• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4862 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ بهمن

ظريف در ديدار با «مارتين گريفيتس»:

آماده حمايت از نقش‌آفريني سازمان ملل در يمن هستيم

«مارتين گريفيتس» نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور يمن كه به منظور رايزني پيرامون ابعاد مختلف بحران يمن به جمهوري اسلامي ايران سفر كرده است، پيش از ظهر روز دوشنبه با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار آخرين وضعيت بحران يمن و راه‌هاي دستيابي به صلح و ثبات اين كشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت. وزير امور خارجه در اين ديدار با اشاره به تحولات پس از آغاز بحران يمن به ويژه سوابق تحركات و ابتكارات جمهوري اسلامي ايران طي اين سال‌ها و از طرق مختلف به تشريح ديدگاه جمهوري اسلامي ايران براي خاتمه دادن به اين بحران بزرگ انساني در منطقه و لزوم كاهش آلام و مشكلات مردم محروم يمن پرداخت و تنها راه‌حل بحران يمن را از طريق سياسي و نه جنگ تحميلي خواند. ظريف در اين ملاقات آمادگي كامل جمهوري اسلامي ايران را در حمايت از هر گونه نقش‌آفريني موثر سازمان ملل متحد در حل اين بحران با توجه به شرايط بسيار سخت برگرفته از جنگ و محاصره اقتصادي تحميل شده به مردم يمن اعلام كرد. مارتين گريفيتس، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد نيز در اين ديدار، آگاهي از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در زمينه برقراري صلح و آرامش در يمن را با اهميت ارزيابي كرد و ديدگاه سازمان ملل متحد را در خصوص حل بحران در يمن از طريق برقراري آتش‌بس، كمك‌رساني اقتصادي و از سرگيري گفت‌وگوهاي سياسي تشريح كرد.
عراقچي: ايران آماده
گفت ‌و گوهاي منطقه‌اي است
مارتين گريفيتس، نماينده ويژه دبيركل در امور يمن در ادامه سفر خود به تهران با سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ملاقات موضوعات و تحولات جاري در منطقه خليج‌فارس از جمله موضوع يمن مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفت. عراقچي در اين ديدار گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران همواره معتقد بود كه يمن راه‌حل نظامي ندارد و راه خروج از بحران كنوني توقف جنگ، رفع محاصره و انجام گفت‌وگوهاي سياسي است. معاون سياسي وزارت امور خارجه همچنين عزم جمهوري اسلامي ايران را براي انجام گفت‌وگوهاي منطقه‌اي به منظور برقراري صلح، ثبات و توسعه منطقه مورد تاكيد قرار داد.
گريفيتس: اولويت  فوري برقراري آتش ‌بس  است
نماينده ويژه دبيركل نيز با تاكيد بر نقش جمهوري اسلامي ايران در كمك به برقراري صلح در يمن ضمن تشريح اقدامات سازمان ملل براي برقراري صلح اظهار كرد: در حال حاضر اولويت فوري برقراري آتش‌بس و رفع محدوديت‌هاي جاري است تا از اين طريق اقدامات انسان‌دوستانه آغاز شده و روند سياسي از سر گرفته شود.
خطيب‌زاده: موضع امريكا مي‌تواند
به حل بحران يمن كمك كند
سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبري با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه به نظر مي‌آيد امريكا روش خود را در يمن عوض مي‌كند و ايران هم خيلي وقت است بر كاهش درگيري‌ها تاكيد مي‌كند و آيا اين اشتراك مي‌تواند به كاهش تنش‌ها و حل مسائل ديگر كمك كند، گفت: اينها پرونده‌هاي متفاوتي است. البته برجام موضوع بسيار مهمي براي منطقه بود اما اين پرونده‌ها به هم مرتبط نيست. پرونده‌ منطقه موضوع منطقه‌اي است. اينكه امريكا مي‌خواهد از مسير اشتباهي كه رفته برگردد و چك سفيد امضايي كه براي كشتار مردم بي‌دفاع يمن به عربستان داده را پس بگيرد اينها اگر مانور سياسي نباشد، مي‌تواند به حل بحران يمن كمك كند. اگر دولت عربستان سعودي مسير محاصره و بمباران را متوقف كند، فرداي آن روز مي‌تواند گفت‌وگوهاي يمني- يمني صورت بگيرد. توصيه ما از روز اول گفت‌وگوهاي سياسي و حل و فصل اين موضوعات بوده است. البته حل و فصل موضوع يمن به صلح و ثبات در منطقه خليج فارس كمك زيادي خواهد كرد و پايان درد و رنج مردم يمن پايان يك تراژدي بزرگ انساني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون