• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4870 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند

با آتش‌بازي سرخ‌ها در سيرجان

پرسپوليس قهرمان نيم‌فصل شد

گروه  ورزش

نيم‌فصل نخست ليگ برتر عصر ديروز با انجام رقابت‌ معوقه تيم‌هاي گل‌گهر سيرجان و پرسپوليس رسما پايان يافت و تيم‌ها راهي تعطيلات شدند. در اين بازي پرسپوليس موفق شد با نتيجه پرگل ۵  بر صفر ميزبانش را شكست دهد. در اين بازي گل اول را احمد نوراللهي به ثمر رساند.
اين ششمين گل نوراللهي در اين فصل براي تيمش بود. نيمه اول با همين نتيجه به پايان رسيد. در نيمه دوم پرسپوليس با آناليز دقيق حريف و پيدا كردن نقطه ضعف اصلي گل‌گهر كه سمت چپ خط دفاعي‌شان بود حملات بيشتري روي دروازه ميزبانش پياده كرد. نتيجه اين حملات از سمت چپ خط دفاعي گل‌گهر به ثمر رسيدن 3 گل بعدي پرسپوليس بود.
ابتدا اميد عاليشاه با يك فرار سريع در موقعيت تك‌به‌تك دروازه را باز كرد. سپس گل‌هاي بعدي توسط مهدي شيري روي ريباند شوت سيامك نعمتي و گل به خودي زنده‌روح وارد دروازه بشاگردي گلر سيرجاني‌ها شد.گل پنجم پرسپوليس نيز توسط سيامك نعمتي به ثمر رسيد تا پرسپوليس با يك برد پرگل نيم‌فصل نخست ليگ را به پايان برساند. سرخ‌ها با اين پيروزي بهترين برد خودشان و بهترين و پرگل‌ترين برد تمام ليگ در نيم فصل نخست را به ثبت رساندند. ضمن اينكه اين سنگين‌ترين شكست امير قلعه‌نويي در دوران مربيگري‌اش به حساب مي‌آيد. البته قلعه‌نويي در بازي تيمش مقابل پرسپوليس به دليل ۴ كارته بودن كنار زمين حضور نداشت.
به اين ترتيب تيم پرسپوليس موفق شد با كسب ۳۰ امتياز قهرمان نيم‌فصل رقابت‌ها لقب بگيرد. تيم سپاهان با ۲۸ امتياز دوم شد و استقلال با كسب ۲۶ امتياز در رده سوم قرار گرفت. در ادامه نگاهي مي‌اندازيم به آمار ليگ در پايان نيم‌فصل نخست. 
عنوان بهترين خط حمله ليگ با ۲۵ گل زده به سپاهان رسيد. آماري كه متوسط كمتر از 2 گل در هر بازي را نشان مي‌دهد و اثبات مي‌كند چقدر تيم‌هاي حاضر در ليگ برتر در گلزني و باز كردن دروازه حريفان مشكل دارند. پرسپوليس نيز كه تا هفته چهاردهم تنها ۱۶گل به ثمر رسانده بود با 5 گلي كه در بازي آخر وارد دروازه حريفش كرد با ۲۱ گل زده عنوان دومين خط حمله برتر ليگ را به دست آورد. عنوان ضعيف‌ترين خط حمله ليگ نيز به ماشين‌سازي تبريز رسيد كه بازيكنانش تنها ۱۰ بار موفق به گلزني شدند. ميانگين گل زده در نيم فصل نخست ليگ كمتر از ۲ گل است. 
بهترين خط دفاعي ليگ مثل چند سال گذشته از آن پرسپوليس شد. اين تيم تنها ۸ بار دروازه‌اش را مقابل رقبا باز شده ديد. فولاد با 10 گل خورده دومين خط دفاع برتر ليگ را دراختيار گرفت. ذوب‌آهن با ۲۳ گل خورده ضعيف‌ترين خط دفاعي ليگ است. اين تيم نيم‌فصل را در رده چهاردهم به پايان رساند. 
در صدر جدول بهترين گلزنان ليگ نام سجاد شهباززاده از سپاهان به چشم مي‌خورد. او با ۱۲ گل زده فعلا آقاي گل ليگ است. او تاكنون تقريبا نيمي از گل‌هاي تيمش را به ثمر رسانده كه آماري خيره‌كننده به حساب مي‌آيد. مخصوصا وقتي بدانيم آقاي گل ليگ نوزدهم يعني شيخ‌ دياباته با ۱۵گل آقاي گل رقابت‌ها شد. سجاد همچنين ۳ پاس گل هم به هم‌تيمي‌هايش داده كه يعني او روي ۶۰  درصد گل‌هاي تيمش تاثير مستقيم داشته است. بعد از سجاد شهباززاده،گادوين منشأ با ۱۰ گل در رده دوم قرار دارد. منشأ به دليل خوشحالي منشوري در بازي مقابل نساجي از همراهي تيمش تا اطلاع ثانوي محروم شده است. منشأ در ديدار مقابل پرسپوليس هم غايب بود و نتوانست براي افزايش تعداد گل‌هايش تلاش كند. امين قاسمي‌نژاد از شهرخودرو با ۸ در رده سوم قرار دارد. در جدول بهترين پاسورهاي ليگ كريم اسلامي از نساجي مازندران با ۴ پاس گل در صدر قرار دارد. بعد از او با انبوهي از بازيكناني كه ۳ پاس گل به ثبت رسانده‌اند مواجهيم.
بيشترين برد در نيم‌فصل اول به تيم‌هاي سپاهان و پرسپوليس رسيد كه ۸ برد به دست آورده‌اند. بيشترين باخت مقابل نام تيم نساجي مازندران به چشم مي‌خورد كه ۱۰ بار دست خالي از زمين بازي خارج شده. كمترين برد به ‌طور مشترك دراختيار ذوب‌آهن و ماشين‌سازي تبريز است كه هر كدام يك‌بار ۳ امتياز بازي را دشت كرده‌اند. بيشترين تساوي نيز به‌ طور مشترك در ديدار تيم‌هاي فولاد، سايپا و ذوب‌آهن رقم خورده است. اين 3 تيم ۸ تساوي در كارنامه‌شان ديده مي‌شود. 
۵ تيم در نيم‌فصل نخست در بخش سرمربي دچار تغييرات شدند. اولين مورد متعلق به تراكتور بود كه منصوريان اخراج شد و مسعود شجاعي به عنوان بازيكن مربي جايش را پر كرد. تراكتور در پايان نيم‌فصل با ۲۲ امتياز در جايگاه هشتم قرار گرفت و اين در حالي است كه وضعيت خود شجاعي هم در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است. ماشين‌سازي ديگر تيم تبريزي نيز بعد از نتايج ضعيفي كه وحيد بياتلو سرمربي جوان اين تيم كسب كرد با محمدسعيد اخباري ليگ را ادامه داد. نساجي كه در ابتداي فصل محمود فكري را از دست داد و كار را با وحيد فاضلي آغاز كرد در هفته يازدهم با اين مربي قطع همكاري كرد و سكان هدايت تيم را به مجيد جلالي سپرد. جلالي از زمان نشستن روي نيمكت نساجي ۴ شكست متوالي را تجربه كرده است. آخرين تغيير نيز در كادر فني تيم‌هاي ذوب‌آهن و نفت مسجد‌سليمان رقم خورد. جايي كه مجتبي حسيني سرمربي نسبتا موفق نفتي‌ها كه نيم‌فصل را با ايستادن در رده دهم به پايان رساند، قراردادش را به صورت يك‌طرفه فسخ كرد و راهي اصفهان شد تا هدايت ذوب‌آهن را برعهده بگيرد. روز گذشته در آخرين خبرها شنيده شد كه هدايت نفت  مسجد‌سليمان به حميد درخشان سپرده شده است. 
نيم فصل دوم ليگ برتر از روز 11 اسفند آغاز مي‌شود. پيش از اين قرار بود روز پنجم هفته شانزدهم ليگ برگزار شود كه به دليل تغيير تقويم فيفا و عوض شدن زمان مسابقات انتخابي جام جهاني، سازمان ليگ تصميم گرفت فرصت استراحت بيشتري به تيم‌ها بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها