• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4859 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۸ بهمن

خبر

رايزني بلينكن و خليل‌زاد پيرامون روند صلح افغانستان

آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه ايالات متحده در ديدار خود با زلماي خليل‌زاد، نماينده ويژه امريكا در امور افغانستان درباره برقراري آتش‌بس دايمي و جامع در اين كشور گفت‌وگو كرد. آقاي بلينكن  در حساب كاربري خود در توييتر با به اشتراك گذاشتن تصويري از ديدارش با  سفير پيشين ايالات متحده  در افغانستان نوشت:«جلسه عالي با زلماي خليل‌زاد داشتم  و درخصوص ادامه حفاظت از ايالات متحده در برابر تهديدهاي تروريسم، دستيابي به توافق سياسي عادلانه و با دوام در افغانستان همچنين تقويت آتش‌بس دايمي در اين كشورگفت‌وگو كردم.» دولت جديد امريكا ميراث‌دار توافقي است كه دونالد ترامپ و مايك پمپئو با گروه طالبان بر سر آينده  حضور نيروهاي امريكايي در افغانستان امضا كرده‌اند.توافقي كه مورد انتقاد بسياري از شخصيت‌هاي سياسي در افغانستان همچنين امريكا قرار گرفته است. خليل‌زاد كه از سوي دولت ترامپ مسووليت هدايت آن مذاكرات را برعهده داشته پس از ديدار خود با آنتوني بلينكن در چندين توييت جزييات بيشتري از ملاقات خود با وزير خارجه جديد اين كشور را به اشتراك گذاشت. خليل‌زاد نوشت:«ما  درخصوص تمركز بر استراتژي مبتني بر شرايط بحث كرديم؛ استراتژي‌اي كه صلح را در افغانستان به ارمغان مي‌آورد، آينده‌اي پايدار براي شهروندانش تامين و از تهديد ايالات متحده و متحدان ما جلوگيري مي‌كند.» دولت جديد امريكا از زمان حضور در كاخ سفيد اعلام كرده كه موافقتنامه دوحه را مجددا بررسي خواهد كرد. وزارت دفاع امريكا هفته پيش گفته بود كه طالبان به وعده‌هاي خود درخصوص كاهش خشونت همچنين قطع ارتباط كامل با  القاعده عمل نكرده است. با اين حال مقام‌هاي پنتاگون مي‌گويند واشنگتن به توافق دوحه متعهد خواهد بود اما در عين حال قرار است بازبيني و بررسي مجددي درخصوص آن صورت گيرد.  بلينكن همچنين توماس  ويست  را به  عنوان معاون خليل‌زاد منصوب كرده است.


درخواست  سنا  از  بايدن براي  مجازات  عربستان

سناتور رون وايدن و جف مركلي در نامه‌اي به آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا اعلام كردند: از شما مي‌خواهيم كاري را كه دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا انجام نداد، انجام دهيد و آن مجازات عربستاني‌ها به خاطر رفتارشان است. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا از قصد خود براي اتخاذ موضع جدي‌تري درباره عربستان و اتخاذ اقداماتي عليه اين كشور به دليل زيرپا گذاشتن حاكميت قانون اتخاذ كند.  چيزي كه ما مي‌خواهيم وسيله خوبي براي اثبات سخنان اوست. درخواست سناتورها از بايدن بعد از آن صورت مي‌گيرد كه فاش شد بيش از ۲۰ دانشجوي عربستاني كه در امريكا در حال تحصيل بودند به شكل ناگهاني در زمان روبه‌رو شدن با اتهامات جنايي از جمله قتل عمدي ناپديد شدند و بعدا در عربستان ديده شدند. دو روزنامه «Oregonian» و «Oreganlive» در تحقيقات خود اعلام كردند، دفتر تحقيقات فدرال و وزارت امنيت داخلي از مداخله دولت عربستان و كمك به شهروندانش براي فرار از امريكا اطلاع داشتند اما هيچ تلاشي براي متوقف كردن آن  نكردند.


راي مجلس نمايندگان امريكا به اخراج نماينده افراطي از كميته‌ها

مجلس نمايندگان امريكا در پي مناقشه مربوط به اظهارات جنجالي و آتشين مارجوري تيولر گرين،يك نماينده  جمهوري‌خواه  اين مجلس در گذشته همچنين حمايت ظاهري او از خشونت عليه دموكرات‌ها، راي به حذف او از انتصابات كميته‌اي در مجلس نمايندگان داد. به گزارش ان.پي.آر در جريان راي‌گيري مجلس نمايندگان امريكا بر سر اخراج مارجوري تيلور گرين از كميته‌ها ۲۳۰ راي مثبت در مقابل ۱۹۹ راي منفي ثبت شد و ۱۱ تن از جمهوري‌خواهان نيز دموكرات‌هايي كه همگي به اين قطعنامه راي مثبت دادند را همراهي كردند. اين راي‌گيري يك روز بعد از آن انجام شد كه كميته قوانين مجلس نمايندگان امريكا يك قطعنامه مطرح شده از سوي دبي واسرمن شولتز براي اخراج گرين از كميته بودجه و كميته آموزش و كار را به پيش برد. در هفته‌هاي اخير اين نماينده ايالت جورجيا شديدا از بابت سابقه‌اش در طرح اظهارات با مضمون نژادپرستي، يهودستيزي و تئوري‌هاي توطئه بي‌اساس به همراه حمايتش از كامنت‌هاي اينترنتي تشويق‌كننده به خشونت عليه مقام‌هاي دموكرات قبل از انتصاب  در سمتش مورد حمله قرار گرفته است.گرين قبل از راي‌گيري مذكور در صحن مجلس نمايندگان  امريكا سخنراني كرده و گفت كه  اظهارات گذشته او «نماينده من نيستند.»


راي دادگاه اسكاتلند عليه برگزاري همه‌پرسي استقلال

دادگاهي در اسكاتلند اجازه برگزاري همه‌پرسي استقلال در اين سرزمين بدون دريافت مجوز از لندن را رد كرد. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيك» دادگاه عالي مدني شهر ادينبورگ روز جمعه عليه درخواست يكي از حاميان استقلال اسكاتلند براي حمايت از برگزاري همه‌پرسي در اين خصوص راي صادر كرد. اين فعال حامي استقلال اسكاتلند به دنبال دريافت مشروعيت قانوني براي به راي گذاشتن برگزاري همه‌پرسي استقلال اسكاتلند در پارلمان اين سرزمين  بدون دريافت مجوز از دولت انگليس بود. طبق راي دادگاه ادينبورگ، دعوي اين فرد دوپهلو و ناپخته بوده و مشروعيت قانوني برگزاري اين همه‌پرسي را در‌نظر ندارد. در سال ۲۰۱۶ كه همه‌پرسي خروج انگليس از اتحاديه اروپا برگزار شد، همه حوزه‌هاي انتخاباتي در اسكاتلند به ماندن در اين اتحاديه راي دادند. اما دو سال پيش از آن اسكاتلندي‌ها  در همه‌پرسي استقلال از لندن به باقي  ماندن در بريتانيا راي داده بودند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون