• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4887 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ اسفند

مدير ارشد توسعه فناوري و كسب و كار شركت به ‌پخش مطرح كرد

خدمت‌رساني اپليكيشن به ‌پخش ماركت به 17 هزار خرده ‌فروش

آيلين بيك

تغييراتي كه طي سال‌هاي اخير در حوزه فناوري‌هاي نوين ارتباطي رخ داده باعث شده تا حيات شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي به‌ طور كلي به رشد فناوري‌هاي نوين و استفاده از اپليكيشن‌هاي ارتباطي گره بخورد. در اين ميان شركت‌هاي پخش و توزيع نيز براي موفقيت در فضاي رقابتي بايد كيفيت محصولات و فرآيندهاي مديريتي خود را همزمان با رشد استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد ارتباطي و ديجيتالي بهبود بخشند. به همين منظور نيز كاربرد فناوري اطلاعات در آنها الزامي شده است. مطالعات نشان مي‌دهند كه هر چند اين شركت‌ها مي‌توانند از فناوري اطلاعات و تجارت الكترونيكي سود ببرند اما براي بهره‌مندي از اين مزايا و موفقيت در كاربرد اين فناوري نياز به شرايطي خاص دارند. به عبارت ديگر موفقيت در كاربرد فناوري اطلاعات در آنها اقتضايي است. وجود چنين واقعيت‌هايي باعث شده كه مطالعات و پژوهش‌هاي زيادي به شناخت عوامل موثر بر كاربرد اين فناوري در شركت‌هاي توزيع و پخش اختصاص يابند. براي آگاهي از برنامه‌ها، اهداف و چشم‌اندازهاي شركت به ‌پخش در حوزه توسعه فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي سراغ حميدرضا گليان، مدير ارشد توسعه فناوري و كسب و كار شركت به پخش رفتيم تا نوري به ابعاد پنهان موضوع بتابانيم كه از منظر كارشناسي يكي از مهم‌ترين گزاره‌ها در بهبود روند خدمت‌رساني به توليدكننده‌ها، بازرگانان، عاملان فروش و در نهايت مردم به عنوان مصرف‌كننده نهايي محسوب مي‌شود.

 

اگر موافق هستيد ابتدا در خصوص مهم‌ترين فعاليت‌هاي صورت گرفته در سال 1399 شركت به پخش صحبت كنيم. با توجه به اين واقعيت كه كشورمان در سال 99 در كنار تحريم‌هاي اقتصادي با مشكل كرونا نيز مواجه بود، مديريت توسعه فناوري و كسب و كار شركت به پخش چه برنامه‌هايي براي بهبود شرايط تدارك ديد؟

قبل از ورود به بحث اصلي بايد بدانيم كه شركت‌هاي پخش به عنوان يكي از حلقه‌هاي اصلي زنجيره تامين نقش مهمي را در بهبود شاخص‌هاي مورد نياز مصرف‌كنندگان ايفا مي‌كنند. بدين منظور و در راستاي توسعه و به كارگيري بيشتر از قابليت توانمندسازي فناوري در كسب و كار جاري شركت «به پخش» و با تمركز بر اصل يكپارچگي اطلاعات و استفاده از دانش روز توسعه سيستم‌هاي اطلاعاتي اقداماتي به شرح ذيل صورت گرفت. اين مجموعه اقدامات با نگاه پوشش حداكثري زنجيره از تامين، فروش و توزيع تا مصرف را شامل مي‌شود.

اين زنجيره شامل چه گزاره‌هايي مي‌شود؟

در وهله نخست بايد به راه‌اندازي كسب و كار فروش اينترنتي كالاهاي سبد به پخش به مصرف‌كنندگان نهايي با نام تجاري صرفه ماركت اشاره كنم. اين پروژه در مدت بيش از يك سال با استفاده از توانمندي تيم داخلي شركت در حوزه توسعه فناوري و كسب و كار عملياتي شد و در حال حاضر به صورت آزمايشي در مناطق غربي تهران فعال است. همان‌گونه كه مستحضر هستيد در طول تاريخ بيش از 60 سال فعاليت شركت به پخش بازار هدف شركت عاملين فروش شامل مشتريان خرده‌فروشي يا همان سوپرماركت‌ها، بنكداران و عمده‌فروشان، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ... بوده است و با راه‌اندازي اين كسب و كار به پخش اقدام به فروش به مصرف‌كنندگان نيز مي‌كند. از مزاياي رقابتي قابل ذكر در اين كسب و كار امكان اعطاي حداكثر تخفيفات كالاهاي گروه شوينده، بهداشتي، غذايي، سلولوزي، الكتريكي و... است.

دليل اعطاي اين حجم از تخفيفات قابل توجه چيست؟ چرا ساير شركت‌هاي پخش قادر به اعطاي اين تخفيفات نيستند؟

اين حجم از تخفيفات به دليل انحصاري بودن تعداد زيادي از برندهاي معتبر اين صنايع براي شركت به پخش است. در واقع دسترسي به پخش به اين مواد توليدي باعث شده تا امكان اعطاي تخفيفات افزون‌تر فراهم شود. ضمن اينكه امكان سريع توسعه اين پروژه در 28 استان كشور به دليل برخورداري از مراكز و انبارهاي مجهز همچنين وجود ناوگان توزيع سراسري و مويرگي در اين مراكز از ديگر مزاياي رقابتي است كه ويژگي خاصي به محصولات توزيعي به پخش مي‌بخشد.

اگر خاطرتان مانده باشد در گفت‌وگوي سال گذشته در خصوص توسعه اپليكيشن‌هاي صحبت كرديد و آن را به عنوان يكي از اهداف بنيادين مديريت توسعه فناوري در سال 99 برشمرديد. اين پروژه در حال حاضر چه وضعيتي دارد؟

دامنه وسيعي از ابزارهاي ارتباطي امروز مي‌توانند از خدمات برخط و اينترنتي به پخش استفاده كنند. در حال حاضر امكان دريافت اپليكيشن‌هاي اندرويدي و تحت سيستم عامل iOs در برنامه‌هاي گوگل پلي، كافه بازار و سيب اپ وجود دارد و علاوه بر آن نسخه تحت وب نيز در آدرس www.sarfemarket.irقابل بهره‌برداري است. از سوي ديگر نبايد فراموش كرد كه در حال حاضر در ابتداي راه هستيم و در تلاشيم تا با به ‌كارگيري از تجارب برتر و تحقيق و توسعه در اين خصوص كسب و كار متمايزي را در حوزه كسب و كارهاي اينترنتي ارايه كنيم.

موضوع بعدي در مسير توسعه فناوري‌ها چه مواردي را در بر مي‌گيرد؟

توسعه كسب و كار فروش اينترنتي كالاهاي سبد به پخش به عاملين فروش با نام به پخش ماركت از ديگر اقدامات صورت گرفته در راستاي خدمات‌رساني بهتر به مشتريان شركت توسعه پروژه به پخش ماركت است. بر اساس اين ايده بيش از 17000 مشتري گروه خرده‌فروشي در سراسر كشور اقدام به نصب اپليكيشن به پخش ماركت كرده‌اند كه بالاي 3500 مشتري فعال در ماه از آن استفاده مي‌كنند. نكته قابل توجه در اين خصوص عدم نياز مشتريان به حضور مستقيم ويزيتورهاي شركت است كه با توجه به شيوع ويروس كرونا و مشكلات تردد اين اپليكيشن كمك زيادي به سفارش‌گيري از مشتريان كرده است. ساليانه بيش از 40 ميليارد تومان سفارش از مشتريان اخذ مي‌شود.

اين روند شامل كاركنان درون سازماني نيز مي‌شود؟

بله اين خدمت در قالب پروژه‌هاي درون سازمان و به‌ كارگيري از علم داده‌هاي(Data Science) قرار مي‌گيرد. همان‌گونه كه مستحضر هستيد بيش از 70 درصد پرسنل شركت را كادر ستادي شامل فروشندگان و رانندگان شركت تشكيل مي‌دهند و بيشتر زمان كاري ايشان در خارج از شركت است. به منظور بالا بردن كارايي و ايجاد سيستم‌هاي كنترلي مناسب‌تر اپليكيشن‌هايي با عناوين فروشيار به پخش و پخشيار به پخش طراحي و با آخرين تكنولوژي‌هاي توسعه نرم‌افزاري پباده‌سازي شده و با ايجاد يكپارچگي اطلاعاتي بين كليه پروژه‌هاي ذكر شده سعي در ايجاد ارزش افزوده براي سازمان كرده‌ايم.

لطفا در خصوص چشم‌انداز آينده فعاليت‌هاي اين بخش هم توضيح بفرماييد؟

آنچه كه به عنوان برنامه آتي مجموعه توسعه فناوري و كسب و كار شركت به پخش در حال تحقيق و توسعه است به ‌كارگيري از علم داده‌ها در جهت تبديل داده‌هاي عظيم(Big Data) و اطلاعات به دانش كاربردي است تا با تركيب مباحث داده‌كاوي، سيستم‌هاي يادگيرنده، سيستم‌هاي توصيه‌گر و... بتوانيم به هوشمندي كسب و كار كمك قابل توجهي كنيم. اميد است به لطف خدا و با توسعه دانش تيم داخلي، سازماني هوشمند و كارا را در يكي از قديمي‌ترين و معظم‌ترين شركت‌هاي پخش سراسري كشور داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون