• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4862 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ بهمن

امروز دونالد ترامپ براي دومين بار در سنا محاكمه مي‌شود

تاوان كودتا

56 درصد شهروندان امريكايي خواستار محكوميت رييس‌جمهور پيشين هستند

محمدحسين  لطف‌الهي

 

دونالد ترامپ امروز به اولين رييس‌جمهور امريكا تبديل خواهد شد كه دو بار در سنا محاكمه شده با اين تفاوت كه اين‌ بار هر چند شانس كمي براي محكوميت او وجود دارد اما انتظار مي‌رود در مقايسه با محاكمه‌اي كه پس از استيضاح اول در سال 2019 در سنا برگزار شد، تعداد بيشتري از جمهوري‌خواهان به  محكوميت رييس‌جمهوري  از حزب متبوع خود راي  مثبت  دهند.

وكلاي چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا در حالي خود را براي حضور در جلسه محاكمه آماده مي‌كنند كه دونالد ترامپ متهم است با رفتارها و اظهاراتش در طول هفته‌هاي پس از اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري، هواداران و تعدادي از گروه‌هاي افراطي را تحريك كرده كه در ششم ژانويه به ساختمان كنگره امريكا حمله كنند و مانع از آن شوند كه اعضاي مجلس نمايندگان  و  سناتورها جمع‌بندي نهايي آراي  الكتورال  را تاييد كنند.
واشنگتن‌پست گزارش داده كه مسوولان برگزاري محاكمه ترامپ در سنا از زمان نهايي شدن استيضاح او در مجلس نمايندگان، جست‌وجو براي دستيابي به مداركي در خصوص نقش رييس‌جمهور در حمله به كنگره را آغاز كرده بودند و قرار است با انبوهي از مستندات و همچنين ويديوهايي كوتاه كه براي نمايش اين مستندات در فرصت كم محاكمه مهيا شده، در جلسه روز نهم فوريه سنا حاضر شوند. به نوشته اين روزنامه، بررسي سوابق و انگيزه‌هاي افرادي كه در پي حمله به كنگره از سوي اداره تحقيقات فدرال (اف‌بي‌آي) دستگير و بازجويي شده بودند، بخش اعظمي از مداركي را تشكيل مي‌دهد كه قرار است امروز ‌سه‌شنبه عليه رييس‌جمهور پيشين امريكا مورد  استفاده قرار  بگيرد.
يكي از اشخاصي كه نام او در پرونده ترامپ ديده مي‌شود، زني به  نام جسيكا ماري واتكينز از اوهايو است. او كه به همراه تعدادي ديگر از شهروندان امريكايي در قالب ميليشيايي كوچك در حمله به كنگره حضور داشت در اعترافاتش نزد دادستان‌هاي فدرال گفته است كه تصميم حمله به كنگره در ششم ژانويه براي او و دوستانش به همان روز مربوط نمي‌شود بلكه از مدت‌ها پيش چنين ايده‌اي در ذهن آنها شكل گرفته بود. مقامات فدرال گفته‌اند در مداركي كه در خصوص فعاليت‌هاي اين زن از مدت‌ها پيش از حمله به كنگره جمع‌آوري شده، برنامه‌ريزي او به اقدام عليه نمايندگان كنگره به زماني بازمي‌گردد كه دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري سوم نوامبر شكست خورد اما به جاي پذيرش شكست در پي ترويج تئوري‌هاي توطئه پيرامون تقلب در انتخابات برآمد. در يكي از پيام‌هايي كه از سوي جسيكا واتكينز در 29دسامبر - 8 روز پيش از حمله به كنگره - براي ديگر اعضاي اين گروه شبه‌نظامي كوچك ارسال كرده، آمده است: «دونالد ترامپ مي‌خواهد تمام دوستان  وطن‌پرست به واشنگتن  بيايند.» 
سوال اصلي؛ چه كسي  افراطي‌ها  را
تحريك  كرد؟
راچل وينر، خبرنگاري كه سال‌ها اتفاقات كنگره را پوشش مي‌داد درباره استيضاح دونالد ترامپ نوشته است: «اينكه چه كسي عامل اصلي تحريك گروه‌هاي افراطي براي حمله به ساختمان كنگره و جلوگيري از تاييد نهايي آراي الكتورال است، اصلي‌ترين سوالي خواهد بود كه در جلسه محاكمه دونالد ترامپ در سنا مطرح مي‌شود. مدارك و شواهد قانوني نقش مهمي در پاسخ به اين سوال ايفا خواهند كرد و سناتورها براي اعلام نهايي راي خود به اين مستندات توجه  مي‌كنند.»
9 عضو مجلس نمايندگان كه وظيفه اداره جلسه دومين استيضاح ترامپ در دوازدهم ژانويه را برعهده داشتند، در جزوه توجيهي 80 صفحه‌اي كه هفته گذشته آن را منتشر كردند، نوشته‌اند كه نقش رييس‌جمهور پيشين امريكا در تحريك مهاجمان به كنگره بسيار فراتر از سخنراني 70 دقيقه‌اي او و درخواست از معترضان براي حركت به سوي كنگره بوده و تمامي رفتارهاي او طي رقابت‌هاي انتخاباتي و هفته‌هاي پس از اعلام نتايج بايد از سوي سناتورها زير ذره‌بين قرار گيرد. بر اساس اين متن، ترامپ مدت‌ها زمان صرف كرد تا به هوادارانش بقبولاند در انتخابات تقلب شده است. اين 9 عضو مجلس نمايندگان نوشته‌اند كه «ترامپ به بلندگويي براي تئوري‌هاي توطئه‌اي تبديل شد كه تلاش داشتند راي‌دهندگان را قانع كنند كه آنها قرباني تقلبي بزرگ در انتخابات بوده‌اند و با اين كار امنيت ملي ايالات متحده را به خطر انداختند.»  در روز ششم ژانويه، ابتدا رودي جولياني، وكيل شخصي ترامپ و عضو ارشد تيم حقوقي او به ميان معترضاني كه در خيابان‌هاي اطراف كنگره تجمع كرده بودند، آمد و دقايقي بعد با اعلام بلندگوها چهل‌وپنجمين رييس‌جمهور امريكا در ميان اجتماع‌كنندگان حاضر شد تا درباره سرنوشت انتخابات با آنها سخن بگويد. دونالد ترامپ در ابتداي اين سخنراني ادعاهايش درباره دلايل وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري را مطرح و در ادامه تاكيد كرد كه هيچگاه از موضع خود عقب نخواهد نشست: «تمام شماهايي كه امروز در اينجا تجمع كرديد مطمئنا نمي‌خواهيد انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به وسيله چپ‌هاي افراطي و دموكرات‌ها دزديده شود. رسانه‌هاي دروغ‌پرداز هم نمي‌توانند ما را از پا بيندازند؛ ما هرگز تسليم نخواهيم شد، ما هرگز شكست را نمي‌پذيريم.» رييس‌جمهور امريكا در پايان از هوادارانش خواست به سوي كنگره حركت كنند و وعده  داد كه همراه آنها برود: «ما به سوي خيابان پنسيلوانيا خواهيم رفت. من پنسيلوانيا را خيلي دوست دارم. ما به سوي كنگره حركت خواهيم كرد. ما تلاش مي‌كنيم به نمايندگان ضعيف حزب جمهوري‌خواه دلگرمي بدهيم تا جرات و غرور لازم براي به چالش كشيدن نتايج دروغين را پيدا كنند. نمايندگان شجاع نيازي به حمايت ما ندارند، آنها خود وظيفه‌شان را به خوبي انجام خواهند داد. بياييد به سمت خيابان پنسيلوانيا حركت كنيم. من همراه شما خواهم بود.» پس از اين سخنراني، هواداران ترامپ به سوي  ساختمان كنگره حركت كردند و در مقابل چشمان پليس‌هايي  كه  مسووليت حفاظت از كپيتال هيل را بر عهده داشتند، كنگره را  اشغال  كردند.
الزامات محكوميت ترامپ
در پي حمايت رييس‌جمهور پيشين امريكا از معترضان در ششم ژانويه و استفاده از لقب «وطن‌پرست» براي آنها، مجلس نمايندگان استيضاح دونالد ترامپ را كليد زد و سرانجام در دوازدهم ژانويه، او براي دومين بار استيضاح شد. از نكات جالب توجه اين استيضاح، همراهي 10 نفر از جمهوري‌خواهان ارشد از جمله ليز چني، نفر سوم جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان با دموكرات‌ها براي استيضاح ترامپ بود. اكنون براي محكوم شدن چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا در جلسه امروز سه‌شنبه مجلس سنا، نياز است كه بيش از دو سوم حاضران در جلسه به محكوميت او راي مثبت دهند. با توجه به اين مجلس سنا 100 عضو دارد، اگر همه اعضا در جلسه حضور داشته باشند با توجه به اينكه 50 دموكرات به طور حتمي عليه ترامپ راي خواهند داد، بايد 17 جمهوري‌خواه نيز رييس‌جمهور پيشين امريكا را محكوم كنند تا در نهايت دونالد ترامپ به سزاي اعمال خود برسد. تاكنون تعدادي از سناتورهاي جمهوري‌خواه به انتقاد از رفتار ترامپ در خصوص به چالش كشيدن سلامت انتخابات و نقش او در حمله به كنگره پرداخته‌اند اما هنوز حتي يك سناتور نيز حاضر نشده رسما اعلام كند كه به محكوميت دونالد ترامپ راي خواهد داد.در پيش‌نويس اتهامات ترامپ، يكي از مجازات‌هايي كه براي او در صورت محكوم شدن در نظر گرفته شده، محروميت از مقام‌هاي فدرال است و بر اساس آن رييس‌جمهور پيشين ديگر قادر نخواهد بود در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كند يا اينكه به مقامي دولتي منصوب  شود.در آخرين نظرسنجي كه مشتركا از سوي واشنگتن‌پست و اي‌بي‌سي‌نيوز انجام و نتايج آن در روز شنبه ششم فوريه منتشر شد، اكثر شهروندان امريكايي معتقدند كه دونالد ترامپ بايد از سوي مجلس سنا محكوم شود. اين در حالي است كه پس از اولين استيضاح، 49 درصد شركت‌كنندگان در نظرسنجي معتقد بودند كه سنا نبايد رييس‌جمهور را محكوم كرده و 47 درصد نيز عنوان مي‌كردند كه ترامپ بايد بركنار شود. اين ‌بار اما شرايط كمي متفاوت است؛ 56 درصد شركت‌كنندگان در نظرسنجي گفته‌اند كه ترامپ بايد محكوم شده و از حضور دوباره در مناصب فدرال منع شود و در مقابل 43 درصد معتقدند سناتورها نبايد رييس‌جمهور پيشين را محكوم كنند.


استراتژي وكلاي ترامپ؛ بهترين دفاع حمله است

«بروس كاستور» وكيل ارشد رييس‌جمهور سابق امريكا روز يكشنبه گفت  قصد دارد فيلم‌هايي عليه مقامات حزب دموكرات منتشر كند. به نوشته پايگاه خبري «هيل» وكيل استيضاح «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور سابق امريكا در مصاحبه‌اي، با اشاره به اعتراضات ضدنژادپرستي چند ماه اخير در امريكا گفت: «بسياري از آنها (دموكرات‌ها) در واشنگتن، واقعا از تحريك‌آميزترين لفاظي‌هاي ممكن استفاده مي‌كنند و قطعا هيچ ‌كس اين گمان را نمي‌برد كه آنها ارتباطي با هيچ كدام از اين اتفاقات داشته باشند.» كاستور در ادامه گفت، اظهارات مقامات دموكرات حول اعتراضات «جان سياه‌پوستان اهميت دارد» را در جلسه محاكمه ترامپ پخش خواهد كرد. او در اين خصوص مدعي شد: «فيلم‌هاي ضبط شده زيادي از به آتش كشيدن شهرها و حمله به دادگاه‌ها و توهين به ماموران فدرال توسط شورشي‌ها در وسط خيابان‌ها وجود دارد كه مورد تشويق دموكرات‌ها در سراسر كشور قرار گرفتند.» گرچه كاستور وعده پخش اين فيلم‌ها را داده اما محور اصلي دفاع او «ديويد شوئن» ديگر وكيل ترامپ، اين است كه رييس‌جمهور پس از اتمام دوره‌اش نمي‌تواند مورد استيضاح قرار بگيرد و چنين كاري خلاف متمم اول قانون اساسي است كه بر آزادي بيان و عقايد تاكيد دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون