• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4862 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ بهمن

جام لومباردي به بردي و يارانش رسيد

سوپربولي شبيه به مراسم تحليف بايدن

گروه ورزش

 

سوپربول يا همان فينال فوتبال امريكايي شماره پنجاه‌وپنجم از ساعت ۳ بامداد دوشنبه به وقت تهران آغاز شد. دو تيم تمپا بي‌باكنيرز و كانزاس سيتي چيفز در اين رقابت مقابل هم قرار گرفتند و در نهايت تيم تمپا بود كه موفق شد با نتيجه ۳۱ بر ۹ حريف خود را شكست دهد و مقام قهرماني را به دست آورد. 

سوپربول نام متداول بازي پاياني و سرنوشت‌ساز قهرماني ليگ ملي فوتبال امريكايي (NFL) است. اين رويداد يكي از پرتماشاگرترين رويدادهاي ورزشي يك‌روزه در جهان است و در بيش از ۱۷۰ كشور دنيا به‌طور زنده پخش مي‌شود. بخشي از جذابيت اين رويداد به خاطر مشخص شدن قهرمان و بخش ديگرش به برنامه‌ها و مراسمي است كه در قبل، در حين و بعد از بازي به انجام مي‌رسد. 
رقابت سوپربول امسال با سال‌هاي گذشته تفاوت‌هاي چمشگيري داشت. از ورود تعداد محدود تماشاگر تا برنامه‌هاي ساده و همچنين حضور يك داور زن. بازي فينال در ورزشگاه ريموند جيمز در ايالت فلوريدا برگزار شد. اين استاديوم، استاديوم خانگي تيم تمپا به حساب مي‌آيد. فينال سوپربول ۵۵ جزو معدود دفعاتي بود كه ميزباني به يكي از تيم‌هاي حاضر در فينال داده شد. به دليل شيوع بيماري كرونا ۲۴۸۳۵ تماشاچي اجازه ورود به استاديوم را پيدا كردند. همچنين سازمان‌دهندگان رقابت به منظور قدرداني از پزشكان و كادر درماني، حدود هفت هزار و پانصد نفر از آنها را كه واكسينه نيز بودند، به سوپربول دعوت كرد. طبق روال هر سال، سوپربول با اجراي خوانندگان محبوب سال استارت خورد. در مسابقه امسال ابتدا «اچ‌ايي‌آر» به اجراي برنامه پرداخت. اين خواننده سابقه بردن جايزه گرمي را در كارنامه دارد. سپس اريك چرچ و جازمين ساليوان سرود ملي امريكا را اجرا كرد. شعرخواني آماندا گورمن ديگر برنامه افتتاحيه سوپربول ۵۵ بود. اين شاعر در مراسم تحليف بايدن نيز شعرخواني كرده بود. مضمون شعر او اتفاقات اخير امريكا بود. در نهايت جو بايدن و همسرش پيامي تصويري براي شروع رقابت فرستادند. تمام مراسم آغازين رقابت به‌شدت رنگ و بوي ملي ميهني داشت. 
بازي در شرايطي آغاز شد كه كارشناسان تصور مي‌كردند تيم كانزاس بتواند برنده رقابت باشد و از عنوان قهرماني‌اش دفاع كند. اين تيم سال گذشته با برد مقابل سان‌فرانسيسكو فورتي‌نايزرز مقام قهرماني را به دست آورده بود. با اين حال تمپا با درخشش تام بردي ستاره تمام‌نشدني فوتبال امريكايي موفق شد حريفش را از پيش رو بردارد. در نيمه نخست و كوارتر اول دو تيم سعي در محك زدن يكديگر داشتند. امتياز نخست به كانزاس رسيد و با حركت خوب هومس ستاره كانزاس ۳ امتياز به حساب اين تيم واريز شد. بعد از آن تمپا بر بازي مسلط شد و اولين تاچ‌داون بازي توسط بازيكنان تمپا در كوارتر نخست رقم خورد. خط دفاعي تمپا در نيمه اول اجازه خودنمايي به بازيكنان كانزاس را نداد. در ادامه حملات دو تيم به نتيجه‌اي ختم نشد تا اينكه باز هم بازيكنان ميزبان بودند كه موفق به ثبت تاچ‌داون شدند تا بازي با نتيجه ۱۴ بر ۳ به نفع تمپا ادامه پيدا كند. در ادامه كانزاس يك سه امتيازي ديگر به دست آورد تا حساب كار ۱۴ بر ۶ بشود. در پايان نيمه اول ياران بردي سومين تاچ داون خود را به ثبت رساندند و نتيجه ۲۱ بر ۶ شد. نيمه نخست با همين نتيجه به پايان رسيد. 
در هاف‌تايم شوي سوپربول ۵۵ بر خلاف سال گذشته نه خبري از سورپرايز بود و نه برنامه‌اي مسحور‌كننده. سال گذشته در هاف‌تايم شو جنيفر لوپز و شكيرا به اجراي برنامه پرداختند كه از نظر بصري و سازمان‌دهي با تحسين بينندگان همراه بود. هرچند برخي از خانواده‌ها نسبت به مناسب نبودن اين برنامه براي گروه‌هاي سني پايين معترض شدند. در هاف‌تايم شو امسال «د ويكند» خواننده كانادايي به اجراي برنامه پرداخت. اين خواننده ۳۰ ساله كه نام اصلي‌اش ابيل مكنن تسفي است در مدت زمان 10 سال فعاليت حرفه‌اي‌اش سه بار برنده جايزه گرمي و يك بار نامزد جايزه اسكار شده است. 
در آغاز نيمه دوم بازي كانزاس يك سه امتيازي ديگر دشت كرد و نتيجه ۲۱ بر ۹ شد. با اين حال چهارمين تاچ‌داون بازيكنان تمپا كار را براي كانزاس تمام كرد. آنها ۲۸ بر ۹ پيش افتادند و در ادامه با ثبت يك سه امتيازي نتيجه را ۳۱ بر ۹ به نفع خودشان كردند. در نهايت سوپربول ۵۵ با قهرماني تيم تمپا بي‌باكنيرز به پايان رسيد و اين تيم جام قهرماني موسوم به جام نقره‌اي لومباردي را بالاي سر برد. اين دومين قهرماني تيم ايالت فلوريدا به حساب مي‌آيد. آنها بار قبل در سال ۲۰۰۲ و با برد مقابل اوكلند اين عنوان را به دست آورده بودند. 
تام بردي از تيم تمپا موفق شد عنوان ارزشمندترين بازيكن فينال را به دست آورد. اين بازيكن ۴۳ ساله براي پنجمين بار به اين عنوان دست پيدا كرد. او همچنين موفق شد هفتمين قهرماني خودش را در سوپربول جشن بگيرد تا از اين حيث ركورددار شود. تمام ۶ قهرماني قبلي او با تيم نيو انگلند پاتريوتز به دست آمده بود. تيمي كه بردي ۱۹ سال پيراهنش را بر تن كرد و از سال ۲۰۲۰ بالاخره راهي تيمي ديگر شد. قبل از بازي فينال گفته مي‌شد نبرد سوپربول ۵۵ در واقع جنگ بردي و پاتريك هومس ستاره حريف خواهد بود. از اين منظر بردي برنده اين نبرد شد و در واقع اجازه نفس كشيدن به حريفش نداد. 
مراسم قهرماني سوپربول ۵۵ همراه با آتش‌بازي و پخش موسيقي و رقص و پايكوبي تماشاچياني كه بيشترشان طرفدار تيم تمپا بودند به پايان رسيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون