• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

رسول و زنوزي كينه‌ها را فراموش كردند

خطيبي سومين سرمربي تراكتور در ۱۵ هفته

علي ولي‌اللهي

 

شنبه شب و با اعلام رسمي باشگاه تراكتورسازي رسول خطيبي به عنوان سرمربي اين تيم معرفي شد. رسول خطيبي تا پايان نيم‌فصل، هدايت آلومينيوم اراك را بر عهده داشت و با اين تيم نتايجي عالي كسب كرد و در پايان هفته پانزدهم در رتبه ششم قرار گرفت. با اين حال طبق اعلام دو باشگاه تراكتور و آلومينيوم، اين سرمربي به صورت دوستانه از تيم سابقش جدا شد و به تبريز رفت تا تبديل به سومين سرمربي فصل جاري تراكتور در تنها ۱۵ هفته‌اي كه از شروع مسابقات گذشته، شود. تراكتور فصل را با عليرضا منصوريان آغاز كرد و بعد از هفته پنجم مسعود شجاعي روي نيمكت اين تيم به عنوان مربي بازيكن نشست و حالا نيمكت تيم تبريزي به رسول خطيبي رسيده است. 
سرمربي‌گري رسول خطيبي يك اتفاق عجيب است، نه به اين خاطر كه رسول يك‌تنه آلومينيوم را از دسته يك به ليگ برتر رساند و در نيم فصل رتبه ششم را براي تيم تازه ليگ برتري شده به دست آورد و انتظار نمي‌رفت او اراكي‌ها را در ميانه راه تنها بگذارد، بلكه به دليل پيشينه‌اي كه بين او و محمدرضا زنوزي مالك تراكتور وجود داشت كسي گمان نمي‌كرد او سرمربي بعدي تي‌تي‌ها شود. 
رسول خطيبي كه خودش آذري است هميشه از علاقه‌اش به تراكتور و ماشين‌سازي حرف زده. او در سال ۹۳ زماني كه زنوزي هنوز مالكيت تراكتور را برعهده نگرفته بود مدتي سرمربي تراكتور شد اما به دليل كسب نتايج ضعيف و اختلاف با مديران باشگاه از كار بركنار شد. وقتي زنوزي به عنوان يكي از مشتريان تراكتور مطرح شد، خطيبي يكي از كساني بود كه از زنوزي حمايت كرد. 
رسول خطيبي بعد از ناكامي در تراكتور در برهه‌هاي متعدد هدايت تيم‌هاي تبريزي از جمله گسترش فولاد و ماشين‌سازي (در سه نوبت) را برعهده داشته است. آخرين باري كه او در تبريز مربي‌گري كرد برمي‌گردد به فصل قبل كه هدايت ماشين‌سازي را براي سومين بار به دست گرفت. او با تيم تبريزي نتايج فوق‌العاده‌اي كسب كرد و حتي استقلال استراماچوني را نيز شكست داد. خطيبي در ادامه موفق شد تراكتور را در اوج شايعات مبني بر تباني دو تيم تبريزي از پيش رو بردارد. از همان‌جا تقابل او با زنوزي كه مالكيت همزمان دو تيم را برعهده داشت آغاز شد. رسول خطيبي در كنفرانس خبري بعد از بازي گفت: «امروز شرافت آذربايجان را نشان داديم. خيلي‌ها مي‌گفتند مالك دو تيم يكي است و تراكتور را از بحران خارج مي‌كنند. من بچه آذربايجان هستم. غيرت و شرف دارم و سر سفره پدر و مادرم نشستم. همه من را مي‌شناسند و غير از خدا و ائمه از كسي نمي‌ترسم و به هيچكس باج ندادم. بازيكنان ماشين‌سازي امروز غيرت و شرافت‌شان را نشان دادند و من از تك‌تك آنها ممنون هستم. اين بازيكنان بايد تشويق و حمايت شوند. درصدي كه اين تيم گرفته كمتر از تمام تيم‌هاي ليگ برتر است.» او در ادامه افزود: «از سردار خرم فرمانده سپاه عاشورا كه اولين نفر بود كه زنگ زد و تبريك گفت تشكر مي‌كنم. ايشان گفت با اينكه طرفدار هر دو تيم هستم اما شما با اين كار شرافت آذربايجان را نشان داديد. اين برايم خيلي ارزش داشت و اميدوارم روزهاي خوب فوتبال آذربايجان دوباره بيايد.» در آن كنفرانس مشخص بود رسول خطيبي شخص سومي را مخاطب قرار داده است و رو به او حرف مي‌زند. خطيبي در انتهاي اظهاراتش بعد از آن بازي گفت: «دوستان خودشان دوست ندارند ما نتيجه بگيريم. آدم‌هاي خودمان متاسفانه نمي‌خواهند ما موفق شويم. خيلي حرف‌ها هست اما به احترام مردم آذربايجان نمي‌گويم.» برخي گمانه‌زني كردند مخاطب اظهارات رسول، زنوزي بوده. 
همان زمان گفته شد اختلافات خطيبي و مالك باشگاه ماشين‌سازي به اوج خودش رسيده است. در همين راستا يك فايل صوتي منتسب به زنوزي منتشر شد كه در آن حسابي به خطيبي تاخته بود. زنوزي گفته بود: «به رسول (خطيبي) پيام  دادم و گفتم من تو را سرمربي ماشين‌سازي كردم تا براي تراكتور حاشيه درست نكني، هفته قبل حاشيه درست كردي، هفته قبل‌تر هم حاشيه درست كردي، اين را بدان تا زماني كه من هستم، تراكتور را نخواهي ديد. رسول فكر مي‌كند حالا كه به ماشين‌سازي رسيده، مي‌تواند به تراكتور هم برسد.» آن زمان هوشنگ نصيرزاده مديرعامل ماشين سازي بود و گفته مي‌شد زنوزي به نصيرزاده گفته با خطيبي برخورد كند. اين فايل در ماه آذر منتشر شد و در دي‌ ماه رسول خطيبي با انتشار پستي در صفحه اينستاگرامش عطاي كار كردن در آذربايجان را به لقايش بخشيد. او در صفحه اينستاگرامش نوشت: «دوست داشتم كاراي بزرگ انجام بديم حيف نگذاشتند. بهترين‌ها خداحافظ.» خطيبي سپس راهي اراك شد و هدايت آلومينيوم را برعهده گرفت و اين تيم ميانه جدولي را به ليگ برتر رساند. 
جدا از اختلافات زنوزي و خطيبي تغيير سرمربي تراكتور يك حاشيه ديگر هم به همراه دارد. آن هم وضعيت مسعود شجاعي كاپيتان مربي تيم است كه با آمدن سرمربي جديد ديگر فقط بازيكن تراكتور خواهد بود. زنوزي هنگامي كه منصوريان را بركنار كرد و شجاعي را به جاي او روي نيمكت نشاند انواع و اقسام تمجيدها را از مسعود كرد و او را در حد بهترين مربيان دنيا بالا برد. زنوزي تاكيد داشت مي‌خواهد با شجاعي طولاني‌مدت ادامه دهد و پاي برد و باخت‌هاي مربي جوانش خواهد ايستاد. ماندگاري زنوزي پاي شجاعي اما تنها ده هفته طول كشيد و در نهايت با معرفي سرمربي جديد مشخص شد نيمكت تراكتور به هيچ‌كس وفا نمي‌كند. 
با اين پيشينه و اتفاقات اخير نشستن رسول خطيبي روي نيمكت تراكتور بسيار عجيب است. هرچه هست به نظر مي‌رسد دو طرف كينه‌هاي قديمي را فراموش كرده‌اند و قرار است باهم همكاري كنند. تراكتور در حال حاضر در رتبه هفتم جدول قرار دارد و نتوانسته انتظارات را برآورده كند. رسول خطيبي ضمن تلاش براي خارج كردن تيم از شرايط فعلي بايد براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا هم آماده شود. ضمنا او بايد با بزرگان تيم و كاپيتان‌هاي سابق و فعلي تيم ملي هم ارتباط موثري برقرار كند. اين كار شايد براي خطيبي كه هميشه عادت داشته با جوان‌ترها كار كند كمي سخت باشد. يكي از برگ‌هاي برنده خطيبي در هدايت تراكتور مي‌تواند محبوبيت فوق‌العاده او در تبريز باشد. هيچ‌كس تشويق يك صداي او توسط پرشورها آن هم در مسابقه‌اي كه شاگردان خطيبي در ماشين‌سازي موفق به پيروزي مقابل تراكتور شدند را فراموش نمي‌كند. 
در سمت مقابل وضعيت آلومينيوم نامعلوم شده است. در بيانيه باشگاه تراكتورسازي آمده است كه حسن همكاري استاندار استان مركزي و مديرعامل باشگاه آلومينيوم در فسخ قرارداد خطيبي و پيوستنش به تراكتور نقش اساسي ايفا كرده است. حال بايد ديد مديران استان و باشگاه روي چه حسابي اجازه جدا شدن سرمربي موفق تيم‌شان را داده‌اند و برنامه‌شان براي آينده چيست. بدون شك جدا كردن سرمربي از تيم تازه ليگ برتري شده مي‌تواند عواقب بدي براي استاني داشته باشد كه بعد از چهل سال در ليگ برتر صاحب نماينده شده‌ است. همچنين بايد منتظر واكنش هواداران اين تيم نيز بود. هواداراني كه در اين چند ماه با عملكرد خوب تيم‌شان روزهاي جذابي را پشت سر گذاشتند و حالا بايد با استرس به ادامه ليگ نگاه كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون