در اوقات تلف شده بازي جلو مي‌رفت. داور مسابقه ۸ دقيقه وقت اضافه گرفته بود. وقتي اين ۸ دقيقه تمام شد، چند ثانيه بعد از آن داور تصميم گرفت اجازه آخرين حمله را هم به تيم پالميراس بدهد. روني ستاره اين تيم از كنار خط تا ميانه زمين حريف جلو آمد و در عمق خط دفاع حريف يك حفره ديد. توپ را از همان‌‌ جا فرستاد. برونو لوپس بلند شد و به‌موقع ضربه سر خود را به سمت دروازه سانتوس روانه كرد. توپ به تور دروازه رسيده بود. 
در استاديوم او به سمت تماشاچيان دويد. تماشاچيان از روي صندلي‌ها پايين پريدند و به سمت گلزن تيم‌شان شتافتند. بازيكنان و كادر فني پالميراس خودشان را به جشن مشترك اين دو رساندند. پالميراس پيروزي خود را به دست آورده بود. در خيابان‌هاي تنگ اطراف آليانز پارك،كساني كه نمي‌توانستند در ماراكانا  حضور داشته باشند بالاخره احساس كردند كه در آنجا هستند. تمام موارد ايمني و قوانين فاصله اجتماعي براي يك لحظه محو شد. مردم يكديگر را در آغوش كشيدند و سرود قهرماني سر دادند. 
اين دومين قهرماني سانتوس در رقابت‌هاي كوپا ليبرتادورس بود كه به شكلي دراماتيك به دست آمد. آنها 3 بار ديگر هم به فينال رسيده بودند كه در كسب عنوان قهرماني ناكام ماندند. تيم سانتوس نيز 3 بار فاتح اين تورنمنت  شده بود و مي‌خواست چهارمين قهرماني خودش را جشن بگيرد. در پايان رقابت‌ها مارينهو از سانتوس  به عنوان بهترين بازيكن تورنمنت انتخاب شد. 
منبع: نيويورك تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون