• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4887 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ اسفند

راهكار ارتباط با مشتري

براي نفوذ در ذهن و روان مشتريان چه راهكارهايي بايد مورد توجه قرار بگيرد؟ فروشندگان به‌پخش با استفاده از چه المان‌هايي مي‌توانند توجه عاملان فروش و مشتريان را جلب كنند؟ چگونه مي‌توان اعتماد مخاطب را در مواجهه با كالا و محصولات ارايه شده جلب كرد؟ اين پرسش و پرسش‌هايي از اين دست براي آن‌دسته از افرادي كه به دنبال جلب‌توجه مشتريان هستند، كليدي است.
براي نفوذ در دل مشتري بايد اصول مختلفي را رعايت كنيم.يكي از اصول ارتباط با مشتري اصل برداشت اوليه مي‌باشد.برداشت اوليه تصويري است كه در هنگام اولين مراجعه مشتري به فروشگاه ما در ذهن او نقش مي‌بندد.از همان لحظه‌اي كه مشتري وارد فروشگاه يا محل كار شما مي‌شود يا با شما تماس مي‌گيرد يا وارد وب‌سايت شما مي‌شود، يك تصوير ذهني از شما و برند شما در ذهن او شكل مي‌گيرد.
اگر برداشت اوليه مثبت باشد پايه و اساس ارايه خدمات به مشتري شكل خوبي پيدا مي‌كند و اگر برداشت اوليه منفي باشد بايد تلاش خيلي بيشتري براي تغيير ذهنيت مشتري صورت دهيد.حال سوال اين است: ما چگونه مي‌توانيم برداشت اوليه مثبتي در ذهن مشتري ايجاد كنيم؟
۱- براي نفوذ در دل مشتري ظاهر حرفه‌اي داشته باشيد.
مردم اول شما را مي‌بينند و بعد صداي شما را مي‌شنوند.اولين گام براي ايجاد يك برداشت اوليه مناسب، ظاهر شماست.اگر ظاهر مناسبي نداشته باشيد، باعث مي‌شود يك مانع اوليه در برابر برداشت اوليه مثبت مشتري ايجاد شود.لباس پاكيزه و متناسب با كسب و كار خود بپوشيد. لباس شما بايد مرتب باشد.سرو وضع شما بايد مرتب و متناسب با كسب و كار شما باشد: موي شما، آرايش چهره شما، ريش شما، كفش شما، زيورآلات شما و…
۲- فروشگاه و دفتر شما بايد مرتب باشد.
در يكي از مقالات قبلي به نام زبان بدن سازمان در رابطه با محيط كسب و كار و سازمان به‌طور مفصل صحبت كردم.محيط كسب و كار شما بايد مطابق با انتظار مشتري و حتي فراتر از انتظارات وي باشد.براي نفوذ در دل مشتري محيط بايد تميز و مرتب باشد.جا براي نشستن مشتري موجود باشد و به‌طور كلي مشتري بايد احساس راحتي داشته باشد.
۳- براي نفوذ در دل مشتري بايد ادب و نزاكت داشته باشيد.
همه ما در دوران كودكي اصول رفتار مودبانه را آموخته‌ايم ولي در كسب و كار و تعاملات خود با مشتريان گاهي اوقات اين اصول را فراموش مي‌كنيم.
 به تمامي مشتريان خود سلام كنيد و شما در سلام كردن پيشقدم باشيد.به آنها خوشامد بگوييد.يك لبخند ساده و يك نگاه مشتاق به آنها نشان مي‌دهد از آمدن آنها به كسب و كار خود خوشحال هستيد.
 هنگام مكالمه با مشتري، به مشتري تمام و كمال توجه كنيد.پول نشماريد.به صفحه مانيتور خود نگاه نكنيد.قفسه‌ها را مرتب نكنيد و… تمامي توجه شما بايد براي
 مشتري باشد.
 مشتري ايراني دوست ندارد با نگاه دنبال شود.
 برخي مشتري‌ها دوست دارند خودشان در فضاي فروشگاه به گردش بپردازند و برخي‌هاي ديگر دوست دارند فروشنده آنها را همراهي كند.زماني كه مشتري به داخل فروشگاه شما آمد مي‌توانيد به او بگوييد هر زمان كه دستوري داشتيد من در خدمت شما هستم.
 همه‌چيز را با لبخند بگوييد. وقتي به لبخند زدن عادت كنيد، لبخند شما طبيعي به نظر خواهد رسيد، نه مصنوعي و نه زوركي. لبخند در هر موقعيتي كه هستيد عالي است در غم، شادي، در مواجهه با دشمن، در مواجهه با دوست و …
 كارهايي وجود دارند كه نبايد در حضور مشتري انجام شوند.بعضي از اين كار‌ها عبارتند از صحبت كردن با تلفن جهت امور شخصي، سيگار كشيدن، خوردن غذا و تنقلات و آدامس جويدن.
 برخي از كلمات مودبانه وجود دارند كه جلوه خوبي به كلام شما مي‌بخشند مثل: اجازه دارم، دستور دهيد و…. اين عبارات مودبانه را در كلام خود به كار ببريد.
 هرگز پشت سر يك مشتري صحبت نكنيد.اگر بعد از رفتن يك مشتري در مقابل ساير مشتريان در رابطه با آن فرد بدگويي كنيد سايرين شما را فرد قابل اطميناني محسوب
 نخواهند كرد.
 اسامي مشتريان خود را ياد بگيريد و در جملات خود استفاده كنيد و آنها را مخاطب قرار دهيد.مردم عاشق شنيدن فاميل خود از زبان ديگران هستند.وقتي فاميل آنها را مي‌گوييد به آنها نشان مي‌دهيد براي شما اهميت دارند.
 خداحافظي خوبي با مشتريان داشته باشيد.به نظر من خداحافظي كردن به اندازه سلام كردن مهم است به خصوص زماني كه مشتري از شما خريد نمي‌كند.شما با رفتار خوب خود بايد به آنها نشان دهيد براي شخصيت آنها احترام قائل هستيد و نه براي پول آنها.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون