• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4898 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۱ فروردين

پاريسي‌ها بايرن را در مونيخ شكست دادند

يادآوري يك قانون نانوشته

پاري‌سن‌ژرمن در دور رفت مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا بالاخره به روند شكست‌ناپذيري بايرن مونيخ در اين رقابت‌ها پايان داد. پاريسي‌‌ها در زير برف بهاري مونيخ موفق شدند با دبل كيليان امباپه و تك گل ماركينيوش مقابل دو گل چوپو موتنيگ و مولر سه بر دو به پيروزي دست پيدا كنند. 
جدا از شكست بايرن پس از مدت‌ها و انتقام پاريس و پوچتينو از بايرن كه هركدام انگيزه‌هاي خاص خودشان را داشتند، يكي مي‌خواست باخت فينال دوره قبل را جبران كند و ديگري شكست 7 بر دو با تاتنهام را. آنچه توجه علاقه‌مندان فوتبال را به خود جلب كرد، درخشش زوج نيمار و امباپه بود. اين دو فوق ستاره فوتبال در شبي كه توپخانه بايرن حملات فوق سنگيني را روي دروازه تيم‌شان راه انداخته بودند با همكاري هم 3 گل به ثمر رساندند. نيمار پاس گل اول و دوم را به امباپه و ماركينيوش داد و امباپه گل سوم را با يك حركت فردي به نام خود ثبت كرد. اين دو بازيكن در شرايطي تفاوت‌ها را رقم زدند كه لواندوفسكي گلزن بي‌رحم حريف به دليل مصدوميت غايب بود.  از دست رفتن تعداد زيادي موقعيت گل روي دروازه كيلور ناواس گلر پي‌اس‌جي نشان داد كه غيبت مهاجم لهستاني چقدر تاثيرگذار بوده است. 
به اين ترتيب مي‌توان گفت بازي بايرن و پاري‌سن‌ژرمن يك بار ديگر ثابت كرد كه فوق ستاره‌ها چقدر در فوتبال روز دنيا اهميت دارند. ثبت نتيجه‌اي كه پاريس در آليانز به دست آورد بدون درخشش امباپه و نيمار غيرقابل تصور است. به همين نسبت باخت بايرن در صورتي كه لوا در زمين بازي حضور داشت، دور از ذهن مي‌نمود. اين به معناي نفي استراتژي‌هاي فوتبال نيست بلكه به نوعي نشان‌دهنده رابطه بين ستاره‌ها و يك نگرش كه معمولا از جانب مربي مي‌آيد، است. به عنوان مثال همين پاري‌سن‌ژرمن و بايرن با همين ستاره‌ها در حالي كه اوناي امري در پاريس بود و كواچ در مونيخ، به وضعيت نااميد‌كننده‌اي رسيده بودند. باخت‌هاي تحقيرآميز بايرن با مربي كروات و شكست‌هاي سنگين پي‌اس‌جي در ليگ قهرمانان هنوز از ياد هواداران فوتبال نرفته است. همين امروز در جاي‌جاي اروپا و جهان تيم‌هايي با ستاره‌هاي بزرگ مي‌بينيم كه به دليل هماهنگ نبودن ايده‌هاي مربيان و عملكرد بازيكنان، نتيجه‌هاي دلخواه حاصل نمي‌شود. بهترين نمونه‌اش يوونتوس كه با دوجين ستاره وضعيت جالبي در جدول رده‌بندي سري ‌آ ندارد؛ به  بيان ديگر پيرلو نتوانسته از تمام پتانسيل تيمش نهايت استفاده را ببرد. امروز با وجود تاثيرگذاري چشمگير مربياني نظير فليك و پوچتينو(تا چند ماه قبل توماس توخل) در بايرن و پاري‌سن‌ژرمن آنها هنوز مجبورند روي فوق‌ستاره‌هاي خود حساب باز كنند. حذف كردن اين بازيكنان از معادلات تاكتيكي مربيان هرچقدر هم كه با دانش و باهوش باشند، چيزي جز شرايط آشفته به بار نمي‌آورد. وابستگي فوتبال روز دنيا به سوپراستارها امري ثابت شده است كه گاهي در پس پرده موفقيت‌هاي معجزه‌آساي تيم‌هاي بي‌ستاره يا عدم نتيجه‌گيري باشگاه‌هاي كهكشاني به فراموشي سپرده مي‌شود. گاهي نيز نبوغ مربيان بر درخشش ستاره‌ها ارجحيت داده مي‌شود. با اين حال بازي‌هايي از جنس بازي بايرن مونيخ و پاري‌سن‌ژرمن يادآوري مي‌كند كه اگر مي‌خواهيد موفق شويد تنها داشتن استراتژي و توانمندي‌هاي فني كافي نيست حتي اگر بايرن مونيخ  باشيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون