• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4870 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند

درخشش ستاره ايراني در شب چمپيونز ليگ

اين روزها همه از مهدي طارمي حرف مي‌زنند

سامان سعادت

 

چهارشنبه شب، شب ويژه‌اي براي فوتبال ايران بود. مهدي طارمي كه اين روزها در فوتبال اروپا نامش سر زبان‌ها افتاده موفق شد دروازه يوونتوس را در مرحله يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا  باز كند.  مهدي براي گلزني مقابل يكي از بهترين تيم‌هاي اروپا كه اين فصل هم بهترين خط دفاع سري آ را در اختيار دارد، تنها به يك دقيقه زمان نياز داشت. در ثانيه ۶۲  مهاجم بوشهري موفق شد روي هوش بالا و جايگيري مناسب بين رودريگو بنتانكور و شزني دروازه‌بان يووه صاحب توپ شود و دروازه حريف را باز كند. پورتو در ادامه توانست حريف قدرتمندش را كنترل كند و در آغاز نيمه دوم بار ديگر دروازه مهمانش را فرو بريزد و دو هيچ جلو بيفتد. بانوي پير ايتاليا در ادامه يكي از دو گل خورده را توسط فدريكو كيه‌زا جبران كرد. در نهايت بازي رفت مرحله يك‌هشتم يو سي ال بين پورتو و يوونتوس با نتيجه دو بر يك به نفع تيم پرتغالي به اتمام رسيد. 
طارمي با گلزني مقابل يووه به پنجمين بازيكن ايراني كه موفق شدند در ليگ قهرمانان اروپا گلزني كنند تبديل شد. پيش از او علي دايي، علي كريمي، مهدي مهدوي‌كيا و سردار آزمون اين كار را انجام داده بودند. طارمي همچنين تبديل به نخستين گلزن ايراني مراحل حذفي ليگ قهرمانان شد. او همچنين دومين گل سريع تاريخ مراحل حذفي يوسي‌ال را به نام خودش ثبت كرد. سريع‌ترين گل تاريخ مراحل حذفي متعلق به داويد آلاباست. اين گل در سال ۲۰۱۳ و در ثانيه ۲۴ باز هم مقابل يوونتوس در مرحله يك هشتم به ثمر رسيده بود. 
مهدي طارمي بعد از اين ديدار گفت:«ما كار بزرگي انجام داديم و واقعا شايسته كسب برد برابر يوونتوس بوديم. بازي خيلي خوبي ارايه داديم و توانستيم يكي از قدرتمند‌ترين تيم‌هاي اروپا را در خانه شكست دهيم. من از گلي كه در اين ديدار به ثمر رساندم بسيار خوشحالم،گل در دقايق ابتدايي خوب بود. اين براي من و تيم اهميت زيادي داشت و اعتماد به نفس ما را بالا برد.» طارمي اضافه كرد:«يوونتوس تيم بزرگي است اما ما كار بسيار خوبي انجام داديم. ما هميشه با هم متحد و مستحق پيروزي بوديم. براي بازي برگشت ما سعي خواهيم كرد بيشترين تلاش را انجام دهيم، خواهيم ديد كه چه اتفاقي مي‌افتد. اين برد به ما در ادامه فصل براي ليگ و ليگ قهرمانان اروپا روحيه مي‌دهد و انگيزه ما را بيشتر خواهد كرد.»
پورتور در حالي موفق شد به نخستين برد تاريخش مقابل يوونتوس دست پيدا كند كه بايد 3 هفته ديگر در بازي برگشت در تورين به مصاف اين تيم برود و احتمالا براي صعود كار سختي را در پيش خواهد داشت. 
گلزني مهدي طارمي در بالاترين سطح فوتبال دنيا بازتاب‌هاي زيادي در رسانه‌هاي خارجي و داخلي ايجاد كرد. بررسي سرگذشت او از سربازي رفتن در سني كه همه فوتباليست‌هاي بزرگ به تيم‌هاي مطرح دنيا مي‌پيوندند تا آقاي گلي پرسپوليس و از دست دادن بهترين موقعيت بازي مقابل پرتغال در جام جهاني ۲۰۱۸ كه مي‌توانست حكم صعود ما را به دور حذفي براي نخستين  بار امضا كند بسيار مورد توجه قرار گرفت. سرگذشتي پرفراز و نشيب، هيجان‌انگيز و همزمان آموزنده. اينكه يك فوتباليست بارها تا مرز نابودي فوتبالش براي هميشه پيش رفت ولي هربار با بازگشتي شكوهمند يك مرحله به جلو حركت كرد. مهدي طارمي آن موقعي كه نتوانست تيمي براي خودش دست و پا كند و مجبور شد به سربازي برود ممكن بود براي هميشه فوتبال را كنار بگذارد. آن موقعي كه رفت ريزه‌اسپور و برگشت و چند ماه محروم شد، مي‌توانست جوري وارد حواشي شود كه ديگر هرگز بيرون كشيده نشود. وقتي به الغرافه رفت و آنجا همان موقعيت خراب‌كردن‌هاي هميشگي‌اش را ادامه داد تا جايي كه هواداران تيم قطري گفتند او را نمي‌خواهند دلايل كافي براي بازگشت بي‌سر و صدا به فوتبال داخلي و تبديل شدن به يك بازيكن معمولي را پيدا كرد. وقتي احتمال فروپاشي‌اش به خاطر از دست دادن آن موقعيت گل در بازي با پرتغال و تبديل شدن به سيبل هواداران لحظه به لحظه بالاتر مي‌رفت مي‌توانست كنار بكشد. با اين حال مهدي طارمي هرطور بود خودش را از همه حواشي و مشكلات جدا كرد و راهي پرتغال شد و آنجا به همه ثابت كرد چه جواهري است. 
مهدي طارمي حالا ستاره فوتبال ايران است. در شرايطي كه تيم ملي وضعيت بحراني دارد و بايد در ۴ بازي آينده خود در انتخابي جام جهاني به پيروزي دست پيدا كند آن هم در حالي كه از امتياز ميزباني محروم شده، طارمي مي‌تواند عصاي دست اسكوچيچ باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها