• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4862 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ بهمن

از جشنواره مجازي موسيقي فجر تا همكاري با فستيوال بارسلون

پلاك‌كوبي سنندج به عنوان شهر خلاق موسيقي

گروه هنر و ادبيات

 

ضبط اجراهاي جشنواره موسيقي آغاز شد
روابط عمومي سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر، اعلام كرده كه با توجه به شرايط بيماري كرونا و محدوديت‌هاي حضور مخاطبان در سالن‌هاي اجراي موسيقي و به جهت همراهي با مصوبات ستاد ملي كرونا، با تصميم ستاد سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر، اجراهاي اين دوره جشنواره مجازي پخش مي‌شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز فضاي مجازي را بستر مهمي براي حوزه موسيقي خواند و برگزاري جشنواره موسيقي فجر در فضاي مجازي را يك نقطه عطف و تجربه‌اي در اين دوره دانست.
بر همين اساس ضبط اجراي گروه‌هاي حاضر در جشنواره با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي براساس جدول زمان‌بندي آغاز شده است و به زودي از سوي دبيرخانه جشنواره جدول اجراهاي سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر و بسترهاي پخش منتشر و معرفي خواهند شد.
سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر در بخش‌هاي رقابتي و غيررقابتي ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند ماه برگزار مي‌شود و جايزه ترانه، جايزه موسيقي و رسانه و نشست‌هاي پژوهشي برنامه‌هاي ديگر اين دوره از جشنواره است.
همچنين بخش بين‌الملل سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر با 6 اجرا برگزار مي‌شود و 6 گروه از 4 كشور اتريش، آلمان، ايتاليا و كوبا در اين دوره از جشنواره اجرا مي‌كنند.اجراهاي بخش بين‌الملل سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر نيز ضبط و به صورت مجازي پخش مي‌شوند. همچنين بنا بر اعلام روابط عمومي سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر جشنواره موسيقي فجر و فستيوال موسيقي بارسلون اسپانيا تفاهمنامه همكاري امضا كردند. اردوان جعفريان، مدير بخش بين‌الملل سي‌ و ششمين جشنواره موسيقي فجر گفته است: «طي رايزني كه براي دعوت از هنرمندان خارجي براي حضور در بخش بين‌الملل سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر داشتيم، با فستيوال موسيقي بارسلون كه يكي از فستيوال‌هاي شناخته شده در اسپانياست تفاهمي را امضا كرديم كه براساس آن دو طرف در طول سال هنرمندان‌ كشورشان را در مناسبت‌هاي فستيوالي و غيرفستيوالي به كشور ديگر بفرستند و براي حضور هنرمندان موسيقي ايران در اسپانيا و هنرمندان آن كشور در ايران تفاهم شد.»
جعفريان در اين باره توضيح داده: «در اولين قدم از اين تفاهم و مجموعه همكاري پذيراي اجراي يك هنرمند كوبايي مقيم اسپانيا هستيم. در دوران پساكرونا نيز در حوزه موسيقي آواز شرق و موسيقي مناطق ايران اجراهايي را به دعوت اين فستيوال برگزار خواهيم كرد.»
مدير بخش بين‌الملل سي و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر اظهار كرده است: «ضرورت دارد كه جشنواره به صورت يك دروازه فرهنگي ديده شود. اينكه جشنواره صرفا واردكننده ايده و هنر طرف مقابل باشد كافي نيست و بايد امكان تبادل با مخاطبان و هنرمندان به صورت دوسويه در آن وجود داشته باشد. اين يك كاركرد مناسب براي جشنواره‌هاست كه ما هم تلاش مي‌كنيم جشنواره فجر در سال‌هاي آينده به اين سمت حركت كند.»

پلاك كوبي سنندج به عنوان شهر خلاق موسيقي 
به گفته حشمت‌الله صيدي در چند سال گذشته سازمان يونسكو شهرهايي كه در سراسر كشور كارهاي خلاقانه كرده‌اند در چند رشته معرفي مي‌كند كه بعد از ۲ سال پروپوزال ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسيقي تهيه شد. در شهرداري سنندج به جهت وجود بزرگان موسيقي اين پتانسيل شناسايي و كارهاي مقدماتي اين ثبت جهاني كليد زده شد.
ايسنا از قول شهردار سنندج نوشته است: «در تمام دنيا ۳۰ شهر به عنوان شهر خلاق موسيقي معرفي شده‌اند كه سنندج تنها شهر خلاق موسيقي كشور ازسوي يونسكو شناسايي شده است.براي تكميل مركز فرهنگي سنندج ۵ ميليارد تومان نياز است كه شهرداري سنندج در ۴ سال آينده تعهداتي به يونسكو داده كه يكي از آنها تكميل مركز فرهنگي است كه روند اجرايي آن 80درصد تكميل شده است. اجراي موزه نيز موسيقي يكي ديگر از تعهدات ما به يونسكو است كه براي اجراي آن نياز به ۵ ميليارد تومان اعتبار داريم.»

همه‌گيري كرونا و موسيقي
يك خواننده پاپ گفت: سلامتي اعضاي بند و هوادارانم برايم در اولويت است و براي همدردي با خانواده‌هاي داغدار امسال اجراي صحنه‌اي ندارم.
بعد از پايين آمدن آمار مبتلاها و فوتي‌هاي ناشي از كرونا، برخي خوانندگان در جزيره كيش اقدام به برگزاري كنسرت كرده‌اند كه البته اين اقدام آنها با انتقادهايي نيز مواجه شد.در اين ميان رضا صادقي نيز متني را منتشر كرده و نوشته است: «خيلي از دوستان و هواداران طي تماس‌هايي با شركت يا از طريق ايميل و دايركت در مورد عدم اجراي گروه مشكي‌پوشان در كنسرت‌هاي جزيره كيش سوال مي‌كنند كه لازم مي‌بينم در حد انتخاب و اختيار شخصي پاسخ بدهم.
در شرايط اين روزهاي كرونا و از دست دادن هموطنان و دوستان عزيزم، ترجيح مي‌دهم سلامتي اعضاي بند و هوادارانم برايم در اولويت باشد و براي همدردي با خانواده‌هاي داغدار كشورم، امسال هيچ اجراي صحنه‌اي نداشته باشم.اميدوارم سال بعد شرايط مساعدي براي برگزاري كنسرت بدون استرس و نگراني و دغدغه حال عزيرانم، وجود داشته باشد.اين تصميم من هيچ ربطي به درست يا غلط بودن كنسرت‌ها و اجراهاي دوستان هنرمندم ندارد و كاملا يك نگاه، انتخاب و تصميم شخصي است.»

بهتر بود جشنواره موسيقي فجر امسال برگزار نمي‌شد
يك رهبر اركستر درباره برگزاري مجازي اجراهاي سي و ششمين جشنواره موسيقي فجر گفته است: «از آنجا كه قرار است اين جشنواره براي نخستين‌بار به صورت آنلاين برگزار شود، نمي‌توان دقيقا پيش‌بيني كرد كه چه خواهد شد؛ ولي تجربه‌ كنسرت‌هاي آنلاين با آغاز شيوع كرونا، موفق نبود، مخاطب چشمگيري به خود جذب نكرد و متقاضي خاصي براي تمديد آن وجود نداشت.»
رضا شايسته، رهبر اركستر چكاوك در ادامه صحبت‌هايش به ايسنا بيان كرده: «هنرمند با اجراي صحنه زنده است، بايد مخاطب خود را ببيند، ديده شود، مورد انتقاد و تشويق قرار گيرد. حضور مخاطب در سالن به هنرمند انرژي مثبت مي‌دهد. برگزاري امسال جشنواره تنها براي اين است كه بگويند جشنواره برگزار مي‌شود و از ياد نرفته وگرنه كه كار بسيار سنگين و سختي است؛ چراكه برخي اجراها از قبل ضبط خواهند شد و حتي آنلاين هم به روي صحنه نمي‌روند و معلوم نيست كه قرار است نتيجه و حس كار به چه صورتي باشد. به نظر من و خيلي از همكارانم بهتر بود كه امسال از برگزاري جشنواره صرف‌نظر مي‌شد.» شايسته همچنين درباره ازسرگيري دوباره اجراهاي صحنه‌اي و آنچه بر هنرمندان موسيقي در يك سال اخير گذشته نيز گفته است: «هنرمندان راضي نيستند كه به خاطر كنسرت آنها كسي بيمار شود؛ بنابراين اگر قرار بر اجراي آنلاين باشد بايد تدابير خاصي انديشيده شود؛ مثلا يك اجرا عوض اينكه دو سانس با تكميل ظرفيت به روي صحنه برود در 6 نوبت با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي به شرط عدم افزايش هزينه‌ها، برگزار شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون