• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

ساندي‌تايمز، به نقل از منابع آگاه شوراي امنيت ملي امريكا:

كاهش تحريم‌هاي ايران در راه است

هفته‌نامه ساندي‌تايمز روز يكشنبه در گزارشي نوشت كه جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا قصد دارد تا با كاهش تحريم‌ها، برجام را احيا و به مسير اصلي برگرداند. 
به گزارش ايرنا از اين هفته‌نامه انگليسي، دولت جو بايدن پنجشنبه گذشته با صدور بيانيه‌اي مبني بر آمادگي واشنگتن براي حضور در مذاكرات غير‌رسمي گروه 1+5 و ايران، اولين تير براي بازگشت واشنگتن به برجام را شليك كرد.
ساندي‌تايمز با اشاره به اينكه ايران خواستار رفع تحريم‌هاي دوره ترامپ است و مي‌گويد كه اين سياست بالغ بر ۱۵۰ ميليارد پوند به اقتصاد كشور خسارت زده است، افزود؛ هر چند دولت بايدن اصرار دارد كه نخست نشست با حضور ايران بايد برگزار شود اما نشانه‌هايي وجود دارد كه رفع تحريم‌ها در راه است.
در اين زمينه يك مقام ارشد امنيت ملي امريكا مي‌گويد: رفع تحريم‌ها قطعا در راه است. شايد امروز يا فردا اين اتفاق رخ ندهد اما تحقق آن قطعي است. در اين رابطه «جن ساكي» سخنگوي كاخ سفيد هم روز جمعه در سخناني احتمال رفع تحريم‌ها عليه ايران را رد نكرد اما گفت كه امريكا قصد ندارد تا پيش از مذاكره با تهران گام بيشتري را بردارد.
در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم كه مذاكره امريكا و ايران و رفع تحريم‌ها عليه تهران يكي از گام‌هاي تعيين‌كننده در جدايي دولت بايدن از سياست‌هاي دولت ترامپ است. 
اين اقدام امريكا را در مسير سياست‌هاي دوره باراك اوباما قرار مي‌دهد كه قصد داشت به‌رغم مخالفت‌ متحدان منطقه‌اي (اسراييل و عربستان‌سعودي) از طريق مذاكره با ايران سياست‌ خاورميانه را شكل دهد.
ساندي‌تايمز با اشاره به اينكه آنتوني بلينكن وزير امور خارجه امريكا و راب مالي فرستاده ويژه كاخ سفيد در امور ايران شخصيت‌هاي كليدي در مذاكرات اتمي بودند، افزود: آنها اينك قصد دارند تا كارزار سياست فشار حداكثري عليه ايران را متوقف كرده و به ميز مذاكره بازگردند.
اين نشريه ادامه مي‌دهد: در همين حال برخي طرفداران برجام اين‌گونه استدلال مي‌كنند كه چون امريكا از برجام خارج شد، بايد از خود حسن‌نيت نشان دهد. مدير پروژه ايران گروه بين‌المللي بحران در اين باره مي‌گويد: امريكا به عنوان طرفي كه برجام را به وضعيت تاسف‌بار كنوني كشاند موظف است، گام‌هايي را بردارد تا به ايران نشان دهد كه يك شريك قابل اعتماد است.
 بعيد است چيزي غير از رفع تحريم‌ها بتواند نظر ايران را جلب كند.
ساندي‌تايمز در ادامه به برخي موانع سر راه بازگشت امريكا به برجام اشاره كرده و نوشته است كه بايدن هرگونه اقدامي را به اجراي كامل اين توافق توسط ايران گره زده است. او همچنين مانند اوباما براي حل و فصل اختلافات با ايران، با موانع داخلي و خارجي روبه‌رو است، زيرا جمهوري‌خواهان و تندروهاي دموكرات خواهان قرارداد قوي‌تري با ايران هستند.
اين نشريه انگليسي به نقل از ژنرال جك كين معاون سابق رييس ستاد مشترك ارتش امريكا و مشاور پيشين ترامپ نوشت: بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ و عدم دستيابي به توافق جامع‌تر با ايران، يك اشتباه محض به شمار مي‌رود. 
ايراني‌ها گمان مي‌كنند كه بايدن ادامه دولت اوباماست كه سياست آن مماشات بود، نه تقابل. اين در حالي است كه به نوشته ساندي تايمز، عربستان‌سعودي و رژيم صهيونيستي نيز با بازگشت امريكا به برجام مخالف هستند اما تاكنون نسبت به موضع‌گيري اخير بايدن براي مذاكره با ايران سكوت كرده‌اند. «آنها اخيرا يك محور آشكار ضدايراني تشكيل داده و عربستان از توافق‌هاي صلح اسراييل با بحرين و امارات حمايت مي‌كند.»
علي الشهاب يك تحليلگر مسائل سياسي و از نزديكان دولت سعودي به ساندي‌تايمز گفته است: بازگشت بايدن به توافق هسته‌اي ايران، بدون در‌نظر گرفتن معادلات جديد خاورميانه دشوار خواهد بود. ايران ضعيف شده، برخلاف عربستان كه اگر مورد مشورت قرار گيرد از سياست‌هاي بايدن [عليه ايران] حمايت خواهد كرد. با اين حال ساندي تايمز مي‌نويسد كه تلاش براي دستيابي به يك توافق جديد با ايران فرآيندي طولاني و طاقت فرسا خواهد بود. 
به نوشته اين نشريه انگليسي، انتخاب اين مسير به تمايل دولت بايدن براي درگير شدن در يك مبارزه حقوقي طولاني بستگي دارد. اين درحالي است كه به گفته جاناثان شانزر معاون انديشكده دفاع از دموكراسي، براي بايدن در قامت رييس‌جمهوري كه با شعار «اتحاد» سكان دولت را دست گرفت و با دو بحران اقتصاد و كرونا روبه‌رو است، «درگير شدن در يك سياست خارجي پرمخاطره و بحث‌برانگيز چندان گزينه مطلوبي نخواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون