• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4894 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين

امريكايي محبوب ايراني‌ها المپيك را از دست داد

جردن باروز: دويدن را متوقف نمي‌كنم

سامان سعادت

جردن باروز يكي از مطرح‌ترين كشتي‌گيران دنياست كه در ايران هم طرفداران زيادي دارد. اين كشتي‌گير روز شنبه در رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي امريكا براي حضور در المپيك 2020 به ميدان رفت و مقابل حريفش شكست خورد. باخت او در بين اهالي كشتي ايران بازتاب گسترده‌اي داشت. در همين رابطه گاردين نوشت كه كايل ديك به يك دهه سلطه باروز در كشتي امريكا خاتمه داد. در فينال وزن 74 كيلوگرم كشتي آزاد انتخابي ايالات متحده با دو برد 3 بر صفر و 3 بر 2 توانست دارنده طلاي المپيك 2012 و قهرمان 4 دوره جهان را از پيش رو بردارد. البته باروز از 4 سال پيش با افت مواجه شده بود. باروز در المپيك ريو به عنواني بهتر از نهمي دست پيدا نكرد. او در جهاني 2018 و 2019 هم به مدال برنز دست يافت.

در مسابقه دوم و سرنوشت‌ساز دو مبارز، ديك موفق شد باروز را روي گردنش بچرخاند در حالي كه چشمان كشتي‌گير قهار پا به سن گذاشته از اين حركت متعجب شده بود. ديك بعد از برد گفت: «من فقط مي‌خواهم از او تشكر كنم. من به او گفتم مي‌خواهم از تو قدرداني كنم. باروز مرا به سطحي سوق داد كه مي‌دانستم در من وجود دارد. بسياري از اوقات من از مبارزه با او برنده بيرون نمي‌آمدم و اين سخت بود. او يك قهرمان بزرگ است و هدف من آوردن مدال طلاي المپيك توكيوست. ما اينجا هستيم.»
در ديگر كشتي حساس مخصوصا براي ما ايراني‌ها كايل اسنايدر موفق شد با 2 برد 10 بر صفر و 5 بر يك مقابل كولين مور به پيروزي دست پيدا كند و مدال طلاي وزن 97 كيلوگرم را كسب كند. اسنايدر جوان‌ترين كشتي‌گير امريكايي است كه در سال 2016 موفق شد طلاي المپيك را كسب كند. البته در اين وزن خط خوردن نام جيدون كاكس هم حسابي حاشيه‌ساز شد. يكي از شانس‌هاي كسب مدال المپيك در وزن 97 كيلوگرم به دليل 2 دقيقه دير رسيدن به مراسم وزن‌كشي كنار گذاشته شد. حالا نماينده وزن 97 ايران در المپيك كه احتمالا عليرضا كريمي خواهد بود مي‌داند كه بايد به مصاف اسنايدر برود. كريمي در جهاني 2019 مقابل كاكس در فينال شكست خورده بود. 
كاكس دارنده مدال برنز المپيك ريو و 2 قهرماني جهان پس از اتفاقات رخ داده گفت در حال ارسال درخواست تجديدنظر در كشتي ايالات متحده است. او گفت، اقدامات قانوني نيز در درست بررسي است. كاكس به NBC گفت كه مربي‌اش كوين جكسون گفته زمان‌بندي اشتباه باعث اين اتفاق شده است. كاكس گفت: «اگر تاكنون در مورد زندگي يا كشتي گرفتنم شنيده‌ايد مي‌دانيد كه من اهل مبارزه هستم.  اگر مي‌خواهيد مبارزه كنيد  ما مي‌توانيم اين كار را انجام  دهيم.»
باروز 32 ساله از سال 2011 هر سال به عنوان نماينده امريكا در رقابت‌هاي جهاني و المپيك حضور داشته است. او بعد از شكست مقابل ديك گفت: «باختنم به اين معنا نيست كه دويدن براي من تمام شده است. سخت است. مدتي سخت خواهد بود. هميشه كارهاي بيشتري مي‌توانيد انجام دهيد و روي آنها تامل كنيد. من به خانواده و لطف خدا تكيه خواهم كرد و با اطمينان ادامه خواهم داد و اميدوارم كه آينده براي من روشن  باشد.»
باروز در واكنش به سوالي درباره اينكه آيا با اين شكست از دنياي قهرماني خداحافظي مي‌كند يا خير، گفت: «هنوز بازنشسته نشده‌ام و به كشتي ادامه مي‌دهم. چهارمين فرزندم در راه است و قصد خداحافظي ندارم.» باروز كه در اظهاراتش امكان بازنشستگي خود را صفر عنوان كرده بود ادامه داد: «من چيزهاي زيادي دارم كه بابت‌شان رو به جلو حركت كنم. در اين لحظه همه‌چيز را جدي مي‌گيريد و سعي مي‌كنيد به توانايي‌هاي خود اطمينان داشته باشيد.»
در مبارزه باروز و ديك در هر دو مسابقه تسلط بازي در اختيار ديك بود. در نخستين مسابقه ديك روي يك بدل موفق شد امتياز كسب كند و در بازي دوم در حالي كه با حساب سه-  صفر پيش افتاده بود يك امتياز به خاطر كم‌كاري دريافت كرد و ديگر امتياز هم به دليل خروج از تشك. اين مبارزه در حضور تماشاچيان قابل توجهي از جمله همسر و فرزندان 2 كشتي‌گير برگزار شد و تصاوير تلويزيوني نشان مي‌داد آنها با چه استرسي در حال تماشاي مبارزه هستند. 
باروز در حالي اين مبارزه‌ها را واگذار كرد كه سابقه برد 7 بر يك مقابل ديك را داشت. او موفق شده بود اين حريف را در 3 فينال مسابقات قهرماني ايالات متحده سال‌هاي 2013، 2015 و 2017 شكست دهد. ديك در سال 2017 كه باروز در تيم ملي حضور نداشت موفق شد در نخستين حضورش در رقابت‌هاي جهاني برنده شود. ديك در سال‌هاي 2018 و 2019 هم توانسته بود به مسابقات قهرماني جهان برسد اما روز شنبه بدون شك بزرگ‌ترين موفقيت حرفه‌اي او بود. 
ديگر نكته جالب توجه رقابت‌هاي انتخابي كشتي آزاد امريكا قهرماني ديويد تيلور در وزن 86 كيلوگرم بود. تيلور كه در ايران ملقب به گربه سياه حسن يزداني است، بزرگ‌ترين رقيب نابغه كشتي كشورمان در راه رسيدن به مقام قهرماني المپيك توكيو به حساب مي‌آيد. اين كشتي‌گير بعد از كسب دوبنده تيم ملي كشورش و احتمال رويارويي با يزداني گفت: «3 هزار ايراني دايم به من مي‌گويند كه يزداني چه كشتي‌گير بزرگي است. من مي‌دانم كه او چه كشتي‌گير بزرگ و تشنه پيروزي است. او رقيب بزرگي است اما من هم تشنه پيروزي هستم. همچنين كشتي‌گيران با استعداد ديگري هم در اين وزن حضور دارند و نگاه من فقط به يك نفر نيست و بايد براي هر مسابقه‌اي آماده بود. البته مسابقه من و يزداني نبرد سختي است و وقتي تمرين مي‌كنيم هم چشم به همديگر داريم بنابراين فرصت مبارزه با او يك فرصت بزرگ خواهد بود. من تمام زندگي‌ام را تمرين كرده‌ام و عاشق كشتي هستم. حالا هم شانس كشتي گرفتن در بزرگ‌ترين رويداد را پيدا كرده‌ام.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون