• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4908 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

استان‌ها

دلايل ترك تحصيل ۴۲ دانش‌آموز استثنايي در خراسان رضوي

مدير آموزش ‌وپرورش استثنايي خراسان رضوي با اشاره به ترك تحصيل ۴۲ دانش‌آموز و فوت ۹ نفر از آنها به دلايل مختلف از جمله كرونا، دلايل ترك تحصيل اين دانش‌آموزان را تشريح كرد. مهدي قاسمي‌پور درگفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در سال تحصيلي جاري ۸۱۵۰ دانش‌آموز در مدارس استثنايي استان ثبت‌نامي داشته‌ايم. امسال از مجموع دانش‌آموزان استثنايي خراسان رضوي در مجموع ۶۰ درصد در فضاي مجازي آموزش ديده‌اند. بر اساس آمار سامانه ثناد، امسال ۴۲ دانش‌آموز استثنايي در خراسان رضوي ترك تحصيل داشته‌اند. همچنين ۹ دانش‌آموز به ‌دليل بيماري‌هاي مختلف به‌ ويژه كرونا فوت كرده‌اند. مدير آموزش ‌وپرورش استثنايي خراسان رضوي در خصوص دلايل ترك تحصيل دانش‌آموزان استثنايي بيان كرد: وقتي آموزش واسطه‌اي مي‌شود، خانواده توان و پتانسيل آموزش به دانش‌آموزان را ندارد. يكي از دلايل ترك تحصيل، استقبال ‌نكردن خانواده از فضاي مجازي و بي‌سوادي و كم‌سوادي والدين است. يكي ديگر از دلايل ترك تحصيل، دسترسي‌ نداشتن همه دانش‌آموزان به فضاي مجازي است. نمي‌توانيم بگوييم اصلا ولي درصد خيلي پاييني بوده كه دانش‌آموزي به دليل نداشتن موبايل يا تبلت ترك تحصيل كند. اگر بگوييم دليل ترك تحصيل دانش‌آموزان استثنايي اين است كه خدمات آموزشي به آنها نرسيده خيلي كم است. بسياري اوقات خستگي والدين باعث ترك تحصيل‌ شده است.
قاسمي‌پور خاطرنشان كرد: ما چندين مرحله يادگيري داشتيم. دانش‌آموزاني كه مي‌توانستند حضوري به مدرسه مي‌آمدند، آنهايي كه آموزش مجازي را انتخاب كرده بودند، تبلت و موبايل و كامپيوتر داشتند و آنهايي كه هيچ كدام از دو مورد قبلي براي‌شان ميسر نبود، پيك‌هاي آموزشي يا به اصطلاح پيك‌هاي قاصدك توسط همكاران نوشته و پرينت گرفته مي‌شد يا فايل‌هايي صوتي روي فلش يا سي‌دي ضبط و توسط راننده سرويس‌‎هاي مدرسه به درب منزل دانش‌آموزان تحويل داده مي‌شد. در همان حين معلم با دانش‌آموز در ارتباط بود و 3 روز بعد دوباره آن سرويس، پيك‌ها را جمع‌آوري مي‌كرد و تحويل مدرسه مي‌داد.
قاسمي‌پور عنوان كرد: بچه‌هاي استثنايي، بچه‌هاي خاصي هستند و هر كدام از آنها با يكديگر تفاوت دارند. اين بچه‌ها شامل 7 گروه دانش‌آموزان جسمي و حركتي، نابينا، ناشنوا، كم‌توان ذهني، چند معلوليتي، اختلالات رفتاري و هيجاني، طيف اوتيسم و دانش‌آموزان داراي مشكلات ويژه يادگيري مي‌شوند. دنياي آموزش هر يك از اين 7 گروه متفاوت است؛ به عنوان مثال شايد كرونا براي بچه‌هاي جسمي و حركتي و چند معلوليتي خيلي خوب بود  چون شهر براي اين بچه‌ها مناسب‌سازي نيست و رفت‌وآمد اين بچه‌ها مشكلات زيادي داشت و فضاي مجازي به آنها كمك كرد هر چند كه هيچ آموزشي، آموزش رودررو نمي‌شود. او عنوان كرد: براي دانش‌آموز نابينا و ناشنوا، مدرسه و حضور دركلاس درس به مراتب اثرگذاري بالايي دارد. افت تحصيلي كه در تمام كشور اتفاق افتاده است و دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه هم از اين مساله مستثنا نبودند و دچار افت تحصيلي شدند؛ به عنوان مثال دانش‌آموزي كه اوتيسم دارد، نه فضاي مجازي مي‌تواند او را آرام كند و نه حتي پدر و مادرش. مدير آموزش‌وپرورش استثنايي خراسان رضوي گفت: ما يك شبكه‌اي ايجاد كرديم كه به صورت زنجيره به هم وابسته بود و از اداره تا مدرسه اين رشته زنجيره ادامه داشت. استان به 8 قطب همان‌طور كه در آموزش و پرورش استان است، تقسيم‌بندي شد و در هر قطب يك نماينده گذاشتيم. هر دانش‌آموز توسط معلمش رصد مي‌شد؛ يعني اگر اطلاعاتي از يك دانش‌آموز كه در يك روستاي دورافتاده لازم داشته باشيم به راحتي اطلاعات آن دانش‌آموز استثنايي را مي‌توانيم كسب كنيم چون در اداره، اين سيستم به صورت يك رشته به هم وصل شده است. ما هر دو هفته از اين دانش‌آموزان آمار مي‌گرفتيم كه چه كسي ترك تحصيل كرده، تبلت ندارد و... تاكنون حدود ۱۲۰۰ تبلت بين دانش‌آموزان استثنايي توزيع كرده‌ايم كه در 4 مرحله در سطح استان توزيع شده است. يك اعتبار ديگري براي تجهيزات مورد نياز دانش‌آموزان از كمك خيرين و اعتبارات هوشمندسازي در نظر گرفتيم. تلاشمان اين است تعدادي از تجهيزاتي كه باقي ماندند را تا قبل از مهرماه آماده كنيم و با شروع سال تحصيلي مهر در اختيار خانواده‌ها قرار دهيم.

 


درخواست مجلس براي گره‌گشايي از پرونده قضايي  محيط‌بانان  مازندران

رييس فراكسيون محيط زيست و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت كه با ارسال نامه رسمي به رييس قوه قضاييه خواستار گره‌گشايي از پرونده محكوميت محيط‌بانان مازندراني شده است.
ماجراي محكوميت 3 محيط‌بان مازندراني به يك سال انفصال از خدمت و ۱۸ ماه حبس به دليل درگيري ايجاد شده با يك فرد مظنون به شكار كه طي روزهاي اخير در فضاي مجازي و رسانه‌اي به آن اشاره شده به فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي هم كشيده شد. رييس اين فراكسيون به ايرنا گفت: درخواست رسمي اين فراكسيون به رييس محترم قوه قضاييه براي مساعدت در اعمال ماده ۴۷۷ قانون آيين دادرسي كيفري به منظور بازنگري در احكام صادر شده براي 3 محيط‌بان مازندراني به دفتر حجت‌الاسلام والمسلمين رييسي ارايه شد. سميه رفيعي توضيح داد: در اين نامه از رييس قوه قضاييه درخواست شده كه با توجه به تاكيد هميشگي ايشان به حمايت از محيط‌بانان و حساسيتي كه بر حوزه محيط زيست و منابع طبيعي دارند براي اعمال ماده ۴۷۷ مساعدت لازم را داشته باشند. اميدواريم كه با بررسي مجدد اين پرونده، حكم مناسبي براي آن صادر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون