• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4887 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ اسفند

مريم آقايي‌فرد، مدير ارشد منابع انساني و پشتيباني به‌پخش:

كاركنان به‌پخش هر كدام حلقه‌اي از يك زنجيره به هم پيوسته هستند

به‌پخش نمونه‌اي عالي از ارتقاي بهره‌وري و تخصص است

سحر نجفي

يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه پيش روي بنگاه‌هاي اقتصادي قرار دارد، فقدان بهره‌وري در بنگاه‌هاي اقتصادي است. فرايندي كه مديران منابع انساني تلاش مي‌كنند با ارتقاي سطح بهره‌وري شركت‌ها را در مسير رشد فزاينده قرار دهند. با توجه به نقشي كه شركت به‌پخش در تامين مايحتاج عمومي مردم به عهده دارد، نيازمند نيروي انساني فعال، پويا، كارا و متخصصي است كه بتواند مجموعه اهداف شركت را در مسير عملياتي شدن قرار دهد. مبتني بر اين هدف اگر قرار باشد، تعريف دقيقي از مهم‌ترين وظيفه واحد مديريت منابع انساني داشته باشيم مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه واحد مديريت منابع انساني قرار است كمك كند تا بنگاه اقتصاد، در افق زماني بلندمدت، با كمترين هزينه، حداكثر كارايي را از كاركنان براي حركت در راستاي اهداف استراتژيك سازمان، كسب كند. از آنجايي كه نيروي انساني، هسته اصلي بهره‌وري در سازمان‌ها محسوب مي‌شود و يكي از اصلي‌ترين عوامل دستيابي بنگاه‌هاي اقتصادي به اهداف و ماموريت‌هايشان برخورداري از نيروي انساني شايسته است، شركت به‌پخش تلاش مي‌كند با استفاده از نيروي متخصص و شايسته در اين حوزه، سطح عملكرد نيروي انساني خود را در مسير ارتقا قرار دهد. در جريان گفت‌وگو با مريم آقايي‌فرد مدير ارشد منابع انساني و پشتياني شركت به‌پخش با واكاوي مهم‌ترين دستاوردهاي اين حوزه بخشي از دورنماي آينده مديريت منابع انساني در افق پيش رو در سال 1400 را نيز روي ميز ارزيابي‌هاي تحليلي قرار داديم.


فلسفه وجودي حوزه منابع انساني و نقش آن را چطور تعريف مي‌كنيد؟

در دنياي امروز اهميت منابع انساني در سازمان‌ها به قدري است كه ديگر نه به عنوان يك واحد مجزا و غير عملياتي بلكه در قالب شريكي استراتژيك و همسو با اهداف كلان سازمان نقش‌آفريني مي‌كنند. به عبارت روشن‌تر نقش مديريت منابع انساني در ارتقاي سطح بهره‌وري و بهبود شاخص‌هاي رشد بنگاه‌هاي اقتصادي يك نقش كليدي است. اين بدين معني است كه تيم منابع انساني با انجام درست فرايندهاي مرتبط با منابع انساني و از طريق انتخاب درست نيروي انساني و قرار دادن آنها در جايگاه شغلي درست، مي‌تواند ضمن پرورش سرمايه‌هاي انساني متخصص، داراي مهارت و كارا، براي سازمان خلق ثروت كند.

اين روند در شركت به‌پخش چطور ظهور و بروز پيدا مي‌كند؟

در شركت‌هاي پخش با توجه به اينكه نيروي انساني از نقشي محوري برخوردار است و بخش مهمي از وظايف اصلي را بر عهده دارد، نقش واحد منابع انساني بسيار پررنگ و حياتي است. در واقع واحد منابع انساني با انجام درست وظايف، مي‌تواند استعدادهاي افراد و مهارت‌هاي آنها را شناسايي كرده و با استفاده از ابزارهاي آموزشي مناسب ضمن بالا بردن توانمندهاي افراد به توسعه فردي و سازماني آنها كمك كند. ضمن اينكه از اين طريق مي‌تواند افراد شايسته را پرورش دهد كه باعث دستيابي هرچه بهتر به اهداف سازماني خواهد شد.

در سال 99 مهم‌ترين رويكردهاي مورد نظر بخش منابع انساني بر اساس چه اولويت‌هايي پيگيري شد؟

در سال 99 با توجه به چالش كرونا مهم‌ترين دستاورد منابع انساني حفظ و صيانت از سلامتي و جان پرسنل بود.اين ضرورت مهم‌ترين دستور كاري بود كه به عنوان كانون برنامه‌ريزي‌ها در نظر گرفته شد. بسيار خرسنديم كه به‌پخش به عنوان يكي از شركت‌هاي پيشرو توانست از همان ابتداي شيوع اين ويروس با حمايت مديريت ارشد سازمان و با اتخاذ تدابير و تصميمات به‌موقع تا اين لحظه به خوبي از شيوع ويروس كرونا جلوگيري كرده و آسيب‌هاي آن را به حداقل برساند.

با استفاده از چه ابزارهايي اين ضرورت‌هاي بهداشتي در دستور كار قرار گرفتند؟

با توجه به اينكه ويزيتورهاي اين شركت به عنوان مدافعان اقتصادي در خط مقدم فروش در حال انجام وظيفه بوده و هستند و به‌شدت در معرض خطر قرار دارند، از طريق مديريت بحران و با اعمال دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي، در اختيار قراردادن ماسك و مواد ضدعفوني‌كننده، انجام تست‌هاي سراسري، ويزيت‌هاي دوره‌اي، ارسال تب‌سنج به كليه مراكز جهت كنترل تب هنگام ورود به سازمان، بازتعريف برخي فرايندها و دستورالعمل‌ها، سياست‌هاي حمايتي مالي و معنوي از مبتلايان، برقراري شيفت‌بندي و دوركاري و تقليل ساعت كار جهت كاهش تراكم نيروي انساني، استفاده مفيد و بهينه از زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات توانستيم به حول وقوه الهي با كمترين ميزان خسارت، كرونا را كنترل كنيم.

تا چه اندازه كرونا در كاهش راندمان كلي شركت اثرگذار بوده است؟ اگر پاسخ شما آري است با استفاده از چه راهكارهايي براي حفظ روحيه كاركنان برنامه‌ريزي كرده‌ايد؟

متاسفانه شيوع بيماري كرونا و استرس‌هاي محيطي، سبب افت كاركرد كاركنان سازمان‌ها شده است و از اين رو خلاقيت و نوآوري مديران منابع انساني براي حفظ روحيه كاركنان بسيار مهم است. در شرايط كنوني به دليل شيوع بيماري و استرس‌هاي محيطي، انگيزه كاركردن كاركنان كاهش يافته است و حفظ و افزايش بهره‌وري به دليل مشغوليت فكري كه آنها براي حفظ سلامتي خود دارند بسيار سخت شده است. بنابراين خلاقيت و نوآوري مديران منابع انساني براي حفظ روحيه كاركنان بسيار مهم و راهگشاست.

اهميت دادن به زمان مرخصي و استراحت، برگزاري جلسات دوستانه كاري به صورت مجازي، كاهش فاصله ارتباطي بين مديران و كارمندان، برگزاري جلسات كاري و گزارش‌گيري به صورت دوركاري، از جمله عواملي است كه مي‌تواند به افزايش انگيزه همكاران كمك كند.

موضوع ارتقاي سطح بهره‌وري كاركنان يكي از معادلات مهم پيش روي شركت‌ها است، به‌پخش براي افزايش سطح بهره‌وري چه نوع برنامه‌ريزي‌هايي داشته است؟

به موضوع مهمي اشاره كرديد، اساسا از ديگر دستاوردهاي اين واحد افزايش ميزان بهره‌وري نيروي انساني، كاهش هزينه‌هاي انرژي، ملزومات و...است. همچنين توجه به مسووليت‌هاي اجتماعي كمك به اشتغالزايي و جذب نيروهاي جوان و كمك‌هاي نوع‌دوستانه به افراد كم بضاعت از ديگر دستاوردهاي اين حوزه است. در واقع نيروي انساني شركت به‌پخش به عنوان يك خانواده در كنار هم فعاليت مي‌كنند و پويايي يا عدم پويايي هر كدام از حلقه‌هاي اين زنجيره به هم پيوسته در راندمان كلي شركت اثرگذار است. مبتني بر اين نگاه تلاش مجموعه مديران بر اين امر متمركز شده كه با ارتقاي سطح كيفي، رفتاري و روحي نيروها راندمان كلي شركت را در اوج نگه دارند.

اگر قرار باشد، دورنمايي از مهم‌ترين برنامه‌هاي شركت در سال آينده را تصويرسازي كنيد به چه مواردي اشاره مي‌كنيد؟

در خصوص چشم‌انداز در سال 1400 بايد اشاره كنم با توجه به رويكردهاي مختلفي از قبيل راه‌اندازي كسب و كارهاي اينترنتي، تجارت الكترونيك، ديجيتال ماركتينگ، فروشگاه‌هاي اينترنتي و... كه در حوزه پخش ايجاد شده ضروري است استراتژي‌هاي كلان شركت روندهاي جديد كسب و كار مورد ارزيابي و بازنگري قرارگيرد و ماموريت‌هاي جديد در راستاي چشم‌انداز سازماني تدوين شود. مديران منابع انساني هميشه بايد نسبت به تحولات بازار و مسائل برون‌سازماني آگاهي كامل داشته باشند تا بر اساس روند تغيير در مدل‌هاي كسب و كار بتوانند هم‌راستا با استراتژي‌ها و سياست‌هاي كلان سازمان در حوزه منابع انساني برنامه‌ريزي كنند.

در پايان اگر نكته‌اي باقي مانده است لطفا بفرماييد؟

در جمع‌بندي با داشتن دانش، آگاهي، برخورداري از مهارت، تجربه و توانايي، داشتن استقلال و عدم نگراني و با برنامه‌ريزي درست توسعه فردي در سازمان، مي‌توانيم توسعه سازماني را رقم بزنيم و دستيابي سازمان به اهداف و ماموريت‌ها را تسهيل كرده و بهره‌وري در سازمان را افزايش دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون