• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4893 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين

علي رهبري «بلبل‌هاي پارسي» را كليد زد

آهنگساز و  رهبر  اركستر شناخته شده كشورمان از همكاري با محمد و علي سعيدي برادران دوقلوي موسيقي ايران براي پروژه «بلبل‌هاي پارسي» خبر داد. علي  رهبري آهنگساز و رهبر اركستر شناخته شده موسيقي كشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تشريح تازه‌ترين فعاليت‌هاي موسيقايي خود بيان كرد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده به زودي همراه با محمد سعيدي و علي سعيدي برادران دوقلوي خواننده كه در اصفهان زندگي مي‌كنند، پروژه «بلبل‌هاي پارسي» كليد مي‌خورد. هم اكنون نيز با اين هنرمندان به طور مرتب در تماس هستم و روي كارهاي فني پروژه نظارت دقيقي دارم.
وي درباره جزييات و ايده اجرايي اين پروژه گفت: وقتي در سن بيست سالگي زماني كه در وين مشغول نگارش قطعه «پوئم سمفونيك نوحه‌خوان» بودم، دايم به اين فكر بودم كه روزي بايد قطعه‌اي را براي آواز ايراني و اركستر براي عرضه در محيط بين‌المللي داشته باشيم. اتفاقا در پوئم سمفونيك نوحه‌خوان از موسيقي اصيل ايراني و تحريرهاي فراوان به سبك استاد ابوالحسن صبا استفاده كرده بودم و جالب اينكه از همين جا پروژه «بلبل‌هاي پارسي»  در ذهنم  شكل  گرفت.
مدير هنري  و رهبر اسبق  اركستر سمفونيك تهران با اشاره به ويژگي‌هاي تحرير در موسيقي ايراني ضمن اشاره به دلايل اينكه چرا تاكنون اقدام به نگارش پروژه «بلبل‌هاي پارسي» نكرده بود، توضيح داد: هميشه مايل بودم كه اين پروژه براي دو خواننده موسيقي سنتي نوشته شود اما هربار كه به اين پروژه فكر مي‌كردم، نمي‌توانستم دو خواننده‌اي كه مدنظرم بود را پيدا كنم كه با هم نزديك و خوب باشند. به همين جهت هم هميشه پروژه عقب مي‌افتاد و در حال حاضر كه سه آلبوم از پروژه «مادرم ايران» در عرصه‌هاي بين‌المللي با استقبال مخاطبان مواجه شده تصميم داريم اين اثر را در قالب همين پروژه ضبط كنم.
وي با  اشاره به همكاري خود با برادران محمد و علي سعيدي در اين پروژه گفت: اين دو هنرمند نه به جهت اينكه برادر دوقلو هستند، بلكه از جمله هنرمنداني هستند كه به اعتقاد من كارشان عالي است و اين يك شانس بزرگي است كه هر دو برادر واقعا در يك سطح بوده و با علاقه كنار هم كار مي‌كنند. اين را هم بايد اضافه كنم، بي‌نهايت خوشحالم كه اين دو برادر اهل اصفهان هستند، چراكه من خاطرات خوبي از حضور در اصفهان دارم و به ياد دارم كه در ۱۷ سالگي درست قبل از اينكه براي تحصيل به اروپا فرستاده شوم، به پيشنهاد استاد حسين دهلوي با هواپيما هر هفته روزهاي پنجشنبه به اصفهان مي‌رفتم تا يك گروه كر و اركستر كوچكي را اداره كنم. به همين جهت در خاطره و قلبم روزهاي بسيار زيبايي از اصفهان به يادگار باقي مانده كه هنرمندان اين ديدار را دوستان خوب و حق‌شناسي مي‌دانم. رهبري در پاسخ به اين پرسش كه آشنايي‌اش با موسيقي ايراني در مقايسه با فعاليت‌هايش در عرصه موسيقي جهاني به چه ميزان بوده، توضيح داد: متاسفانه در ۳۰ سالي كه ايران نبوده و تماسي هم با اينجا نداشتم، آگاهانه يا ناآگاهانه با من درباره موسيقي ايراني خيلي صحبت نشده بود. به همين دليل خيلي‌ها نمي‌دانند كه من در سنين كودكي با موسيقي سنتي بزرگ شدم. حتي بزرگاني چون رحمت‌الله بديعي رديف‌هاي استاد صبا را با من كار كرده‌اند.
اين هنرمند در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه از سوي مجموعه‌هاي داخلي حمايتي از پروژه «مادرم ايران» نشده، تصريح كرد: بر اين باورم كه پروژه‌هايي چون «مادرم ايران» در معرفي هر چه بهتر كشور عزيزمان به دنيا اهميت خاصي دارد، اما متاسفانه مجموعه‌هاي دولتي در اين زمينه حمايت چنداني نمي‌كنند. البته خدا را شكر نيازي هم به اين حمايت ندارم اما دوستان بدانند كه هم‌اكنون آهنگسازان و هنرمندان بسيار خوبي در ايران هستند كه به كمك‌هاي دولتي نياز دارند اما كسي كمك‌شان نمي‌كند و بودجه‌ها فقط صرف تعدادي محدود مي‌شود. وي درباره ساير فعاليت‌هايش در عرصه موسيقي گفت: چندي پيش مشغول نوشتن «اپراي غمنامه پارسي» نوشته ايشيلوس نمايشنامه‌نويس مشهور يوناني بودم كه اين پروژه نيز به اتمام رسيد. به هر حال هر چيزي در دنيا قطب منفي و مثبت دارد و من هم كه به خاطر كرونا خانه‌نشين شده‌ام، توانسته‌ام چند اثر را به اتمام برسانم. پروژه «غمنامه پارسي» اثري ۷۰ دقيقه‌اي است كه به زبان انگليسي نوشته شده كه به‌زعم خودم يكي از بهترين آثارم است و فكر مي‌كنم تا يك ماه ديگر براي كمپاني «ناكسوس»  ضبط مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون