• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4913 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۷ ارديبهشت

توضيحات سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه:

آنچه از ظريف منتشر شده مصاحبه و گفت ‌وگوي رسانه‌اي نبود

روز گذشته سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه درباره فايل صوتي منتشر شده از محمدجواد ظريف وزير امور خارجه و تحليل‌هاي مختلف  در اين زمينه گفت: آنچه منتشر شده به هيچ‌وجه از ابتدا يك مصاحبه نبود و قرار هم نبوده مصاحبه‌اي باشد و هيچ گفت‌وگوي رسانه‌اي نبود. يك گفت‌وگو در چارچوب گفت‌وگوهاي معمول و محرمانه‌اي است كه در داخل دولت انجام مي‌شود. رييس‌جمهوري براي انتقال اين دولت به دولت آينده و تجربيات و سوابق وزرا به دولتمردان بعد نظرشان اين بود كه اعضاي كابينه گفت‌وگوهايي را براي ثبت در اسناد داشته باشند  و اين هم در همين چارچوب انجام شده است. هم درگفت‌وگو مشخص است و هم همه مي‌دانند كه قرار به انتشار نبوده  و تعهد دوجانبه براي حفظ محرمانگي به صورت مكتوب بوده است.  وزارت خارجه در هيچ‌يك از بخش‌هاي اين فرآيند يعني مصاحبه، انتخاب تيم مصاحبه‌كننده، عوامل و نگهداري فايل‌ها  هيچ  نقشي نداشته و اينكه چه كساني، چگونه و چرا اين را منتشر كرده‌اند، نمي‌دانيم. آنچه ظريف گفت بايد به صورت كلي ديده شود وگزينشي نباشد. ظريف همواره خودش هم گفته كه  نظراتش را در پشت درهاي بسته و شفاف و صريح اعلام مي‌كند  ولي آنچه انجام مي‌شود حول قوه عاقله نظام است و تصميمات بر اساس آن اعلام مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، خطيب‌زاده افزود: در اين فايل درباره سردار سليماني ايشان مفصل با تكريم  و احترام صحبت كرد و همه سوابق و روابط نزديك اين دو بزرگوار را مي‌دانند و ظريف درباره نقش ايشان در طرح‌هاي منطقه‌اي و صلح‌سازي در منطقه و خرد و شجاعت و تدبير ايشان صحبت مي‌كنند.  اينها چيزهاي پوشيده‌اي نيست. يك ذوق‌زدگي در برخي رسانه‌ها اتفاق افتاده كه يك چيزهايي را تقطيع كنند يا بدون جامعيت بياورند  ولي بايد توجه كنند آنهايي كه اهل خرد و فكر هستند، مي‌دانند. بايد نيت و چگونگي آنچه اتفاق افتاده، بررسي شود. يك امر كاملا غيرقانوني اتفاق افتاده و مجاري خودش بايد آن را بررسي كنند. اما نشان مي‌دهد بر خلاف آنچه گفته مي‌شود مسوولان جمهوري اسلامي در فضاي كارشناسي بسيار پويا، شفاف و صريح هستند. آنچه اقدام مي‌شود تصميمات اجماعي و تصميمات عاليه است و هيچ‌كس از خطا در تحليل و بينش مبرا نيست، همان‌طوركه آقاي ظريف بارها به اين مورد اشاره كرد. متاسفانه شاهد يك موجي هستيم كه شايد يك تعبير آن اين باشد كه سياست خارجي در راستاي اهداف انتخاباتي برخي جريانات - واقعا تفاوتي نمي‌كند اين جناح يا آن جناح- مورد سوءاستفاده واقع مي‌شود. مثل آنچه اتفاق افتاد برخي دارند با اهدافي كه براي خود من هم بعضي مواقع جاي سوال دارد چنين اقداماتي را انجام مي‌دهند. در ماموريت‌هاي‌مان خللي ايجاد نخواهد كرد. وزارت امور خارجه يك دستگاه حاكميتي است و دستگاهي است كه طي 4 دهه گذشته ثابت كرده  در چارچوب حاكميت و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران وظايف و ماموريت‌هاي خودش را پيگيري مي‌كند.  البته همراهي و اجماع در سياست خارجي، قدرت بخش است و قدرت را زياد مي‌كند، همه را به همراهي براي حفاظت و تامين منافع عاليه  مردم كه  ولي‌نعمتان همه ما هستند دعوت  مي‌كنيم.
ميدان  و  ديپلماسي
دو  بازوي قدرت  جمهوري اسلامي هستند 
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري موج درباره فايل صوتي منتشرشده از ظريف و اينكه آيا ظريف با اين نگاه به دنبال تامين منافع ملي بوده، يعني نگاه ديپلماسي منهاي قدرت دفاعي و تخريب چهره سردار ملي ايرانيان است؟ اظهار كرد: متاسفانه سوال شما خودش در راستاي تخريب بود. از دوستان در خبرگزاري موج درخواست مي‌كنم سوالات را از رو نخوانند و خودشان گوش بدهند و ببينند آيا تكريم، احترام و عزتي كه ظريف به دوست و رفيق قديمي خودش سردار سليماني چه در اين گفت‌وگو و چه  در خارج از آن داشته، چيزي كم  هست يا  نيست. اينكه ميدان و ديپلماسي چه ارتباطي باهم دارند در مقام عمل دو بازوي قدرت جمهوري اسلامي ايران هستند. آنهايي كه  در پي تخريب  بال ديپلماسي هستند، متاسفانه ركن مهمي از قدرت جمهوري اسلامي را در عرصه بين‌المللي هدف قرار مي‌دهند و دانسته يا ندانسته در پازل بدخواهان ايران حركت مي‌كنند. هيچ شكي وجود ندارد كه هرگاه ميدان و ديپلماسي باهم در عمل همراه بودند از جنگ تحميلي تا اتفاقات در كوزوو، افغانستان، عراق، يمن،  سوريه  و منطقه  منافع عاليه جمهوري اسلامي ايران و مردم تامين شده و هرگاه اين دو بال همراه هم نبوده‌اند يا اختلاف نظرها باعث شده كه همراهي خوبي با هم نداشته باشند، ما نتيجه مطلوب را نگرفته‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون