• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4893 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين

روحاني و مقامات وزارت بهداشت از موج بعدي كرونا خبر دادند

اختلاف در آستانه موج چهارم

شلوغي‌هاي ماه پاياني سال ۹۹، سفر در تعطيلات و ديد و بازديد در نوروز همه آن چيزي است كه در چند هفته گذشته نسبت به آن هشدار داده و گفته مي‌شد كه مي‌تواند در سير صعودي ميزان ابتلا تاثيرگذار باشد. اگرچه ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هايي هم اعمال شد، پس از درگيري يك‌ ساله با كوويد۱۹ هم نوعي عادي‌انگاري در مردم و هم عدم اجراي ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هاي سفت و سخت از سوي نهادهاي اجرايي و انتظامي باعث شده كه بيم آغاز موج چهارم به وجود آيد. چند روز پيش بود كه مينو محرز، عضو كميته علمي ستاد ملي مديريت كرونا اعلام كرد كه موج چهارم كرونا در ايران آغاز شده است. همچنين ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد كه «قطعا وارد موج چهارم شده‌ايم» و طي يك ماه آينده با افزايش آمار جان‌باختگان روبه‌رو خواهيم شد. در سخنان ديروز رييس‌جمهوري اما چنين قطعيتي ديده نمي‌شود. با اين حال حسن روحاني به عنوان رييس ستاد ملي مديريت كرونا نيز اعلام كرد كه دست‌كم در ۲ استان موج چهارم كرونا آغاز شده و اگر در ساير استان‌ها پروتكل‌هاي بهداشتي و محدوديت‌هاي اعمال شده رعايت نشود، استان‌هاي بيشتري وارد موج چهارم خواهند شد.آن‌ طور كه رييس‌جمهوري در نشست روز شنبه ستاد ملي مقابله با كرونا گفته براساس آمار و ارقام موجود رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي كاهش پيدا كرده و هر زمان رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي كاهش پيدا مي‌كند، زنگ خطري جديد به صدا درآمده و بايد منتظر موج تازه بود. او همچنين توضيح داد كه در همين جلسه گزارشي از شرايط استان‌ها و شرايط ويروس موتاسيون يافته دريافت كرده و استان‌هايي كه موج چهارم در آنها شروع شده يا در آستانه شروع شدن است، مشخص شد.
 منازعه‌ كرونايي جديد
ساعات پاياني سيزدهم فروردين نامه‌اي اداري از وزير بهداشت و خطاب به وزير كشور در فضاي رسانه‌اي و مجازي منتشر شد كه در آن سعيد نمكي از وزارت كشور خواسته ‌بود با توجه به شيوع گسترده ويروس متاسيون يافته كوويد19 در تركيه حداكثر تا ۴۸ ساعت آينده و به‌ مدت يك هفته اياب و ذهاب از مرزهاي هوايي و زميني متوقف شود همچنين براي شهروندان ايراني كه در تركيه هستند يا شهروندان تركيه كه در ايران به‌ سر مي‌برند نيز با انجام تست PCR اقدام به ورود يا خروج كنند. تاريخ اين نامه روز يازدهم فروردين را نشان مي‌داد و بالطبع روز ۱۳ فروردين ۴۸ ساعت از زمان ارسال نامه و مهلت مقرر گذشته بود. اين موضوع نشان مي‌داد كه بار ديگر اختلاف ‌نظر وزارت بهداشت با يكي ديگر از نهادهاي اجرايي كار را به رسانه‌ها كشانده است. اگرچه مشخص نيست كه چگونه اين نامه ۲ روز بعد و پس از يك سكوت خبري به يك‌باره رسانه‌اي شده اما احتمال دارد كه نبستن مرزها و عدم اعمال محدوديت‌هاي زميني و هوايي در ارتباط با كشور تركيه زمينه‌ساز رسانه‌اي شدن آن در راستاي تحت‌ فشار قرار دادن وزارت كشور براي انجام هر چه سريع‌تر اين دستورالعمل باشد. البته صبح روز چهاردهم روح‌الله جمعه‌اي، مشاور وزير كشور در توييتي نوشت:«نامه وزير محترم بهداشت به وزارت كشور درباره توقف اياب و ذهاب به تركيه به ‌طور معمول و در قالب سازوكار خاص خود در جريان اداري قرار داشت كه ناگهان روز جمعه تصوير آن سر از رسانه‌ها درآورد! هر چند در متن به راه‌حل اشاره شده اما انتشار آن به هر طريقي! از غرايب نظام اداري است.» توييتي كه به نوعي گلايه از سازوكار ارتباطي وزارت بهداشت با وزارت كشور است. يك منبع آگاه در اين وزارتخانه نيز به «اعتماد» گفته كه علت عدم واكنش رسانه‌اي وزارت كشور به موضوع مورد درخواست وزير بهداشت نيز اين بوده كه اين روش اداره امور در رسانه‌ها را موثر نمي‌دانيم و هم‌اكنون موضوع مورد اشاره در وزارت كشور از طريق تعامل با ۴ يا ۵ وزارتخانه و سازمان تخصصي ذي‌ربط در حال پيگيري است.اختلاف ‌نظر وزارت بهداشت با ساير دستگاه‌هاي اجرايي از اسفند ماه ۹۸ و از همان ابتداي شيوع كرونا علني شد. بارها خبر استعفاي نمكي در روزهاي گسترش ويروس كوويد۱۹ شنيده و اظهارات و دل‌نوشته‌هاي پر طعنه و كنايه‌اش ديده و خوانده‌ شد. روز جمعه همزمان با انتشار اين نامه سعيد نمكي متني را در صفحه اينستاگرامش به اشتراك گذاشت كه مويد تداوم اين اختلاف‌نظرها و تفاوت ديدگاه تخصصي و پزشكي با اقتصادي و امنيتي و سياسي بود. نمكي نوشت: «نوشتيم. گفتيم. التماس كرديم. قسم داديم كه 2 تا 3 هفته صبوري كنيد، مهلت بدهيد، تا مثل سال قبل از فرصت تعطيلات سال نو استفاده كنيم و با تشديد بيماريابي در طرح شهيد سليماني خانه‌به‌خانه شعله‌هاي كوچك را شناسايي و مهار نماييم تا به هم نپيوندند و آتش دامن پهنه كشورمان را نگيرد. گفتيم، سفر و جمعيت سيال نمي‌گذارد طرح شهيد سليماني اجرا شود و بيماري نيز از نقاط گرفتار به مراكز پاك‌تر منتقل مي‌شود. گفتيم، صف‌هاي طولاني تهيه ارزاق شب عيد ساعت‌ها جمعيت سالمند تنيده در اين صف‌ها را گرفتار مي‌كند. گفتيم، مي‌دانيم تاب‌آوري مردم مهم است ولي تاب‌آوري مدافعان خسته سلامت پس از ۱۴ ماه كار بي‌وقفه و جانفشاني براي مديريت پيك‌هاي پيوسته نيز مهم است. گفتيم، اقتصاد گردشگري اهميت دارد ولي سرمايه اجتماعي نظام سلامت و هزينه‌هاي شيوع مجدد بيماري و اثراتش بر اقتصاد خرد و كلان كشور نيز بي‌اهميت نيست. گفتيم، اگر به حرف‌هاي كارشناسي‌مان گوش ندهند، بهار سختي در پيش است....»
 ۴ ماه، ۴ هدف
به‌ جز اسفند و تعطيلات نوروزي، با نزديك شدن به ايام ماه رمضان و برگزاري مراسم‌هاي مذهبي پيش‌بيني‌هايي وجود دارد كه شيب همه‌گيري كرونا با سرعتي بيشتر صعودي شود. به ‌گفته روحاني تصميم گرفته شد كه عبادات و مناسك ماه رمضان در مناطق آبي و زرد با رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي آزاد و در مناطقي با وضعيت نارنجي و قرمز ممنوع باشد. همچنين بررسي دستورالعمل‌هاي اجراي مراسم شب‌هاي قدر نيز به روزهاي آتي موكول شد. با همه اين اوصاف نگران‌كننده درباره ويروس و واكسن، رييس دولت مي‌گويد در اين ۴ ماه ۴ هدف را دنبال مي‌كند؛ «مقابله با اين ويروس، مساله تحريم اقتصادي كه بايد اين تحريم را بشكنيم، مساله معيشت مردم و تكميل و پايان يافتن طرح‌هاي مهم اقتصادي كه پيش‌رو داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون