• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4862 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ بهمن

خبر

امريكا در زمان تعيين شده از افغانستان خارج نمي‌شود

«ليندسي گراهام»، سناتور جمهوري‌خواه امريكا در گفت‌وگو با شبكه سي‌‌بي‌‌اس گفت كه سربازان اين كشور در ماه مه ‌سال جاري ميلادي از خاك افغانستان خارج نمي‌شوند. گراهام  افزود: از پيشنهادات دولت بايدن در مورد افغانستان خوشحال هستم و نيروهاي امريكايي براساس شرايط ميداني در افغانستان حضور خواهند داشت. اين سناتور ارشد امريكايي خاطرنشان كرد: من فكر مي‌كنم قرار نيست كه در ماه مه‌ (افغانستان را) ترك كنيم. ما هنگامي از افغانستان خارج مي‌شويم كه شرايط بهتر شود. او ادامه داد: طالبان به توافق با واشنگتن متعهد نبوده و به دنبال فريب است و من با اقداماتي كه وزير خارجه و دولت بايدن در حال انجام است موافق هستم. گراهام تصريح كرد: آنان در حال ارزيابي مجدد حضور ما در افغانستان هستند تا حضور را به حد پايين نگه دارند، اما اين به معناي خروج از اين كشور نيست و اگر امريكا بدون درنظر گرفتن شرايط خارج شود، ‌داعش و القاعده مجدد قدرتمند خواهند شد. از سوي ديگر گزارشي كه به سفارش كنگره امريكا ازسوي «گروه مطالعه افغانستان» ارايه شده، به دولت بايدن توصيه مي‌كند كه امريكا بايد برنامه خروج نيروهايش را از افغانستان به تعويق انداخته، مهلت ماه مه ‌را كنار بگذارد و به‌ جاي آن كاهش سربازان را تنها در صورتي انجام دهد كه اوضاع امنيتي در اين كشور بهتر شود. اين گروه در اين گزارش كه هفته گذشته پخش شد، هشدار مي‌دهد كه خروج شتاب‌زده امريكا از افغانستان سبب روبه‌رو شدن اين كشور با يك جنگ داخلي خواهد شد. براساس توافق ميان امريكا و طالبان، نظاميان اين كشور زماني كه نتايج گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني مشخص شده و جنگ در اين كشور خاتمه يابد، به طور كامل  از افغانستان خارج  خواهند  شد.


برگزاري رزمايش دريايي ايران، روسيه و چين در اقيانوس هند

سفير روسيه در تهران در گفت‌وگو با يكي از رسانه‌هاي روسي به برگزاري رزمايش سه‌جانبه دريايي ايران، چين و روسيه در هفته‌هاي آتي اشاره كرد. به نوشته خبرگزاري «نيوز آرمينا»، «لوان جاگاريان» سفير روسيه در تهران روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبكه خبري «ريا نووستي» گفت، روسيه، ايران و چين در اواسط فوريه (اواخربهمن) يك رزمايش در اقيانوس هند برگزار مي‌كنند. به گفته اين ديپلمات روس، در اين رزمايش، عمليات جست‌وجو و نجات و تامين امنيت تردد دريايي تمرين مي‌شود. آخرين رزمايش دريايي اين سه كشور دسامبر (آذر) ۲۰۱۹ برگزار شد. به دنبال اعلام انجام رزمايش دريايي مشترك ايران با نيروي دريايي روسيه و چين، يك رسانه صهيونيستي آن را گامي از سوي ايران در به چالش كشاندن نيروي دريايي برخي كشورهاي غربي حاضر در منطقه برشمرد. روزنامه «جروزالم پست» در تحليلي در اين باره نوشت، بعد از ائتلاف دريايي امريكا و فرانسه در خليج‌فارس، ايران قصد قدرت‌نمايي دارد. اين رسانه با اشاره به اينكه ايران در حال پيشبرد طرح ابتكاري «صلح هرمز» است نوشته حضور تهران در كنار روسيه و پيشبرد همكاري تنگاتنگ با چين يك پيروزي براي ايران در بحبوحه تحريم‌ها به حساب مي‌آيد. اين رسانه صهيونيستي يكي از نقاط برتري نيروي دريايي ايران را وجود قايق‌هاي تندرو خواند و نوشت، با اينكه بدنه نيروي دريايي ايران قديمي است، اما اين كشور پهپادها و فناوري‌هاي جديدي را براي كشتي‌هاي خود فراهم آورده است.


مادورو: «اسپوتنيك-وي»، ايمن‌ترين واكسن جهان است

«نيكلاس مادورو» رييس‌جمهور ونزوئلا روز يكشنبه به وقت محلي تاكيد كرد كه واكسن روسي اسپوتنيك-وي ايمن‌ترين واكسن جهان است. مادورو در اظهاراتش در جمع مقامات بهداشتي ونزوئلا گفت: واكسن اسپوتنيك ايمن‌ترين است و سطح بالايي از حفاظت در برابر ويروس كرونا را از خود نشان داده است. مادورو پيش از اين نيز از موثر بودن صددرصدي اين واكسن در برابر كوويد‌19 سخن گفته بود. ونزوئلا از اولين كشورهايي بود كه با روسيه براي واردات واكسن اسپوتنيك قرارداد بست و قرار است 10 ميليون نفر از مردم ونزوئلا با واكسن اسپوتنيك واكسينه شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون