• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4862 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ بهمن

به بهانه انتشار آلبوم «ايراء» اثر سياوش ايماني

در منظومه احوالات شخصي

نيما جوان

 

برآر‌اي ساز آوازي كه گردون
طريقِ سازگاري پيش گيرد
فراخوان بختِ ره گم كرده‌ام را
كه راهِ آشيانِ خويش گيرد
- رهي معيري
از ساز، آواز بر مي‌آيد و از دل آتش، ايراء در لغت به معناي برآوردنِ آتش است.
ايراء از سري مجموعه احوالات شخصي اثرِ سياوش ايماني و منتشر شده از سوي موسسه خانه هنر منظومه خرد است. اثري بر پايه سازِ تار، مشتمل بر دو قطعه بلند، يكي در مايه بيات اصفهان و ديگري در مايه شور است.
قطعات بلند نشان از آن دارد كه هر قطعه داراي روايتي است، يا به قولي در هر قطعه با كانسِپتي مواجه هستيم كه از دريچه ذهن و پنجه نوازنده جاري است. در اين اثر سياوش ايماني تنها تار نواخته است، اما در آثارِ پيشين خود گاهي به هنگام نواختن، آواز هم خوانده است كه كمتر از نوازندگان تار سراغ داريم، محمدرضا لطفي اينچنين رسمي داشت كه يادآورِ خنياگرانِ خراساني است و يكي شدنِ ساز و آواز وقتي از دريچه يك نفر جاري مي‌شود، در بداهه‌پردازي، «آن» و حس را شفاف‌تر و بي‌واسطه‌تر به جان و دلِ شنونده مي‌رساند.
سياوش ايماني در آثارِ پيشينِ خود به چنين تجربياتي هم دست زده است.
آثاري مانندِ «ساقه خشك بهار» و همراهي‌اش با ارشد طهماسبي در آلبومِ «شهرود» كه در اين اثر تمبك نواخته و تصنيف‌خواني كرده است.
و اما كمي از ناشرِ اين اثر كه نامش به اختصار «منظومه خرد» است به مديريت هنري علي صمد‌پور. علي صمد‌پور چند سالي است كه در حمايت از تك‌نوازي، مجموعه‌اي را بنيان گذاشته، تحت عنوانِ «احوالاتِ شخصي» كه آثار زيادي تاكنون در اين مجموعه به انتشار رسيده كه بازتابِ احوالاتِ شخصي نوازندگان جوان و معاصر با سازِ خود است و سپاس از ايشان براي اين مهم.
در آخر شما را به شنيدنِ اين اثر دعوت مي‌كنم، خوش‌نوازي سياوش ايماني در اين اثر مبهوت‌كننده است.
«ايراء» را از فروشگاهِ اينترنتي لوركا استور تهيه كنيد و با حمايت از نسخه‌هاي اصل، چراغِ نشرِ آثارِ خوب را روشن نگه داريد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون