• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

مشاور ارشد وزير امور خارجه تشريح كرد

دستاوردهاي نشست سوچي براي سوريه

علي‌اصغر خاجي، دستيار ارشد وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در حاشيه پانزدهمين نشست كارشناسان ارشد روند آستانه در سوچي كه عصر امروز به پايان رسيد، گفت: در اين نشست در مسائل مختلف سوريه به توافق خوبي بين اعضا رسيديم كه براي صلح و ثبات در اين كشور موثر خواهد بود.
علي‌اصغر خاجي، مشاور ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ايرنا اظهار داشت: در جلسه سه‌جانبه كه براي تنظيم بيانبه نهايي برگزار شد آخرين تحولات سوريه بررسي شد و در مسائل مختلف اعم از ميداني، تروريسم، انسان‌دوستانه و كميته قانون اساسي به توافق خوبي دست يافتيم.
او گفت: در اين بيانيه كه در ۱۷ بند صادر شد در تمام مسائل سوريه به توافق رسيديم. او همچنين گفت: در ديدارهاي دوجانبه‌اي كه با هيات‌هاي روسيه، تركيه، سوريه و سازمان ملل داشتيم به نتايج مناسب براي ادامه كار به توافق رسيديم.
خاجي بر حمايت ايران از روند حل و فصل سياسي بحران سوريه و ادامه كار كميته قانون اساسي آن كشور تاكيد كرد. او از توافق شركت‌كنندگان بر سر بندهاي بيانيه پاياني پانزدهمين اجلاس كارشناسان ارشد روند آستانه در سوچي روسيه خبر داد. هيات جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي علي‌اصغر خاجي، مشاور ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي و به همراه كاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه، در حاشيه پانزدهمين نشست بين‌المللي كارشناسان ارشد كشورهاي عضو روند آستانه در سوچي روسيه با هيات‌هاي سازمان ملل متحد، روسيه، تركيه و سوريه درباره سوريه رايزني و گفت‌وگو كرد.
علي‌اصغر خاجي در اين ديدار، به‌ طور مفصل در مورد فرآيند سياسي سوريه با تاكيد بر ضرورت تداوم كار كميته قانون اساسي آن كشور رايزني و تبادل‌نظر كردند.
او با اشاره به نتايج سفر اخير خود به دمشق و مذاكره با رييس‌جمهور و ديگر مقامات سوريه، بر حمايت ايران از روند حل و فصل سياسي بحران سوريه و تداوم كار كميته  قانون اساسي آن كشور تاكيد كرد.
كاظم جلالي، سفير جمهوري اسلامي ايران كه از اعضاي هيات جمهوري اسلامي ايران در نشست سوچي بود در مورد اين مذاكرات اظهار داشت: گفت‌وگوهاي مفصل هيات ايراني با نمايندگان تركيه، روسيه و سازمان ملل از اولين ساعت نخستين روز اين نشست  انجام شد.
او گفت: ايران، روسيه و تركيه مصمم به تقويت همكاري‌ها در چارچوب روند آستانه در ايجاد و حفظ صلح و ثبات در  روسيه هستند. 

تاكيد بر استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي  سوريه
در بيانيه پاياني پانزدهمين نشست آستانه در سوچي روسيه، تركيه و ايران نسبت به تقويت شبه نظاميان در ادلب ابراز نگراني و بر لزوم اجراي توافقات ادلب تاكيد كردند. به گزارش ايرنا، در بيانيه اين نشست دو روزه كه عصر روز چهارشنبه صادر شد، روسيه، تركيه و ايران تصرف و انتقال درآمدهاي نفتي سوريه را محكوم و بر تعلق اين منابع به دولت سوريه تاكيد كردند.
در بيانيه مشترك سه كشور پس از پانزدهمين نشست بين‌المللي سوريه در چارچوب روند آستانه مجددا بر تعهد تزلزل‌ناپذير خود در قبال حاكميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه و همچنين اهداف و اصول منشور سازمان ملل تاكيد كرده و خاطرنشان شد كه همگان بايد اين اصول را رعايت كرده و به آنها احترام بگذارند.
روسيه، تركيه و ايران همچنين ابراز عقيده كردند كه درگيري سوريه هيچ‌گونه راه‌حل نظامي ندارد و بر تعهد خود براي پيشبرد يك روند سياسي داراي قابليت حياتي و طولاني مدت‌ كه توسط خود سوري‌ها و با كمك سازمان ملل، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت سازمان ملل هدايت و اجرا شود، تاكيد كردند. همچنين مقرر شد كميته قانون اساسي سوريه بايد بدون هرگونه دخالت خارجي و تحميل زماني فعاليت كند.
روسيه، تركيه و ايران خواستار توقف حملات اسراييل به سوريه شده و اين حملات را نقض قوانين بين المللي و تهديدي براي امنيت منطقه دانستند. كشورهاي ضامن آستانه ضمن ابراز نگراني نسبت به وضعيت بحراني انساني در سوريه و تاثير كرونا بر آن، هرگونه تحريم يكجانبه عليه اين كشور را مردود دانستند. مقرر شد كه نشست آتي آستانه اواسط سال ميلادي جاري در نورسلطان قراقستان برگزار شود.
پانزدهمين نشست بين‌المللي صلح سوريه، از ديروز با ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه هيات‌هاي مختلف و جلسه عمومي آغاز شد و ديروز چهارشنبه به صورت تخصصي با حضور نمايندگان ايران، روسيه، تركيه، سازمان ملل، دولت سوريه و گروه‌هاي معارض سوري، در منطقه آدلر شهر بندري سوچي روسيه ادامه يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون