• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4898 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۱ فروردين

فوتبال كرمانشاه و مناقشه‌اي حل ‌نشدني

چرا فدراسيون به قانون تمكين نمي‌كند؟

اميررضا   احمدي| «تيم فوتبال راهيان كرمانشاه با حكم ديوان عالي كشور به ليگ دسته اول برمي‌گردد». اين تيتري است كه در ماه‌هاي اخير بر صفحه اكثر نشريات استان كرمانشاه و خبرگزاري‌هاي سراسري نقش بسته و خيلي‌ها اميدوارند تا پس از سال‌ها رخوت و سستي، روح تازه‌اي در كالبد بي‌جان فوتبال كرمانشاه دميده شود. احيايي كه به حضور يك تيم از اين استان در سطوح بالاي فوتبال كشور گره خورده و حالا خيلي‌ها اميدوارند كه با بازگشت تيم فوتبال راهيان كرمانشاه به ليگ دسته اول، شور و نشاط به فوتبال ديار بيستون برگردد. اما ماجراي بازگشت اين تيم آنقدرها هم ساده نيست. داستان اين تيم به كلافي سر درگم تبديل شده كه معلوم نيست كدام مسوول يا  مدير يا فرد بايد پيگير باشد و گره كور بازگشت اين تيم را باز كند و‌ حق فوتبال اين استان محروم را وصول كند.
ماجراي  سقوطي  غيرقانوني
داستان باشگاه راهيان به فصل 94 -93 ليگ دسته اول برمي‌گردد. باشگاه راهيان-  شيرين فراز سابق-كه در دهه 80 با خريد امتياز عقاب توانست از ليگ دسته دوم صعود كند و در فصل 87-86 به ليگ برتر هم برسد بعد از سقوط در همان فصل به ليگ دسته اول توانست همواره جايگاه خود را در ميانه جدول حفظ كند و به ويتريني براي كشف استعدادهاي فوتبال كرمانشاه تبديل شود.  در فصل 94-93 اما اين تيم  با قانوني عجيب و‌ خلق الساعه به ليگ دسته دوم سقوط كرد. بر اساس قانون در ابتداي هر فصل فدراسيون تعداد تيم‌هايي كه به دسته پايين‌تر سقوط مي‌كنند را به اطلاع تيم‌ها مي‌رساند اما در آن سال اين اقدام صورت نگرفت و در فاصله چند هفته تا پايان مسابقات قرار شد از هر گروه 3 تيم به ليگ دسته دوم سقوط كند كه راهيان نيز مشمول اين قانون شد. بعد از سقوط اين تيم به دسته دوم، مديران اين باشگاه اين اقدام را خلاف اساسنامه و قانون خواندند و با شكايت به دادگاه پيگير احقاق حق خود شدند. در همان سال ۲۳ رييس هيات فوتبال استان به فدراسيون فوتبال نامه نوشتند و اين اقدام را خلاف مصوبه خواندند. پس از چند سال در نهايت دادگاه‌هاي بدوي و تجديد نظر و سرانجام ديوان عالي كشور حكم به غيرقانوني بودن سقوط راهيان و لزوم بازگشت اين تيم به ليگ دسته اول دادند. حكمي كه فدراسيون را مجاب كرد تا  مبلغي حدود ۴ميليارد تومان را به عنوان خسارت به اين تيم بدهد كه‌ عدم‌ پرداخت آن از سوي فدراسيون باعث شد تا در سال ۹۸ حساب‌هاي فدراسيون از طرف دادگاه مسدود و نهايتا خسارت باشگاه پرداخت شود. در اين ميان اما فدراسيون‌نشينان بارها كارشكني كرده‌اند و هر بار مسوولان اين باشگاه را دست به سر كرده‌اند تا بعد از گذشت مدت زيادي از صدور حكم دادگاه همچنان باشگاه راهيان بلاتكليف  بماند.
مسوولان كرمانشاه  و  وعده‌هاي توخالي
مسوولان استان كرمانشان در سال‌هاي اخير بارها تلاش كرده‌اند تا امتياز يك تيم فوتبال را به اين استان منتقل كنند كه به دلايل مختلفي انجام نشده اما حالا كه امتياز اين استان بدون صرف هزينه اضافي برگشته و همه ‌چيز آماده احياي فوتبال است، دست روي دست گذاشته‌اند و كار مفيدي نكرده‌اند. استانداركرمانشاه چندين بار اعلام كرده كه هر حمايتي لازم باشد از راهيان انجام مي‌دهد و قرار بود قبل از نوروز در ديداري با رييس فدراسيون شرايط اين باشگاه تعيين تكليف شود كه  اين  ديدار صورت  نگرفت. از طرفي نمايندگان استان در مجلس هم بارها قول پيگيري وضعيت اين باشگاه را داده‌اند.  چندي پيش شهريار حيدري نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي مجلس و نماينده شهرستان‌هاي سرپل‌ذهاب، قصر شيرين و گيلانغرب در گفت‌وگويي اعلام كرد:«فدراسيون فوتبال مكلف به اجراي حكم مراجع قضايي است و مجمع نمايندگان استان با مخالفين اجراي حكم بازگشت راهيان برخورد خواهد كرد. پروسه بازگشت راهيان به رقابت‌هاي ليگ دسته اول به‌صورت قانوني طي و در نهايت راي به نفع اين تيم صادر شده است؛ بنابراين حكم مراجع قضايي بايد اجرا شود. هر شخصي حتي رييس فدراسيون فوتبال با اجراي اين حكم مخالفت كند قطعا دستگاه قضا با  او برخورد خواهد كرد  و مجمع نمايندگان استان كرمانشاه نيز در مسير تسريع اجراي حكم و مقابله با مخالفين آن گام برمي‌دارد.» صحبت‌هاي حيدري اين نكته را در ذهن روشن مي‌كرد كه به زودي شرايط باشگاه تعيين تكليف مي‌شود. ‌ علاوه بر حيدري، علي رضايي ديگر نماينده شهرستان‌هاي استان و سخنگوي فراكسيون ورزش و محمد رشيدي نماينده شهرستان كرمانشاه و عضو فراكسيون ورزش هم اعلام كردند هر حمايتي كه لازم باشد را انجام مي‌دهند تا حق اين استان محروم زنده شود. در نهايت هم قرار بر اين بود كه با توجه به حضور رييس فدراسيون فوتبال در اواخر سال گذشته در مجلس، مجمع نمايندگان استان كرمانشاه با رييس فدراسيون ديدار كنند و بازگشت راهيان را مطالبه كه به نظر مي‌رسد اين اقدام صورت نگرفت و خبري در اين باره منتشر نشده است. اينها در حالي است كه زمان به سرعت براي اين تيم و فوتبال كرمانشاه مي‌گذرد و معلوم نيست سرنوشت اين تيم به كجا كشيده خواهد  شد.
قضيه راهيان هرچه زودتر تعيين تكليف شود 
براي تكميل اين گزارش تلاش كرديم تا با برخي بزرگان و بازيكنان فوتبال كرمانشاه  ارتباط برقرار كنيم.  برخي نفرات مانند رضا صادقپور بازيكن اسبق تراكتور‌سازي تبريز و بانك صادرات كرمانشاه تمايلي به صحبت درباره اين موضوع نداشتند اما برخي بازيكنان شاخص استان مانند شهاب كرمي، بازيكن اسبق فولاد خوزستان و پرسپوليس تهران كه سابقه قهرماني در ليگ برتر را دارد، دل پري از وضعيت فوتبال استان داشت و بازگشت راهيان را منوط به ايجاد شرايط لازم دانست.كرمي در همين راستا گفت: مشكل فوتبال كرمانشاه ريشه‌اي است و صرفا با بازگشت يك تيم ‌حل ‌نمي‌شود. متاسفانه مديريت فوتبال استان تمايلي به پيشرفت فوتبال ندارد و هيچ  حركت مثبتي انجام نمي‌دهد. او ادامه داد:«الان مدت زيادي است باشگاه راهيان حكم بازگشت به ليگ دسته اول را گرفته اما هيچ ‌مسوولي از هيات فوتبال تا اداره ورزش و... پيگير وضعيت اين تيم نشده‌اند كه زميني را  در اختيار تيم بگذارند يا در صدد جذب اسپانسر براي اين باشگاه باشند در حالي كه تا چند ماه ديگر مسابقات دسته اول شروع مي‌شود و تيم بايد از همين حالا آماده مسابقات شود.»  بازيكن اسبق پرسپوليس تهران نبود نگاه بلندمدت را معضل اصلي فوتبال استان دانست و افزود: «متاسفانه هيچ تمايلي به استفاده  از نخبگان فوتبال در استان وجود ندارد و ‌نتيجه همين مي‌شود كه مديران ما حتي يك نامه‌نگاري ساده با فدراسيون را انجام نمي‌دهند تا شرايط باشگاه راهيان را مشخص كنند و تكليف آن تعيين شود و اين درحالي است كه حضور يك يا حتي چند تيم از اين استان در سطح بالاي فوتبال حق اين مردم و استان است و اگر همين حكم راهيان در استان ديگري مي‌بود همه براي بازگشت تيم متحد مي‌شدند اما در استان ما كسي تمايل چنداني ندارد.» به نظر مي‌رسد حرف‌هاي شهاب كرمي درست‌ترين تحليل از اوضاع فعلي باشد؛ مطمئنا فدراسيون قانون را تغيير نمي‌دهد و براي بازگشت راهيان اين تيم را مستقيما به جدول اضافه نمي‌كند كه در اين حالت يا بايد فدراسيون امتياز يك تيم را به باشگاه كرمانشاهي بدهد يا هزينه خريد امتياز را به حساب راهيان واريز كند تا خود مسوولان اين باشگاه به فكر خريد امتياز باشند اما نكته مهم ‌اينجاست كه گوش فدراسيون نشين‌ها چندان بدهكار نيست و از طرفي مسوولان استان كرمانشاه كه بايد با پيگيري و لابي‌هاي خود تكليف باشگاه را مشخص كنند دست روي دست گذاشته‌اند تا زمان براي اين تيم از دست برود  و شرايط اين تيم همچنان دركما  باشد. از طرفي خيلي‌ها معتقدند رييس فعلي هيات فوتبال استان رابطه مناسبي با رييس فدراسيون دارد و اين حق استان كرمانشاه است كه مزد حمايتش از رييس فدراسيون در انتخابات را بگيرد و حق فوتبال كرمانشاه كه به تاييد ديوان عالي كشور هم رسيده به آن برگردد. حالا بايد منتظر ماند و ديد آيا بالاخره قصه هزار و يك شب تيم راهيان كرمانشاه سرانجام به احقاق حق واقعي خود و بازگشت به ليگ دسته اول ختم مي‌شود يا خواب غفلت مسوولان و عدم حمايت از اين تيم باز هم باعث سوختن فرصتي ديگر براي فوتبال نيمه جان كرمانشاه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون