• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

عباس عراقچي:

در حال بررسي پيشنهاد بورل براي جلسه غيررسمي با حضور امريكا هستيم

عباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه در گفت‌وگويي كه شامگاه شنبه از شبكه يك صدا و سيما منتشر شد به مجموعه‌اي از پرسش‌ها درباره رويكرد دولت جديد امريكا نسبت به ايران و برجام و تصميم‌هاي تهران در مقابل اقدام‌هاي سياسي تيم بايدن پاسخ داد: 
   بايدن و تيم ايشان قبل از انتخاب شدن يكي از شعارهاي انتخاباتي‌شان اين بود به بسياري از توافقات بين‌المللي از جمله برجام برخواهند گشت. طبيعي است انگيزه بازگشت به برجام در آنها وجود داشته باشد، به‌خصوص اين ديدگاه كه سياست فشار حداكثري ترامپ موفق نبوده و نتوانسته به اهدافش دست يابد. ولي تصور مي‌كنم بعد از ورود آنها به كاخ سفيد مشخص شد كار به آساني‌اي كه فكر مي‌كردند، نيست. مجموعه شواهد نشان مي‌دهد تيم بايدن نتوانسته به يك جمع‌بندي كامل برسد. آنها هنوز نتوانستند به سياست جايگزين فشار حداكثري برسند.
   به ‌رغم خروج امريكا از برجام هنوز برجام زنده است و آن هم به خاطر سياست‌هاي ايران است و اروپايي‌ها در اين باره سهمي ندارند، الا سهمي كه در شوراي امنيت سازمان ملل جلوي امريكا براي اعمال اسنپ بك ايستادند. اين ما بوديم كه در چهار سال گذشته مدام به ديپلماسي فرصت داديم.
   اقدامي كه امريكا در شوراي امنيت انجام داد و نامه‌اي به رييس شوراي امنيت نوشت و تمام نامه‌هاي قبلي دولت ترامپ را پس گرفت، درست است كه آثار عملياتي در رفع تحريم‌ها ندارد، ولي بيشتر از يك اقدام نمادين است. يك اقدام سياسي قابل توجه است و هم بعد سياسي و هم بعد حقوقي دارد. اينكه امريكا رسما به اشتباه خود در رابطه با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ اقرار و آن را مكتوب و ارايه كند و به نوعي توبه از اقدامات گذشته كند، ارزش سياسي و حقوقي خود را دارد. ولي وقتي به بحث تحريم‌ها مي‌رسد، ارزشي ندارد. 
   براي ما آنچه ملاك است، رفع تحريم‌هاست. اگر امريكايي‌ها اقدامات نمادين انجام مي‌دهند، حداكثر مي‌توانند انتظار اقدامات نمادين را داشته باشند. وقتي مي‌گوييم عمل در مقابل عمل، عمل آنها لغو تحريم است و عمل ما بازگشت به تعهدات است.
   ما در حال بررسي پيشنهاد بورل براي تشكيل جلسه غيررسمي با حضور امريكا به عنوان مهمان هستيم و با بقيه دوستان و شركاي خود مثل چين و روسيه در حال مشورت هستيم، ولي علي‌الاصول تصور مي‌كنيم بازگشت امريكا به برجام و اجراي تعهداتش و لغو تحريم‌ها به مذاكره‌اي نياز ندارد. ممكن است برخي گفت‌وگوهاي فني و ترتيبات عملياتي نياز باشد و تشكيلات بورل مي‌تواند ترتيبات آن را بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون