• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4899 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ فروردين

نگاهي به ده هافبك برتر حال حاضر دنياي فوتبال

كي‌دي‌بي، سلطان ميانه ميدان

ترجمه: گروه ورزش

 

كليشه‌هاي قديمي براي همه آشنا هستند. مهاجمان عامل برنده شدن در تك‌بازي هستند و مدافعان عامل قهرماني در ليگ. با اين حال در مركز ميدان بازيكناني هستند كه در سرنوشت بازي دخيل مي‌شوند. فوتبال ديگر همان بازي ساده قبل نيست. اين روزها انواع هافبك‌هاي مياني را داريم كه اصطلاحا به آنها ball-winners٬ mezzalas trequartistas٬ deep-lying playmakers anchor men و... گفته مي‌شود. انتخاب از ميان انواع و اقسام هافبك‌هاي مياني كار سختي است. با اين حال ما سعي كرديم يك ليست مشخص را آماده كنيم. 

10- ماركو وراتي
وراتي تقريبا يك دهه پيش به پاري‌سن‌ژرمن منتقل شد. اين ايتاليايي هم در ليگ و هم در اروپا يك وزنه تاثيرگذاري براي تيمش بوده است. او قلب تپنده پي‌اس‌جي است. هم در به دست آوردن مالكيت توپ خوب كار مي‌كند و هم در رهبري تيم در حركت رو به جلو. او هنوز يكي از كامل‌ترين هافبك‌هاي اروپاست و در زمينه خراب كردن بازي حريف بهترين است. بازي او غير قابل تقليد است. كافي است به عملكرد خيره‌كننده او در اين فصل ليگ قهرمانان و مخصوصا در بازي مقابل بارسلونا نگاه كنيد. 

9- فرانكي دي‌يونگ 
بعد از شروع نه چندان خوب در لاليگا به نظر مي‌رسد امروز فرانكي دي‌يونگ، استاد بزرگ هلندي، به نقش خود به عنوان جانشين بلندمدت ژاوي و اينيستا در خط مياني بارسلونا رسيده است. بازيكن ۲۳ ساله در اين فصل بيش از هر بازيكن ديگري در لاليگا پاس داده است. دقت پاس او 92 درصد است كه او را در رديف بهترين هافبك‌هاي تاريخ بلوگرانا قرار مي‌دهد. او همچنين بيشترين ارسال طولي را بين بازيكنان انجام داده است و اين نشان‌دهنده تمايل او به حركت رو به جلو و پيشتيباني از حملات در مناطق وسيعي از زمين است. هيت مپ دي‌يونگ در اين فصل نشان مي‌دهد او بازيكني است كه مي‌تواند در تعدادي از پست‌ها عالي باشد. چه اگر وظيفه داشته باشد در كنار سرخيو بوسكتس سرعت و ريتم بازي را تعيين كند و چه زماني كه از خط حمله با ارسال پاس‌هاي توي عمق حمايت كند. ترديدي وجود ندارد كه اين بازيكن مي‌تواند به يكي از هافبك‌هاي واقعا بزرگ كاتالان تبديل شود. وقتي اين اتفاق رقم بخورد، هواداران بارسلونا به عقب برمي‌گردند و به فصل جاري به عنوان نقطه شروع اين بازيكن نگاه مي‌كنند.

8- لئون گورتزكا
وقتي در جولاي 2019 گورتزكا شالكه را به مقصد بايرن ترك كرد هافبك خوبي به حساب مي‌آمد. آن زمان او يك پديده بود. با اين حال در مونيخ او با يك رژيم تمريني خاص مواجه شد كه او را تا حد زيادي به بازيكني بين‌المللي تبديل كرده است بدون اينكه مهارت و چابكي را از دست بدهد. او حالا يك هافبك باكس تو باكس كامل است. لئون ۲۶ ساله در ۲۹ بازي باشگاهي در اين فصل 8 گل زده و 9 پاس گل داده است. اين به بازگشت او به خط مياني آلمان قبل از مسابقات يورو كمك شاياني مي‌كند. همكاري گورتزكا با جاشوا كيميچ موفقيت را براي هر باشگاه و كشوري تضمين مي‌كند. اولي بازيكني است كه هنگام مالكيت توپ رو به جلو مي‌رود، موقعيت مي‌سازد و گل مي‌زند و دومي در حالي كه همبازي‌اش جلو كشيده رو به بازي بدون توپ مي‌آورد و وظايفي از جمله خراب كردن بازي حريف را انجام مي‌دهد. اين يك همكاري ايده‌آل است. 

7- انگولو كانته
اگر كسي را ملاقات كرديد كه مدعي شد انگولو كانته را دوست ندارد به حرفش اعتماد نكنيد. نه تنها اين هافبك غارتگر چلسي يكي از دوست‌داشتني‌ترين فوتباليست‌هاي حال حاضر اروپاست كه هنوز هم مسلما بهترين توپ‌قطع كن در اين ورزش است. او در هر بازي به صورت متوسط 2.6 بار اين كار را مي‌كند و به‌طور مرتب بيش از 10 كيلومتر مي‌دود. او با همبازي خود در خط مياني همكاري مي‌كند تا بازي حريف را خراب كند و مالكيت توپپ را بازيابي كند. كانته در سال‌هاي اخير در زمينه حمل توپ هم بسيار پيشرفت كرده است. با اين حال ويژگي جديد او چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

6- توني كروس
هيچ بخشي از وظايف يك هافبك بازي‌ساز نيست كه توني كروس در آن برتري نداشته باشد. شما مي‌توانيد تصور كنيد تركيب ديتمار هامان با ميشاييل بالاك را در آزمايشگاه ساخته‌اند و نتيجه‌اش شده توني كروس. قرار دادن توپ در اختيار توني كروس مثل گذاشتن چيزي در يك جاي امن است. او هميشه مي‌تواند توپ را به جايي از زمين بفرستد كه بهتر است. ۸۷ درصد از ارسال‌هاي بلند او با موفقيت به مقصد مي‌رسد. او همچنين درصد دقت پاس 94 را دارد. توانايي او در تعيين ريتم بازي و ديكته كردن شكل بازي مورد علاقه‌اش به ديگران بسيار چشمگير است. او از هافبك‌هاي تعيين‌كننده زمان خود است و هنوز در كلاس جهاني قرار دارد. 

5- ميسون مونت
در سال 2019 ميسون مونت در چمپيونشيپ انگليس براي دربي‌كانتي بازي مي‌كرد. او تازه توسط سرمربي جديد باشگاه فرانك لمپارد مورد اعتماد قرار گرفته بود و در دقايق پاياني بازي به زمين فرستاده مي‌شود. حال در يورو 2020 او مي‌تواند يكي از اولين دعوت‌شدگان به اردوي تيم ملي انگليس توسط گرت ساوتگيت باشد. آمار صعودي مونت باورنكردني است. او به سرعت در حال حركت به سمت بهترين هافبك‌هاي جهان است. او در مالكيت توپ بازيكن قابل اطميناني است و از نظر موقعيت‌سازي و نظم‌دهي به تيم و خلق موقعيت گل يكي از هافبك‌هاي آينده‌دار فوتبال جهان به شمار مي‌رود. همين دليلي است كه چرا همه مربيان او تاكنون الفاظي ستايش‌برانگيز در موردش به كار مي‌برند. 

4- برونو فرناندز
هيچ بازيكن خط مياني در ليگ برتر انگليس اندازه برونو فرناندز كه ۱۶ گل به ثمر رسانده در اين فصل گلزني نكرده است. هافبك خلاق پرتغالي همچنين در ارسال پاس‌هاي كليدي، خلق موقعيت بزرگ، شوت به سمت دروازه و گرفتن پنالتي آمار بسيار خوبي دارد. شماره ۱۸ منچستر يونايتد در زمستان فصل قبل به يونايتد پيوست. او اين كارها را پيش از اين در اسپورتينگ ليسبون انجام مي‌داد. در حالي كه نيمي از گل‌هاي منچستر يونايتد در اين فصل از فاصله 12 ياردي به ثمر رسيده برچسب زدن روي فرناندز به عنوان يك پنالتي‌زن صرف خنده‌دار است. آمار دروغ نمي‌گويد. او يك هافبك نخبه است. يك گلزن، سازنده گل و رهبري در حد بهترين‌هاي تاريخ يونايتد. 

3- ايلكاي گوندوگان
از زماني كه او از بوروسيا دورتموند در سال ۲۰۱۶ راهي ليگ برتر انگليس شد، ايلكاي گوندوگان غير قابل مهار بوده است. او هميشه يكي از اعضاي با ارزش تيم پپ گوارديولا به حساب آمده است. با اين حال گلزني‌هاي مدام او در چند وقت اخير باعث شده در صدر بهترين گلزنان تيمش در اين فصل قرار بگيرد. شانزده گل در همه مسابقات از جمله ۱۲ گل در ليگ برتر آمار چشمگيري است و اين مديون حركات خونسرد گوندوگان در محوطه جريمه حريفان است. او همچنين از ابتداي فصل در سه بازي آلمان موفق به گلزني شده است. او جزو نخستين انتخاب‌هاي يواخيم لو در تيم ملي آلمان براي يوروي پيش رو به حساب مي‌آيد. گوندوگان هميشه يك بازي‌ساز با كلاس بوده و همين‌طور هم باقي مانده است. اما او اين فصل عنصر گلزني را نيز به خود اضافه كرده و اين او را به قله‌هاي جديدي رسانده است. 

2- جاشوا كيميچ
اگر مدركي براي اقناع مردم در مورد اهميت جاشوا كيميچ براي بايرن مونيخ نياز داريد، كافي است به حرف‌هاي دو تا از بهترين مهاجمان حال حاضر فوتبال جهان رجوع كنيد. كيليان امباپه پس از پيروزي ۳ بر دو پي‌اس‌جي مقابل بايرن در بازي رفت مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا به خبرنگاران گفت: «مربي از من و نيمار خواسته بود خطوط عبور كيميچ را مسدود كنيم.» پيام اكنون واضح است. اگر مي‌خواهيد جلوي بايرن را بگيريد كيميچ را مهار كنيد. اين بازيكن ريزاندام آلماني نقطه اتكاي بهترين باشگاه حال حاضر جهان است. مردي كه در باز پس‌گيري مالكيت توپ، شروع حملات جديد، ارتكاب خطا در مهم‌ترين لحظات بهترين است. نمايش‌هاي بي‌نظير او در 25 سالگي يكي از اصلي‌ترين عوامل در كسب 6 گانه بايرن در سال قبل بود.

1- كوين ديبروينه
كوين ديبروينه در فصل قبل ليگ برتر انگليس در هر بازي يك گل يا پاس گل به ثبت رساند. در اين فصل نيز او مشغول هدايت منچسترسيتي به سمت كسب چهارمين جام قهرماني ليگ است. او واقعا انسان نيست. اين بلژيكي با موهاي حنايي هنوز معيار خط هافبك است. او در حال حاضر براي بهترين تيم جهان بازي مي‌كند و در هر بازي 3.5 موقعيت گل مي‌سازد. او توپ را در هر موقعيتي و براي هر شكلي از بازي كه پپ مي‌خواهد به گردش در مي‌آورد. او امروز به يك رهبر تبديل شده است. در حالي كه بازوبند كاپيتاني تيم را به بازو مي‌بندد و در لحظات حياتي بازي را عوض مي‌كند. او در ۲۹ سالگي قرار دارد و اين يعني مي‌توانيم چند سال ديگر او را در اوج ببينيم. 
منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون