• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4883 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند

ادامه خشونت‌ها در ميانمار

بيش از 55 معترض به كودتا تاكنون توسط نيروهاي امنيتي كشته ‌شده‌اند

گروه جهان | آشوب‌ها در ميانمار، 35 روز بعد از كودتاي ارتش عليه آنگ سان سوچي و حزبش ادامه دارد. براساس گزارش سازمان ملل متحد تاكنون بيش از 55 معترض توسط ارتش و نيروهاي امنيتي ميانمار كشته‌اند. ميشل باشله، رييس دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرده ‌است كه تاكنون 1700 ميانماري توسط دولت كودتا در اعتراضات بازداشت شده‌اند كه در ميان آنها دست‌كم 29 روزنامه‌نگار و تعدادي از نمايندگان پارلمان به چشم مي‌خورند. نيويورك‌تايمز نوشته‌ است كه در طول يك ماه گذشته دست‌كم 3 كودك با شليك مستقيم نيروهاي امنيتي در ميانمار جان خود را از دست داده‌اند.
تازه‌ترين قرباني خشونت كودتاگران يكي از اعضاي حزب «اتحاديه ملي براي دموكراسي» وابسته به آنگ‌سان سوچي است‌ كه به نوشته رويترز در بازداشت كشته شده ‌است. به نوشته رويترز عكسي از اين سياستمدار ميانماري به دست اين خبرگزاري رسيده ‌است كه جسد او را با باند خونين دور سر نشان مي‌دهد. سيتهو مائونگ، يكي از نمايندگان پارلمان منحل شده ويتنام در يك پيام فيس‌بوكي نوشته ‌است كه كهين مائونگ لات، مدير كارزار انتخاباتي او بود و شنبه شب در يكي از مناطق يانگون، بزرگ‌ترين شهر ميانمار بازداشت شد و صبح روز بعد، جسد او تحويل اعضاي خانواده‌اش شد. پليس حاضر به اظهار‌نظري در مورد دلايل مرگ اين سياستمدار در بازداشت نشده ‌است. روز يكشنبه در بسياري از شهرهاي ميانمار، درگيري ميان معترضان به كودتا و نيروهاي امنيتي ادامه داشت. بر‌اساس گزارش‌ها در شهرهاي يانگون و لاشيو، پليس براي متفرق كردن معترضاني كه خواهان كناره‌گيري دولت نظامي و بازگشت قدرت به آنگ‌سان سوچي و پارلمان منتخب بودند، از گاز اشك‌آور استفاده مي‌كند. به نوشته رويترز به نقل از شاهدان عيني، پليس براي متفرق كردن معترضان در معبد تاريخي باگان، از گلوله‌هاي جنگي استفاده كرده ‌است. هنوز خبري در مورد تعداد تلفات اين درگيري منتشر نشده‌ است. 
فرار نيروهاي امنيتي متمرد از ميانمار
به گفته مقام‌هاي هندوستان در طول روزهاي گذشته چندين افسر پليس ميانماري و خانواده‌هاي‌شان با عبور از مرز به سمت هند به اين كشور پناهنده شده‌اند. اين افسران كه در جريان اعتراض‌هاي مردمي به كودتا، حاضر به اجراي دستورات براي سركوب هموطنان‌شان نبودند، براي در امان ماندن از عواقب تمرد از دستورات حكومت نظامي، به هند پناه برده‌اند. يك مقام ارشد پليس ايالت ميزورام هند، به رويترز گفته‌ است كه بعد از عبور نزديك به 30 نفر از اتباع ميانمار، از جمله 8 افسر پليس و خانواده‌هاي‌شان، رييس پليس منطقه فالام در ميانمار با ارسال نامه‌اي خواهان استرداد اين افراد به ميانمار شده ‌است. در اين نامه كه لحن هشدارآميزي دارد، از پليس هند خواسته ‌شده‌ است كه «براي حفظ روابط دوستانه دو كشور هشت افسر پليسي را كه از مرز عبور كرده‌اند بازداشت كند و به خاك ميانمار بازگرداند.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه طي روزهاي گذشته، تعداد اتباع ميانمار كه براي پناهنده شدن به هندوستان در مرز با اين كشور تجمع مي‌كنند به شكل چشمگيري افزايش يافته ‌است. به نوشته رويترز، مرزباني منطقه چامپهاي در ايالت ميزورام هندوستان، اعلام كرده‌است كه تعداد گشت‌هاي نگهباني از مرز را افزايش مي‌دهد و از روز جمعه ديگر به هيچ شهروند ميانماري اجازه عبور از مرز نخواهد داد. يك مقام آگاه به رويترز گفته‌ است كه علي‌رغم افزايش گشت‌هاي مرزي، همچنان روزانه تعدادي از اتباع ميانماري از مسيرهاي مختلف وارد خاك هندوستان مي‌شوند. به گفته اين مقام مرزها ميان دو كشور منافذ زيادي دارد و نمي‌توان جلوي ورود پناه‌جويان را كامل گرفت.
وكيل اسراييلي حكومت كودتا
به نوشته خبرگزاري رويترز، ارتش ميانمار يك لابيگر اسراييلي-كانادايي را براي كاهش فشارهاي ديپلماتيك بر حكومت كودتا استخدام كرده ‌است. آري بن مناشه، جاسوس پيشين و دلال سلاح كانادايي-اسراييلي و ايراني‌تبار كه در حال حاضر براي بهبود چهره كودتاگران ميانمار لابي مي‌كند به رويترز گفته‌ است: «حاكمان فعلي ميانمار، كاملا آمادگي دارند كه روابط‌شان را با ايالات متحده امريكا بهبود ببخشند و از چين فاصله بگيرند.» اين جاسوس پيشين گفته ‌است: «آنگ‌سان سوچي، خيلي بيش از آنكه موردپسند مقام‌هاي ارتش باشد به دولت چين نزديك شده ‌بود.»
مناشه همچنين از سوي كودتاگران ميانمار مامور شده‌ است تا با مذاكره با كشورهاي عربي و مسلمان، آنها را متقاعد كنند كه از حكومت نظامي ميانمار حمايت كنند. او مي‌گويد كه برنامه‌اي براي بازگرداندن تابعيت و بازگشت مسلمانان آواره روهينگيا به ميانمار در اختيار دارد كه در مورد اجراي آن توسط دولت كودتا با مقام‌هاي كشورهاي عربي مذاكره مي‌كند. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه هر چند آنگ‌سان سوچي، در دوران سركوب و كشتار وسيع مسلمانان روهينگيا، قدرت را در ميانمار در اختيار داشت و كاري براي جلوگيري از جنايات نسل‌كشي مسلمانان انجام نداد، اما سران كنوني نظامي دولت مسوول مستقيم اجراي نسل‌كشي و بي‌سرزمين كردن مسلمانان روهينگيا بودند.
بعد از برگزاري انتخابات در ميانمار و پيروزي قاطع «اتحاديه ملي براي دموكراسي» به رهبري آنگ‌سان سوچي، ارتش ميانمار بهمن ماه امسال و در روزي كه قرار بود نخستين جلسه پارلمان منتخب جديد برگزار شود، با بازداشت آنگ‌سان سوچي و نزديكانش اعلام حكومت نظامي كردند. هر چند در روزهاي نخستين كودتا، به دليل جو سنگين امنيتي در شهرهاي ميانمار، اعتراضات چنداني به اين اقدام انجام نشد، اما در طول هفته‌هاي گذشته، شهروندان ميانماري براي بازگشت پارلمان منتخب نافرماني مدني، اعتصاب‌ها و تجمع‌هاي اعتراضي را آغاز كرده‌اند كه با سركوب گسترده دولت نظامي مواجه شده ‌است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون