• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

محمدجواد ظريف:

جو بايدن تحريم‌هاي ترامپ عليه تهران را ادامه داده است

جواد ظريف، وزير خارجه در بخش‌هايي از مصاحبه با شبكه پرس‌تي‌وي از نگاه ايران به رويكرد دولت جو بايدن در يك ماه گذشته و همچنين روندي كه كشورهاي اروپايي در پيش گرفته‌اند، سخن گفت:    قرار بود در قبال اقدامات ايران درخصوص برنامه هسته‌اي، عادي‌سازي در روابط ايران و جهان ايجاد شود اما شرايط فعلي نشان مي‌دهد كه تغييري در اين خصوص ايجاد نشد و ما نيز در همين راستا تعهدات خود را در قبال برجام كاهش داديم.
   ايران تضمين مي‌خواهد كه اقدامات ايالات متحده مجددا تكرار نمي‌شود. آنها در موقعيتي هستند كه بايد تضمين دهند، ما كار خود را انجام داده‌ايم.»
   تمامي گام‌هاي ما برگشت‌پذير است. ايالات متحده بايد به توافق بازگردد و تحريم‌ها را بردارد. ايالات متحده به تحريم‌ و فشار و قلدري اعتياد پيدا كرده است اما بايد بداند كه ما تسليم فشارها نمي‌شويم.
   هيچ تغييري در سياست‌هاي ايالات متحده امريكا ايجاد نشده است. بايدن مدعي شد كه سياست «فشار حداكثري» ترامپ، «شكست حداكثري» بوده است، بلينكن (وزير خارجه امريكا) نيز اخيرا تاكيد كرد كه آن سياست شكست خورده است اما عملا آنها همان سياست را در پيش گرفته‌اند. حقيقت اين است كه امريكا به تحريم اعتياد پيدا كرده است... به فشار و قلدري اعتياد پيدا كرده است.»
   آنها بايد بدانند كه قلدري و فشار حداكثري براي ايران جواب نمي‌دهد. بايد بدانند در مقابل جمهوري اسلامي ايران فقط احترام جواب مي‌دهد. تمامي تحريم‌ها بايد لغو شود، امريكا بايد به برجام بازگردد. واژه مكانيسم ماشه ابداع امريكا بود تا به وسيله آن افكار عمومي را به نفع خود تغيير دهد. امريكا براي تغيير مفاهيم برجام با كلمات بازي مي‌كند.
   رييس‌جمهور بايدن همچنان سياست ترامپ را دنبال مي‌كند و به ايران اجازه خريد غذا و دارو نداد، به صندوق بين‌المللي پول اجازه نداد به ايران براي خريد داروي كوويد‌19 پول بدهد. به كره‌اي‌ها (سئول) اجازه نداد پولي كه ما در آنجا داشتيم را بدهند. امريكايي‌ها پول‌هاي ما را در كشورهاي ديگر مسدود كرده‌اند. اين سياست بايد تغيير كند. ايران تنها زماني وارد گفت‌وگو مي‌شود كه تحريم‌ها لغو شود و ايالات متحده رفتار خود را تغيير دهد.
   120 شركت چيني (براي تعامل با ايران) مورد تحريم قرار گرفت و شركت‌هاي روسي زيادي تحريم‌ شدند اما تعداد انگشت‌ شماري از شركت‌هاي اروپايي تحت تحريم قرار گرفتند و اين معياري براي سنجش اين مطلب است كه چه كسي به تعهدات‌شان در قبال برجام پايبند بوده و چه كسي پايبند نبوده است.»
   در صورت عدم بازگشت كامل ايالات متحده به تعهدات برجامي، ظرف دو ماه ايران ميزان اورانيوم با درصد غناي ۲۰ را افزايش مي‌دهد و اين اقدامي اصلاحي در راستاي برجام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون