• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4909 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ ارديبهشت

سوپرليگ اروپا بعد از ۴۸ ساعت رسما متوقف شد

بازي تاج و تخت؛ برنده‌ها و بازنده‌ها

علي ولي‌اللهي

۴۸ ساعت پس از اعلام وجود تورنمنتي به نام سوپرليگ اروپا بامداد روز چهارشنبه اعلام شد اين مسابقات فعلا به حالت تعليق درخواهد آمد. اين اتفاق پس از آن رخ داد كه فشار بي‌سابقه‌اي از سوي نهادهاي فوتبالي، نهادهاي سياسي و از همه مهم‌تر هواداران فوتبال به تيم‌هايي كه قصد حضور در سوپرليگ را داشتند، وارد شد.

فيفا و يوفا ۱۲ تيم فعلي رقابت‌ها را به اخراج از مسابقات و بازيكنان اين تيم‌ها را به اخراج از تيم‌هاي ملي تهديد كردند، سياسيون از جمله نخست‌وزير انگليس رايزني‌هايي در سطوح بالا انجام دادند و هواداران با تجمع مقابل باشگاه‌ها نشان دادند با اين ايده موافق نيستند.
سه‌شنبه شب و پيش از بازي چلسي و برايتون هواداران تيم لندني يك تظاهرات بزرگ عليه تصميم باشگاه برگزار كردند كه باعث شد بازي تيم‌شان مقابل برايتون با ۱۵ دقيقه تاخير برگزار شود. 
ساعاتي بعد جلسه فوري سران ۱۲ باشگاه حاضر در مسابقات برگزار شد و پس از آن ۶ تيم انگليسي يكي پس از ديگري با انتشار بيانيه‌هاي رسمي اعلام كردند قصدي براي حضور در سوپرليگ ندارند. ابتدا منچسترسيتي و در آخر چلسي. در بيانيه اين باشگاه آمده است: «باشگاه فوتبال منچسترسيتي تاييد مي‌كند كه رسما برنامه خروج از سوپرليگ اروپا را تصويب كرده است.» بعد از آن باشگاه آرسنال با انتشار توييتي از هواداران بابت شريك شدن در چنين پروژه‌‌اي عذرخواهي كرد و گفت ما صداي مخالفت شما را شنيديم.
باشگاه ليورپول هم نوشت: «اين باشگاه تاييد مي‌كند كه مشاركت ما در پروژه سوپرليگ اروپا ديگر ادامه نخواهد داشت.» باشگاه منچستريونايتد خيلي كوتاه نوشت: «ما بخشي از پروژه سوپرليگ اروپا نخواهيم بود.» بعد از آن هم با خداحافظي تاتنهام و چلسي رسما تمام انگليسي‌ها از مسابقات كنار رفتند. روز بعد تيم اتلتيكو نيز به صورت رسمي كنار كشيد. 
بعد از كناره‌گيري ۶ تيم انگليسي بود كه سوپرليگ اروپا بيانيه‌اي رسمي صادر كرد و نوشت: «ما در حال بررسي مجدد اقدامات مناسب براي تغيير شكل پروژه هستيم. سوپرليگ اروپا معتقد است كه شكل فوتبال فعلي اروپا به تغييرات نياز دارد. ما يك رقابت جديد را پيشنهاد مي‌دهيم، چرا‌كه فرمت مسابقات فعلي پاسخگو نيست. باشگاه‌هاي انگليسي به دليل تحت فشار بودن مجبور به كناره‌گيري از سوپرليگ شدند. ما حمايت دادگاه را در كنارمان داريم تا بتوانيم مسابقات را راه بيندازيم. تورنمنت متوقف شده اما لغو نشده است.»
رسانه‌ها اين بيانيه را پايان سوپرليگ دانستند و آن را كوتاه‌‌ترين تورنمنت تاريخ از لحاظ بازه زماني دانستند كه حتي بدون برگزاري يك مسابقه به پايان رسيد. پس از آن بسياري از هواداران و كارشناسان نسبت به اتفاقات رخ داده در اين دو روز دست به گمانه‌زني زدند. برخي خبرنگاران خروج تيم‌هاي انگليسي را خيانت به پرز دانستند. برخي ديگر مدعي شدند اين تيم‌ها بايد بابت خروج از تورنمنت غرامت سنگيني پرداخت كنند؛ رقمي در حدود ۸۰۰ ميليون پوند.
يك خبرنگار نوشت: منچسترسيتي براي پيوستن به سوپرليگ قراردادي ۱۶۷ صفحه‌اي امضا كرده بود. از باشگاه چلسي نيز خبر مي‌رسيد تيم حقوقي اين باشگاه در حال آماده‌سازي مدارك لازم براي كناره‌گيري قانوني است.
سپس موندو دپورتيوو مدعي شد يوفا با تطميع باشگاه‌هاي انگليسي موفق شده آنها را از حضور در سوپرليگ منصرف كند. در همين زمينه گفته شد مبلغ بسيار بالايي به تاپ سيكي ليگ جزيره پيشنهاد شده است. اكثر مخالفان سوپرليگ نيز با انتشار سنگ قبر اين تورنمنت و اموجي خداحافظي به استقبال از پايان عمر اين تورنمنت جنجالي رفتند. 
با اين حال رسانه‌هاي نزديك به فلورنتينو پرز رييس رئال مادريد و رييس سوپرليگ اروپا سعي كردند فضا را به سمتي ببرند كه انگار حتي پايان تورنمنت به اين سرعت نيز توسط او برنامه‌ريزي شده بود. راديو كادناسر كه قرار بود سه‌شنبه شب ميزبان پرز براي يك گفت‌وگوي زنده باشد اما به دليل برگزاري جلسه فوري تيم‌هاي سوپرليگ برنامه لغو شد، نوشت: «پرز همه‌ چيز را مي‌دانست. او خواهان به قدرت رسيدن رومنيگه بود‌. بايرن و رئال متحدتر از پيش كنار يكديگر هستند. آنيلي قرباني شد.»
با اين حال آنيلي در نخستين واكنش به خبر توقف رقابت‌هاي سوپرليگ تاكيد كرد كه موفقيت پروژه تضمين شده است. آندره‌‌آ آنيلي كه شايعه احتمال استعفايش از سمت رياست باشگاه يوونتوس نيز برسر زبان‌ها افتاده، در گفت‌وگو با «رپابليكا» گفت: «پيمان خوني بين باشگاه‌هاي سوپرليگ وجود دارد و ما به كارمان ادامه مي‌دهيم. احتمال موفقيت اين پروژه صددرصد است.» اين گفت‌وگو در شرايطي انجام شد كه از ايتاليا خبر مي‌رسيد تيم‌هاي شهر ميلان نيز كم‌كم علاقه خود را به حضور در سوپرليگ از دست مي‌دهند. 
بعد از خروج تيم‌هاي انگليسي در بين هواداران اين‌هاي جريان‌هاي تندي عليه مالكان در فضا مجازي به راه افتاد و هواداران خواستار استعفاي اين مديران شدند. درنهايت اد ووودوارد، مدير اجرايي منچستريونايتد كه هواداران از سال‌ها پيش دل خوشي از او نداشتند مجبور به كناره‌گيري شد. آرسنالي‌ها نيز با ترند كردن توييت keronkeout از مالك باشگاه خواستند خداحافظي كند. 
بعد از پايان كار سوپرليگ اروپا در عرض ۴۸ ساعت از كنفدراسيون فوتبال اروپا كه به نوعي خودش را برنده اين جنگ تاريخي مي‌داند خبر رسيد كه آنها در حال ارايه پيشنهاداتي به مديران ۱۲ تيم اصطلاحا «كودتاگر» هستند تا همه‌ چيز به صورت مسالمت‌آميز تمام شود. راديو مونته كارلو نوشت: «تمام شد. بايرن و پاري‌سن‌ژرمن بردند. رومنيگه و الخليفي فردا كنفرانس خبري ويژه‌اي تشكيل مي‌دهند. رومنيگه به پرز قول داده خطري آنها را تهديد نكند و يوفا آماده پذيرش پيشنهادات براي برگزاري جذاب مسابقات است.» همچنين TTS خبر داد: «باشگاه‌ها توانستند هم باج بگيرند و هم پاتك بزرگي به يوفا زدند. اين انصراف به معناي اين نيست كه اين پروژه به ‌طور كل به پايان رسيد. در صورت عدم اصلاحات در سال‌ آينده باشگاه‌ها باز براي تشكيل اين ليگ باهم توافق خواهند كرد.»
در حالي كه اين گزارش‌ را مي‌خوانيد هنوز اظهارنظرها و اخبار زيادي در رابطه با شروع و اتمام سوپرليگ اروپا منتشر مي‌شود.
آنچه در روي صحنه قابل مشاهده است پايان كودتا در فوتبال و شكست خوردن تيم‌هاي متمول مقابل خواست هواداران است اما آنچه در پس پرده جريان دارد بيشتر به بازي تاج و تخت شبيه است. اينكه در اين ۴۸ ساعت چه كساني با هم متحد شدند و پشت چه كساني خالي شد تا برخي به صحنه بيايند و برخي ديگر براي هميشه حذف شوند، اطلاعاتي است كه شايد در آينده براي همه هواداران فوتبال روشن شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون