• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4887 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ اسفند

خبر

درخشش به‌پخش در آخرين رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر ايران

در مراسمي كه با حضور معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت ، وزارت نفت ، مديرعامل سازمان مديريت صنعتي، مدير مركز رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر و جمعي از مسوولان كشوري و مديران بنگاه‌هاي اقتصادي كشور 500 شركت برتر ايران معرفي شدند. در مراسمي كه در آخرين روزهاي بهمن‌ ماه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما برگزار شد 500 شركت برتر ايران معرفي شدند و شركت به‌پخش با كسب رتبه نود و هفتم در ميان ۱۰۰ شركت برتر ايران برگ زرين ديگري به افتخارات خود افزود. بر‌اساس اين گزارش، گروه توسعه صنايع بهشهر رتبه نخست در گروه محصولات غذايي و آشاميدني و رتبه پنجاه و چهارم در ميان ۱۰۰ شركت برتر، گروه توسعه ملي رتبه بيست و هشتم، بانك اقتصاد نوين رتبه چهل و هشتم، به‌پخش رتبه نود و هفتم و پاكسان رتبه صد و چهلم را به خود اختصاص دادند و در گروه محصولات غذايي و آشاميدني شركت قند نيشابور، در گروه محصولات شيميايي و بهداشتي شركت پاكسان و در گروه موسسات بيمه‌اي نيز از شركت بيمه نوين تقدير به عمل آمد.


ارسال محموله اقلام اساسي به ونزوئلا

اولين محموله صادراتي شركت به‌پخش با ارزش تقريبي سه ميليارد تومان، به كشور ونزوئلا ارسال شد. با توجه به ضرورت توسعه بازارهاي صادراتي در كشورهاي مختلف براي نخستين محموله صادراتي ويژه‌اي از سوي شركت به‌پخش به ارز تقريبي 3 ميليارد تومان در نيمه دوم سال 99 به ونزوئلا صادر شد. بهروز پورمحمدي مديرعامل اين شركت ضمن اعلام خبر فوق افزود: اين محموله حاوي تن ماهي و به ارزش تقريبي سه ميليارد تومان بود. وي در ادامه از فراهم‌سازي مقدمات، جهت صادرات حدود 5/1 ميليارد تومان ديگر كالاي تن ماهي و نيز چهار ميليارد تومان ماكاراني به كشور ونزوئلا خبر داد.


سايه روشن  قيمت اقلام اساسي

سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد‌ (فائو) اعلام كرد قيمت اكثر كالاهاي غذايي اساسي به جز شكر و دركل قيمت جهاني مواد غذايي در سال2021 براي هفتمين ماه متوالي افزايش پيدا كرد.
به گزارش «ايسنا»، شاخص قيمت غذاي فائو كه تغييرات ماهانه سبدي از غلات، دانه‌هاي روغني، محصولات لبني، گوشت و شكر را بررسي مي‌كند، در ماه دسامبر به ۵/‌۱۰۷ واحد در مقايسه با آمار بازبيني شده ۲/‌۱۰۵ واحد در ماه نوامبر صعود كرد. شاخص قيمت نوامبر در ابتدا ۱۰۵ واحد اعلام شده بود. اين شاخص براي كل سال ۲۰۲۰ به ميانگين ۹/‌۹۷ واحد رسيد كه بالاترين ركورد در سه سال گذشته بود و ۱/‌۳ درصد در مقايسه با سال ۲۰۱۹ افزايش داشت.
با اين حال همچنان ۲۵درصد كمتر از اوج تاريخي خود در سال ۲۰۱۱ است. قيمت روغن‌هاي گياهي در ميان مواد غذايي زيرمجموعه شاخص فائو همچنان بزرگ‌ترين رشد را داشت و پس از رشد ۱۴درصدي در نوامبر، بر مبناي ماهانه ۷/‌۴درصد در دسامبر رشد كرد. رشد قيمت روغن پالم به ‌دليل كاهش ذخاير جهاني علت عمده جهش اين شاخص بود. اين شاخص براي كل سال ۲۰۲۰ حدود ۱/‌۱۹ درصد در مقايسه با سال ۲۰۱۹ جهش پيدا كرد. طبق گزارش فائو، محدوديت عرضه در كشورهاي توليدكننده بزرگ روغن پالم عامل بالا رفتن قيمت‌ها بود و تجارت آن هم از افزايش چشمگير تعرفه‌هاي صادرات در اندونزي متاثر شده است. قيمت روغن سويا هم به ‌دليل اعتصاب‌هاي طولاني در آرژانتين رشد داشت. شاخص قيمت غلات در دسامبر ۱/‌۱درصد در مقايسه با نوامبر رشد كرد و براي كل سال ۲۰۲۰ به ميزان ۶/‌۶درصد در مقايسه با سطح سال ۲۰۱۹ افزايش داشت. قيمت صادرات گندم، ذرت، سورگوم و برنج همگي در دسامبر رشد كردند و به‌ دليل نگراني‌ها نسبت به شرايط رشد محصول و چشم‌انداز برداشت در امريكاي‌ شمالي و جنوبي و همچنين روسيه بالاتر رفتند. شاخص لبنيات در دسامبر ۲/‌۳درصد بر مبناي ماهانه رشد كرد اما براي كل سال ۲۰۲۰ حدود يك درصد كمتر از سال ۲۰۱۹ بود. در دسامبر همه زيرمجموعه‌هاي اين شاخص به‌ دليل تقاضاي قوي جهاني براي واردات كه ناشي از نگراني‌ها نسبت به شرايط آب و هوايي خشك‌تر و گر‌م‌تر در منطقه اقيانوسيه و همچنين تقاضاي داخلي بالا در اروپاي غربي بود، بالاتر رفتند. شاخص قيمت گوشت در دسامبر ۷/‌۱درصد رشد كرد اما اين شاخص در سال ۲۰۲۰ به ميزان ۵/‌۴درصد در مقايسه با سال ۲۰۱۹ كاهش داشت. فائو اعلام كرد قيمت مرغ در دسامبر تحت تاثير شيوع آنفلوآنزاي مرغي در اروپا بهبود يافت، اما قيمت گوشت خوك تحت تاثير تعليق صادرات آلمان به بازارهاي آسيايي در پي شيوع تب خوكي آفريقايي اندكي كاهش يافت. شاخص قيمت شكر در دسامبر نسبت به نوامبر ۶/‌۰‌درصد كاهش يافت اما براي كل سال ۲۰۲۰ حدود ۱/‌۱درصد در مقايسه با سطح سال ۲۰۱۹ رشد داشت. اين رشد قيمت ناشي از افزايش واردات چين و تقاضاي فزاينده براي شكر تصفيه شده از سوي اندونزي بود. فائو پيش‌بيني به‌روز شده درباره برداشت جهاني غلات را در ژانويه اعلام نكرد. گزارش بعدي اين سازمان در فوريه منتشر مي‌شود. براساس گزارش رويترز، فائو در نوامبر پيش‌بيني خود از ميزان محصول غلات در فصل زراعي سال ۲۰۲۰ را براي سومين ماه متوالي مورد بازبيني قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون