• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4856 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ بهمن

پنجمي عليرضا و ششمي كارلسن در شطرنج تاتااستيل

فيروزجا نيم امتياز كم آورد

دور پاياني رقابت‌هاي شطرنج تاتا استيل يكشنبه شب به وقت تهران برگزار شد و عليرضا فيروزجا با تساوي مقابل حريف خود به مقام پنجمي اين تورنمنت بسنده كرد. 
رقابت‌هاي تاتااستيل از 15 ژانويه(26 دي‌ ماه) دركشور هلند و به صورت حضوري با شركت 14 نفر از برترين شطرنج‌بازان حال حاضر جهان آغاز شد. عليرضا فيروزجا نابغه ايراني شطرنج نيز در اين مسابقات دست به مهره شد و تا پايان دور دوازدهم و ما قبل پاياني با كسب 7.5 امتياز جزو مدعيان عنوان قهرماني به حساب مي‌آمد. فيروزجا گرچه در دور نخست مقابل مگنوس كارلسن بهترين شطرنج‌باز حال حاضر جهان شكست خورد اما در ادامه مسابقات و 12 دور ديگر بدون باخت باقي ماند.
فيروزجا كه حتي در پايان دور هشتم به صدر جدول مسابقات نيز رسيده بود، در دور دوازدهم مقابل آنيش‌گيري هندي‌الاصل يكي از مدعيان اصلي قهرماني به تساوي دست پيدا كرد و 7.5 امتيازي شد. عليرضا در دور نهايي مقابل رادوسلاو ويتاشك با ريتينگ 2705 قرار گرفت. فيروزجا اگر مي‌توانست حريفش را شكست دهد شانسي براي رسيدن به قهرماني مي‌داشت اما اين اتفاق رخ نداد و دو شطرنج‌باز به تساوي رضايت دادند. عليرضا با اين تساوي 8  امتيازي شد. 
در ديگر ديدار مهم روز آخركارلسن كه عملكرد ضعيفي در اين رقابت‌ها نشان داد، موفق شد ماكسيم واشيه لاگرا را شكست دهد. با اين حال عملكرد بد كارلسن باعث شد او 16 واحد ريتينگ از دست بدهد. آنيش‌گيري كه تا پايان دور دوازدهم صدرنشين بود مقابل حريف اسپانيايي‌اش ديويد آنتون گيخارو با ريتينگ 2679 به تساوي رسيد. اين تساوي در حالي به دست آمد كه از نظر اكثر كارشناسان با توجه به اختلاف سطح دو شطرنج‌باز، ‌گيري بايد برنده اين رقابت مي‌شد. همچنين يوردن فن فورست هلندي ديگر مدعي قهرماني توانست نيلز گراندليوس سوئدي را از پيش رو بردارد و از لحاظ امتيازي خودش را به آنيش‌گيري برساند. به اين ترتيب رقابت‌هاي شطرنج تاتا استيل بعد از 13 دور در حالي به پايان رسيد كه آنيش‌گيري، شطرنج‌باز هندي‌الاصل تيم هلند و فن فورست با 8.5 امتياز صدرنشين شدند. براي تعيين قهرمان و براساس قوانين مسابقات اين دو نفر در رقابت تاي‌بريك بار ديگر مقابل هم قرار گرفتند. اين دو شطرنج‌باز در دور دوم با هم روبه‌رو شده بودند كه نتيجه آن بازي مساوي شده بود. 
قبل از شروع تاي‌بريك، يك اتفاق حاشيه‌اي هم رخ داد كه در متن آن عليرضا فيروزجا حضور داشت. اين اتفاق باعث شد اعتراضات شديدي از طرف تماشاچيان و هواداران شطرنج صورت گيرد. داستان از اين قرار بود كه هنوز رقابت فيروزجا ادامه داشت كه مسوولان مسابقات تصميم گرفتند مسابقه فينال را بين دو شطرنج‌باز هلندي برگزار كنند. اين تصميم‌گيري درست به نظر مي‌آمد چراكه فيروزجا حتي در صورت پيروزي با پوئن‌شكني نمي‌توانست در ديدار تاي‌بريك حضور پيدا كند و طبق قوانين، ديدار تاي‌بريك مستقل از نتيجه فيروزجا برگزار شد. اما سوال اساسي و اصلي بسياري از هواداران شطرنج اين بود كه چرا مسوولان مسابقات تا اتمام رقابت‌ها صبر نكرده و با اين كار باعث شدند، تمركز لازم از فيروزجا و حريفش گرفته شود. به هر ترتيب رقابت تاي بريك بين دو شطرنج‌باز هلندي برگزار شد. بازي اول و دوم اين دو به تساوي رسيد تا در نهايت در ديدار سوم فن فورست توانست حريفش را شكست دهد و فاتح رقابت‌هاي تاتا استيل لقب بگيرد. فن فورست در حالي فاتح اين رقابت معتبر شد كه تنها 21 سال سن دارد.  بعد از فورست و‌گيري، آندري اسيپنكو، فابيو كاروانو و فيروزجا هر سه با 8 امتياز و به دليل پوئن شكني در رتبه‌هاي سوم تا پنجم ايستادند و كارلسن نايب‌قهرمان دوره پيش به مقامي بهتر از ششمي دست پيدا نكرد. فيروزجا در دوره قبل در رتبه نهم ايستاده بود. آرين طاري ديگر شطرنج‌باز ايراني‌الاصل كه براي تيم نروژ بازي مي‌كند نيز در مكان هشتم  ايستاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون