• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4882 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ اسفند

در گفت‌ و ‌گو با هنرمند ايراني - كانادايي مطرح شد

مبارزه تصويرسازي با ويروس كرونا

اوستا راستان كه اين روزها در كاليفرنيا كار و زندگي مي‌كند در آغاز فراگير شدن كرونا به صورت جهاني دريافت تعداد اينفوگرافيك‌ها درباره شيوه تاثيرگذاري ويروس بر بدن تقريبا نزديك صفر است. اين عضو جوان انجمن تصويرگران پزشكي فرصت را مناسب ديد تا با بهره بردن از مهارت هنري و آموزش‌هايش در عرصه تصويرگري‌هاي آسيب‌شناسانه(به تصوير كشيدن بيماري‌ها) به بخشي گسترده‌تر از جامعه اطلاع‌رساني كند.
راستان در گفت‌وگويش با هنرآنلاين مي‌گويد: «راستش من خودم انبوه تصويرها و مدل‌هاي سه‌بعدي درباره خود ويروس و پروتيين‌هايش را ديدم اما نمي‌دانستم واقعا با بدن ما چه مي‌كند.» از اين رو شروع به پژوهش كرد و خيلي زود اينفوگرافيكي درباره ساز وكار ويروس طراحي كرد كه ناگهان در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد و حتي مجمع جهاني اقتصاد هم آن را به اشتراك گذاشت. خيلي‌ها از سراسر جهان سراغ اوستا رفتند و نسخه‌اي از پوستر به زبان خودشان خواستند و امروز اين پوستر به ۱۸ زبان در سايت اوستا راستان در دسترس است.
راستان معتقد است گرچه در خط مقدم مبارزه با كرونا قرار ندارد و جزو كادر درمان نيست اما هر چه از دستش برمي‌آمده، انجام داده و از هنرش در اين راه بهره برده است. براي بسياري از مردم دانستن و دريافتن نكته‌هاي عملي چندان آسان نيست، اينجا هنر تصويرسازي براي پر كردن اين فاصله به كمك مي‌آيد و ديگران را براي ورود به حوزه فعاليت او تشويق مي‌كند. اوستا مي‌گويد:«علم به خودي خود سخت نيست و يك فرآيند طبيعي براي انسان‌هاست. همه ما كنجكاويم و مي‌خواهيم بدانيم اشيا چگونه كار مي‌كنند.»
اين دختر هنرمند ايراني-كانادايي مي‌خواهد در آينده يك پلتفرم آموزشي طراحي و راه‌اندازي كند اما امروز با حرفه غير‌معمول خود مردم را درباره اين هنر آگاه مي‌كند:«دريافت قطعي من اين است كه در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته تعداد زنان در اين حوزه بسيار بيش از مردان بوده است. پيش‌تر در نسل قديم حوزه تصويرسازي علمي يك دنياي كاملا مردانه بود اما امروز شرايط در حال دگرگون شده است.»
با اينكه پاندمي كرونا اوضاع دنيا را به‌ هم ريخته اما بهترين فرصت براي راستان به وجود آمده تا يك كار آزاد را شروع و با پژوهشگران علمي، استارت‌آپ‌هاي فني پزشكي، پزشكان و جراحان همكاري كند. او ايده‌هايش را از طبيعت مي‌گيرد و در اوقات فراغت با پروژه موسوم به لومي ساينس كار مي‌كند كه كارشان تصويرسازي ويروس و سوش‌هاي آن است.
اوستا راستان مي‌گويد:«ارتباطات علمي كليد ورود به جامعه است. وقتي تو چيزي را درمي‌يابي، چنان تواني در خودت احساس مي‌كني كه مي‌كوشي آن را دگرگون كني يا خطرهايش را كاهش دهي.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون