• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

نهمين قهرماني قصاب بلگراد در ملبورن

نواك جوكوويچ فاتح تنيس آزاد استراليا شد

گروه  ورزش

 

ظهر روز يكشنبه به وقت تهران در رود لاور آره‌نا شهر ملبورن، نواك جوكوويچ صربستاني بهترين تنيسور حال حاضر جهان در فينال رقابت‌هاي تنيس آزاد استراليا به مصاف دانيل مدودف روس رفت. جوكو با برتري مقابل هم‌وطن مدودف يعني اصلان كاراتسف به فينال رسيده بود و مدودف با برتري مقابل سيتسيپاش يوناني. دو تنيسور در حالي فينال را آغاز كردند كه جوكوويچ به دنبال هجدهمين گرانداسلم خود بود و مدودف مي‌خواست براي نخستين‌بار قهرماني در اين رقابت‌ها را تجربه كند. 
در ست نخست دو تنيسور عملكرد نزديكي داشتند. هر دو گيم‌هاي سرو خود را به خوبي برنده شدند تا در نهايت در گيم‌شماري روي عدد ۵ مساوي شوند. در اينجا بود كه تجربه و تبحر بالاي جوكوويچ به كمكش آمد و او موفق شد با نتيجه ۷ بر ۵ گيم نخست را به سود خودش پايان دهد. اما هر چه مدودف در ست نخست خوب كار كرده بود، در ست دوم و سوم نتوانست عملكردي قابل انتظار داشته باشد. جوكو در ست دوم به راحتي توانست حريف روسش را با حساب ۶ بر ۲ شكست دهد. او همين نتيجه را در ست سوم هم تكرار كرد و مقتدرانه عنوان قهرماني رقابت‌ها را به دست آورد. فينال اوپن استراليا يك ساعت و ۵۳ دقيقه به طول انجاميد. پيروزي در اين رقابت‌ها براي جوكوويچ كه يواس اوپن را به خاطر ديسكواليفه شدن از دست داده بود و در رولان‌ گاروس هم فينال را به راحتي به نادال واگذار كرده بود، اهميت بسيار زيادي داشت. او حالا تنها 2 گرانداسلم ديگر با  ركورد فدرر و نادال فاصله دارد و اگر بتواند سه عنوان قهرماني ديگر به دست آورد تبديل به بهترين تنيسور تاريخ  مي‌شود. 
در بازي فينال روز گذشته مدودف از لحاظ سرو وضعيت بهتري داشت. اين تنيسور روس ۶ امتياز مستقيم از سرويس گرفت و اين عدد براي جوكوويچ ۳ بود. در عين حال مدودف خطاي دوبل بيشتري داشت. ۴ به 2. در ساير آمارها هم جوكوويچ عملكرد موفق‌تري نسبت به حريفش داشت. تنيسور صرب هم در تبديل سرو نخست به امتياز و هم در تبديل سرو دوم به امتياز از مدودف بهتر عمل كرد. درنهايت او ۱۹ گيم را برنده شد و حريفش تنها ۹ گيم. جوكوويچ ۵۳ تا از سرويس‌هايش را به امتياز تبديل كرد و اين عدد براي مدودف ۴۳ بود. 
كارشناسان تنيس در رابطه با پيروزي جوكوويچ گفتند كه اين صربستاني قدرتمند نه فقط با سرويس يا بازگشت‌ يا والي‌هاي ديوانه‌وارش كه با مجموعه‌اي از اينها به اضافه يك حس برتري كه در وجودش موج مي‌زد موفق شد كاري كند كه مدودف از ست دوم به بعد در زمين بازي ناپديد شود و عملا نتواند كاري از پيش ببرد. در اين زمينه گفته مي‌شود جوكوويچ 2 روز قبل از بازي وقت زيادي را به تماشاي شكل رقابت مدودف اختصاص داده بود و فهميد كه تنيسور روس «ريتم» را دوست دارد. بنابراين جوكوويچ فهميد بايد هميشه در رقابت با او غير‌منتظره ظاهر شود و ضرباتي بزند كه ريتم بازي حريف را خراب كند. اين باعث شد مدودف نتواند حركت بعدي جوكو را پيش‌بيني كند و نتواند خودش را با آن تطبيق بدهد و در نتيجه به ريتم مورد نظر دست پيدا نكند. 
يكي از كارشناسان در رابطه با بازي جوكوويچ در فينال گفت كه جوكو اساسا عالي نبود. او نتوانست هر كاري را به بهترين شكل ممكن انجام دهد. نه از نظر قرار گرفتن در گوشه‌ها و نه از نظر ضرباتي كه مي‌زد. با اين حال او توانست با استفاده از يك ترفند قهرمان شود: تكرار مكرر زدن توپ به جايي كه حريفش قرار نداشت. با اين حال كارشناسان در مجموع عملكرد مدودف و صعودش به فينال را ستودند. آنها معتقد هستند كه اين تنيسور مي‌تواند به زودي قهرماني خودش را در يكي از رقابت‌هاي بزرگ تنيس جشن بگيرد. مدودف سال گذشته توانسته بود قهرماني تور فينال ATP را در حضور همه بزرگان تنيس از جمله جوكوويچ و نادال جشن بگيرد.  نواك جوكوويچ با اين قهرماني علاوه بر كسب ۲۰۰۰ امتياز نفر قهرمان جايزه 2 ميليون و هفتصد و پنجاه هزار دلاري را دشت كرد. با اين دو هزار امتياز جوكوويچ ۱۲۰۳۰ امتيازي شد. نزديك‌ترين تعقيب‌كننده او رافائل نادال اسپانيايي است كه به دليل باخت زودهنگام دومنيك تيم موفق شد جايگاه او را در رتبه دوم بگيرد. نادال ۹۸۵۰ امتيازي است. مدودف نيز با درخشش در رقابت‌هاي استراليا توانست خودش را به جمع 3 تنيسور برتر دنيا برساند. مدودف در حال حاضر ۹۷۳۵ امتيازي است. دومنيك تيم و راجر فدرر در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. 
جوكوويچ بعد از كسب نهمين عنوان قهرماني خود در رقابت‌هاي اوپن  استراليا گفت: «مي‌خواهم از اين زمين تشكر كنم. مي‌خواهم از اين ورزشگاه تشكر كنم. من هر سال بيشتر از قبل عاشق اينجا مي‌شوم. مي‌خواهم اين رابطه همچنان ادامه پيدا كند.» جوكوويچ با اين تعداد قهرماني بهترين عملكرد را در استراليا به نمايش گذاشته است كه نشان مي‌دهد تخصص او زمين‌هاي سخت است. همان‌طوركه زمين‌هاي خاك رس زير سلطه نادال است و زمين‌هاي چمن به راجر فدرر تعلق  دارند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون