• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4894 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين

وضعيت تيم ملي در گفت‌وگو با دكتر بيژن ذوالفقارنسب

تيم ملي از پرسپوليس ياد بگيرد

علي ولي‌اللهي

تيم ملي فوتبال ايران در ايام تعطيلات نوروز در يك ديدار دوستانه مقابل سوريه به ميدان رفت و با نتيجه سه بر صفر به پيروزي دست پيدا كرد. دراگان اسكوچيچ در اين بازي تغييراتي نسبت به بازي قبل در تركيب تيم ملي داشت كه از جمله آنها مي‌توان به تغيير در چينش دفاعي تيم اشاره كرد. همچنين در دستورالعمل‌ها و وظايف بازيكنان نيز تغييراتي نسبت به بازي بوسني ديده مي‌شد. همين تغييرات مدام باعث شده است كه هواداران نگراني‌هايي در مورد تيم ملي داشته باشند و اين سوال را مطرح كنند كه آيا اسكوچيچ هنوز نتوانسته در فاصله 60 روز تا انتخابي جام جهاني به تركيب دلخواهش دست پيدا كند؟ همچنين سوالاتي در مورد حضور يا عدم حضور برخي از بازيكنان در تركيب تيم ملي يا برآيند كيفي بازي ارايه شده از سوي شاگردان سرمربي كروات نيز مطرح  مي‌شود. 

دكتر بيژن ذوالفقارنسب، كارشناس فوتبال كشورمان معتقد است كه اسكوچيچ در حال گمراه كردن مربيان حريف است. ايشان در رابطه با بازي ايران و سوريه و تغييرات زياد تيم ملي گفت: «درست است كه بازي‌هايي به اين شكل دوستانه و آزمايشي است ولي در هر صورت خود مربيان مي‌دانند كه شديدا اين نوع بازي‌ها مورد توجه و حتي مورد نياز مربيان تيم حريف هم هست. مربيان هميشه سعي مي‌كنند در اين بازي‌ها اصطلاحا آدرس غلط به حريف بدهند. به همين دليل بازيكنان در پست‌ها و با وظايف اصلي‌شان نبودند. جابه‌جايي‌هاي زيادي در تيم ملي داشتيم. آن چيزي كه در اين ميان قابل توجه بود اين بود كه بازي را برنده باشيم كه همين‌طور هم شد و با تفاضل خوبي هم اين اتفاق رخ  داد.» 
مربي سابق تيم ملي فوتبال ايران در مورد دستاوردهاي كادر فني از يك بازي تداركاتي تكراري مقابل سوريه گفت: «طبيعتا اين بازي مي‌تواند دستاوردهايي براي مربي تيم ملي داشته باشد كه ما نمي‌دانيم دقيقا چه چيزهايي هست. ولي در كل من احساس مي‌كنم تمامي بازيكنان نشان دادند كه از انگيزه لازم برخوردار هستند، ميل به بازي كردن و برنده شدن دارند. با اين حال يك‌سري نقصان‌هاي فني نيز در تيم ملي به چشم مي‌خورد. يك‌سري عدم هماهنگي وجود داشت در تيم كه قطعا بايد مرتفع شود تا تيم بتواند روان‌تر و بهتر بازي كند. در مجموع اين بازي را بازي مفيدي براي تيم ملي مي‌دانم.»
اين كارشناس فوتبال كشورمان در رابطه با انتخاب دفاع سه يا چهار نفره در تيم ملي با يادآور شدن پتانسيل خوب تيم ملي در دفاع‌هاي كناري افزود: «به هر صورت ما سه، چهار بازي پيش رو داريم كه دوتاي آن فوق‌العاده براي‌مان مهم است. بازي مقابل عراق و سوريه. با توجه به آنچه از تيم ملي در اين چند ماه ديدم فكر مي‌كنم در اين دو بازي حساس تيم ملي با دو دفاع مركزي به ميدان برود و از دفاع چهار نفره استفاده كنيم. در رابطه با خط دفاعي و بازيكنان كناري مربي تيم ملي دغدغه خاصي ندارد. بازيكنان خوبي داريم كه وظايف را انجام دهد. هم در فاز دفاعي و هم در فاز تهاجمي و در زمان‌هايي كه نياز به حركت رو به جلو داريم. تيم ملي در حال حاضر 4، 5 دفاع كنار خوب دارد كه اينها مي‌توانند نيازهاي تيم ملي را برطرف كنند.»
دكتر ذوالفقارنسب با اشاره به سبك بازي مالكانه پرسپوليس و موفقيت اين تيم در آسيا به بررسي ضعف‌هاي تيم ملي ايران پرداخت و گفت: «در رابطه با كنترل بازي و در رابطه با مالكيت توپ ما نظم خاصي را در تيم ملي نديديم. در خيلي از زمان‌هاي بازي با سوريه ما لازم داشتيم دو دقيقه يا يك دقيقه و نيم به صورت كامل گردش توپ داشته باشيم. يعني توپ در دفاع بچرخد، به خط هافبك برسد و سپس راهي خط حمله شود و دوباره برگردد به خط‌هاي عقب‌تر. اين كاري است كه به دفعات هر تيمي كه مي‌خواهد روي بازي مسلط شود انجام مي‌دهد. تيم‌هاي اروپايي خيلي خوب اين كار را انجام مي‌دهند. تيم پرسپوليس هم اين كار را خوب انجام مي‌دهد. تيم پرسپوليس در همين فاز كار مي‌كند و با همين نگرش سال گذشته موفق شد در ليگ قهرمانان آسيا به فينال برسد. اين تيم حفظ توپ را به خوبي انجام مي‌داد و در يك موقعيت حمله نهايي را در دستور كار قرار مي‌داد. بازيكنان پرسپوليس در زمين خودشان خيلي خوب، خيلي با تسلط، با آرامش و صحيح حفظ توپ انجام مي‌دادند و وقتي حريف تا يك‌سوم مياني بالا مي‌آمد پشت تيم حريف را نشانه مي‌گرفتند. اينها قابليت‌ها و فوايد بازي مالكانه است. الان تيم ملي در اين رابطه مشكل دارد.»
ايشان در رابطه با دلايل وجود چنين مشكلي در تيم ملي تصريح كرد: «شايد دليلش اين باشد كه كادر فني بازيكنان را به دفعات كافي براي جلسات تمريني دراختيار ندارد. فعلا فقط در بازي‌هاي فيفادي است كه بازيكنان به اردو اضافه مي‌شوند. ولي در زمان آقاي كي‌روش اوضاع فرق مي‌كرد. ايشان چند نوبت اردو با طول بيش از بيست روز در خارج از كشور برگزار مي‌كرد. خب بالاي بيست روز اردو براي يك يا دو بازي دوستانه كاملا مي‌تواند تيم را آگاه كند و بازيكنان با شرايط تاكتيكي هماهنگ شوند. در حال حاضر اين امكان براي تيم ملي ما فراهم نشده است. اكثر بازيكنان خارجي مقيم خارج ما نمي‌توانند يك هفته در ايران باشند. يعني تا به حال كه نتوانسته‌اند. مگر اينكه مسابقات فيفادي باشد يا مسابقات بين‌المللي مثل انتخابي جام جهاني يا جام ملت‌ها.» 
دكتر ذوالفقارنسب با تاكيد روي اينكه ما بازيكنان خوبي در اختيار داريم اما جاي خالي يك بازي‌ساز در تركيب تيم ملي احساس مي‌شود، گفت: «ما در خط حمله بازيكنان بسيار خوبي داريم. شايد دو يا سه بازيكن خيلي خوب ما مجبور شوند نيمكت‌نشين شوند و دو
سه بازيكن هم اصلا به فهرست 18 نفره راه پيدا نكنند. در خط مياني ما نيازهايي داريم. ما نياز به يك بازيكن بسيار توانمند و با تجربه داريم كه بتواند تيم را كنترل كند. بازيكني كه اصطلاحا به آن مي‌گويند پلي ميكر. ما به چنين بازيكني نياز داريم. در خط دفاع هم هنوز نمي‌دانم فكر سرمربي تيم ملي در مورد استفاده از مدافعين كنار ما به چه صورت است.» 
ايشان در پاسخ به اين سوال كه در مجموع از وضعيت فني و تداركات تيم رضايت داريد يا خير، گفت: «از لحاظ تداركاتش را نمي‌دانم چون از نزديك شاهدش نبودم و به گوشم هم نرسيده است. رضايت‌مندي فوتباليست‌ها را هم نمي‌دانم. با اين حال اعتقاد دارم تيم ملي ما هنوز كار دارد تا زمان مسابقات. بازيكنان هرقدر بيشتر دراختيار سرمربي باشند به نفع تيم ملي ماست. من تيم ملي كشورمان را 60 تا 65 درصد آماده ديدم.»
ايشان همچنين در رابطه با شايعه حضورش در كميته فني فدراسيون فوتبال كه دو، سه روزي است در رسانه‌ها مطرح مي‌شود، گفت: «اطلاع ندارم. من اصلا در جريان نيستم كه فدراسيون كميته فني دارد يا نه. در هر صورت در جريان نيستم.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون