• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4913 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۷ ارديبهشت

جواد ظريف در بغداد با مقام‌هاي ارشد عراقي ديدار كرد

قدرداني از تلاش ميانجي

اختصاصي «اعتماد»: وزير خارجه روز چهارشنبه به مسقط سفر خواهد كرد

گروه  ديپلماسي

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشور در مقصد دوم سفرش به منطقه و بعد از ديدار وگفت‌وگو با مقامات قطري صبح روز گذشته به منظور ديدار و گفت‌وگو با مقامات عراقي وارد بغداد شد و در بدو ورود به پايتخت عراق به سرداران مقاومت شهيدان سرافراز سردار سليماني و ابومهدي المهندس در محل شهادت اين شهيدان اداي احترام كرد. سفر وزير خارجه ايران به عراق در حالي صورت گرفت كه هفته گذشته رسانه انگليسي فايننشال‌تايمز از ديدار ميان هيات‌هاي امنيتي و اطلاعاتي ايران و عربستان در بغداد در اواسط فروردين ‌ماه 1400 خبر داد؛ خبري كه 3 منبع آگاه در گفت‌وگو با «اعتماد» آن را تاييد كردند.گفته مي‌شود كه ديدار ميان هيات‌هاي ايران و عربستان پس از 5 سال در پايتخت عراق با وساطت مصطفي كاظمي نخست‌وزير كشور ميزبان صورت گرفته است. وزير خارجه در نخستين روز سفر به عراق با وزير خارجه، رييس‌جمهور، رييس پارلمان و نخست‌وزير عراق گفت‌ وگو كرد. 

ظريف در ابتداي حضور در عراق در تشريح اهداف اين سفرگفت: در هفته‌هاي گذشته فرصتي داشتم كه به كشورهاي منطقه سفر كنم. در منطقه ما يكي از مهم‌ترين كشورها براي ايران، جمهوري عراق است. روابط بسيار نزديك داريم، مردم ايران و عراق در برابر دشمنان مشترك از صدام گرفته تا داعش با هم و در كنار هم مبارزه كردند و موفق شدند و همكاري‌هاي متعدد سياسي و اقتصادي و فرهنگي داريم. دو شهيد بزرگوار ما شهيد حاج قاسم  سليماني و شهيد ابومهدي المهندس نماد مقاومت در اين دوكشور هستند و از هر جهت ايران و عراق به هم پيوسته‌اند. خوشحالم براي يك سفر نسبتا طولاني در بغداد هستم. علاوه بر مقامات با احزاب عراقي ديدار خواهم داشت و ان‌شاءالله روز سه‌شنبه به اقليم كردستان عراق خواهم رفت و با برادران اقليم گفت‌وگو خواهم داشت. اين نشانگر عمق وگستره روابط ايران و عراق و مردم عراق و اقشار سياسي و گروه‌هاي مختلف مذهبي عراق است و اميدواريم اين روابط هر چه بيشتر گسترش يابد و به نفع هر دو كشور به صلح و امنيت منطقه كمك كند. ما و عراق همكاري‌هاي بسيار خوبي در حوزه راه‌آهن، استفاده از منابع مشترك و همكاري‌هاي اقتصادي و همكاري‌هاي بانكي و مالي و مسائل منطقه‌اي داريم. عراق نقش  بسيار مهمي در منطقه داشته و مايليم اين نقش هر روز گسترده شود.

ديدار  با  وزير خارجه  عراق 
«فواد حسين» وزير خارجه عراق نخستين ميزبان همتاي ايراني در بغداد بود. رييس دستگاه ديپلماسي در اين ديدار با اشاره به حادثه روز يكشنبه  در بيمارستان الخطيب در بغداد گفت: به دولت و مردم عراق به  خاطر آتش سوزي بيمارستان تسليت  مي‌گويم و با خانواده كساني كه در اين فاجعه جان خود را از دست دادند، همدردي كرده و براي شفاي عاجل مجروحان دعا مي‌كنيم. از نقش مهم عراق در منطقه استقبال مي‌كنيم و اميدواريم با ايفاي اين نقش توسط برادران عراقي شاهد تحولات مثبت در منطقه باشيم.
وزير امور خارجه در اين ديدار با اشاره به برخي اقدامات اخير داعش در عراق با نگران‌كننده خواندن آن، مبارزه جدي با اين تلاش‌ها را نيازمند همكاري مجدد ايران و عراق برشمرد.
تاكيد بر پيگيري پرونده شهادت سردار شهيد سليماني، شهيد ابومهدي المهندس و همراهان‌شان از ديگر موضوعات مطرح‌ شده از سوي ظريف بود كه طي آن از تلاش دولت عراق در اين زمينه همچنين همكاري‌هاي قضايي انجام‌شده در جريان ديدار رييس قوه قضاييه كشورمان از عراق قدرداني شد. ظريف با تاكيد بر احترام به حاكميت و تماميت ارضي عراق، مخالفت كشورمان با برخي اقدامات نظامي در عراق و عليه اماكن ديپلماتيك را بار ديگر مورد تاكيد قرار داد و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي مساعدت به عراق براي جلوگيري از اينگونه اقدامات اعلام كرد.
فواد حسين، وزير امور خارجه عراق نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از روند شكل گرفته درگفت‌وگوهاي ايران با كشورهاي ١+۴ سياست منطقه‌اي عراق در زمينه نزديك‌سازي ديدگاه كشورهاي  منطقه را تشريح كرد.  وزير امور خارجه عراق همچنين بر ضرورت رفع پاره‌اي از مشكلات غيراصلي در اجراي توافقات و تفاهمات فيمابين تاكيد كرد. پيگيري توافقات سفر رييس‌جمهور ايران به عراق، وصول مطالبات ايران، حمل‌ونقل و راه‌آهن، مشكلات رواديد بازرگانان ايراني و پاره‌اي از اشكالات موجود در مسير فعاليت شركت‌هاي فني مهندسي ايراني در عراق و موضوعات مالي از ديگر موارد مورد گفت‌وگوي دو وزير امور خارجه در اين ديدار بود.

ظريف: از نقش مهم عراق در منطقه استقبال مي‌كنيم 
دو وزير خارجه پس از اين ديدار در يك نشست  خبري مشترك شركت كردند. فواد حسين در آغاز كنفرانس خبري با جواد ظريف درباره سوژه‌هاي مورد بحث در ديدار دوجانبه گفت: با وزير خارجه ايران موضوعات مهم منطقه را بررسي كرديم.  درگفت‌وگو با طرف ايراني به جاهاي مهمي رسيديم. ما مذاكرات ميان طرف امريكايي و ايراني در وين را دنبال مي‌كنيم. عراق ايفاي نقشي حياتي و مهم را در منطقه به منظور حمايت از ثبات، تفاهم و تحكيم صلح آغاز مي‌كند. 
وزير امور خارجه ايران نيز در اين نشست  خبري گفت: گفت‌وگوهاي بسيار بسيار خوبي با آقاي فواد حسين داشتيم، از مهمان‌نوازي صميمانه و گرم ايشان و دولت عراق تشكر مي‌كنم. از نقش محوري و قدرتمند عراق در منطقه استقبال كرده و اميدواريم هر روز نقش عراق در منطقه قوي‌تر و نقشي در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد. از تلاشي كه دولت  عراق براي ايجاد زمينه‌هاي گفت‌وگو در منطقه انجام داده، تشكر مي‌كنيم  و اميدواريم اين تلاش‌ها  به گفت‌وگوي  بيشتر و مفاهمه جدي‌تر در اين منطقه بينجامد. همه ما در اين منطقه همواره دركنار هم خواهيم بود، ديگران مي‌روند ولي ما در اين منطقه خواهيم بود و بايد روابط خودمان را براساس حسن همجواري، احترام به حاكميت  و تماميت  ارضي و عدم مداخله در امور داخلي و دوستي، برادري و اخوت بنا بگذاريم و اين سياست جمهوري اسلامي در اين منطقه بوده و خواهد بود.

ظريف: اميدواريم امريكا سريع‌تر به برجام بازگردد
به گزارش فارس، وزير خارجه افزود: فرصت كرديم درباره گفت‌وگوهاي هسته‌اي بين ايران وكشورهاي ۱+۴ (3 كشور اروپايي، چين و روسيه) صحبت كنيم. البته امريكايي‌ها در وين هستند و ما گفت‌وگويي با امريكا نداريم. ولي گفت‌وگوهاي بسيار خوبي براي اجراي برجام داشتيم و اميدواريم دولت جديد امريكا با يك سياست معقول و اجراي تعهداتش بتواند سريع‌تر به برجام برگردد و تعهدات را همه طرف‌ها اجرا كنند. ما هم آمادگي داريم به محض اجراي تعهدات امريكا و تاييد و راستي‌آزمايي آنها، تعهدات خودمان را به صورت كامل برگردانيم و اجرا كنيم.
او روابط دوجانبه ايران و عراق را بسيار قوي و محكم و مورد نياز هر دو كشور و منطقه برشمرد و افزود: علاقه‌مند به گسترش اين روابط هستيم. امروز در زمينه‌هاي مختلف روابط اقتصادي، انرژي، حمل‌و‌نقل و اتصال راه‌ها و راه‌آهن دو كشور با هم صحبت كرديم. همكاري مشترك ايران براي مقابله با تروريسم و همكاري مشترك براي مقابله با جنايات فرامرزي، مواد مخدر، زمينه‌هاي بسيار مهمي براي همكاري است. ما دو كشوري هستيم كه در برابر داعش باهم ايستاديم و خون جوانان ايراني و عراقي در مبارزه با تروريسم به هم آميخته است و خون قهرمانان ما يعني شهيدسپهبد سليماني و شهيد ابومهدي المهندس كه هر دو قهرمان مبارزه با داعش بودند و متاسفانه با اقدام غيرقانوني امريكا در عراق به شهادت رسيدند. اين به هم پيوستن خون‌هاي پاك شهداي ايراني و عراقي؛ عراقي از همه قوميت‌ها و مذاهب، عراقي شيعه، سني، يزيدي، مسيحي، كرد و عرب همه اينها خون‌شان با خون ايرانيان به هم آميخته و اين ارتباطي را بين دو كشور ما ايجاد كرده است كه توسط هيچ‌كس گسسته نخواهد شد و ان‌شاءالله هميشه اين ارتباط ما و عراق رو به گسترش خواهد بود.

رييس ‌جمهور عراق:  رابطه  دو كشور  با اهميت است 
«برهم صالح» رييس‌جمهور عراق دومين ميزبان محمدجواد ظريف در بغداد بود. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار نقش و حضور تاثيرگذار عراق در موضوعات منطقه‌اي را با اهميت خواند و ديدگاه كشورمان مبني بر ضرورت وجود يك نظام امنيتي در منطقه با حضور تمام كشورهاي حوزه خليج فارس كه پيش از اين در چارچوب ابتكار صلح هرمز از سوي رييس‌جمهور كشورمان ارايه شده است را تشريح كرد. ظريف با اشاره به توافقات دو كشور در موضوعات مختلف بر ضرورت انجام پيش‌بيني‌هايي براي اجرايي شدن توافقات به دور از پيچيدگي‌هاي اداري تاكيد كرد. برهم صالح، رييس‌جمهور عراق نيز در اين ديدار روابط دو كشور را بااهميت خواند و در خصوص اجراي سريع‌تر توافقات دو كشور ديدگاه خود را تشريح كرد.  محيط زيست، مسائل مرتبط با تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه، مسائل مالي فيمابين، همكاري‌هاي دو كشور در سطح منطقه همچنين با ديگر كشورها از ديگر موضوعات مطرح‌ شده در اين ديدار بود.

حمايت رييس مجلس عراق از گسترش تجارت با ايران 
جواد ظريف، وزير امور خارجه در ادامه ديدار با مقامات عراقي عصر روز گذشته با «محمد الحلبوسي» رييس مجلس اين كشور ملاقات كرد. ظريف در اين ديدار با تاكيد بر ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در همگرايي منطقه‌اي از نقش سازنده عراق در اين راستا استقبال كرد. رييس دستگاه ديپلماسي با اشاره به اينكه رعايت مصوبه پارلمان عراق در خصوص خروج نيروهاي بيگانه احترام به حاكميت عراق است، افزود: امريكايي‌ها در خاك عراق حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس را به شهادت رساندند. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از انتخابات پيش روي ايران و عراق به عنوان‌ نماد حاكميت مردم در دو كشور ياد و براي عراق در برگزاري انتخاباتي آرام آرزوي موفقيت كرد. «محمد الحلبوسي» رييس مجلس عراق نيز در اين ديدار به نقش دولت‌ و‌ مجلس عراق در كمك به شكل‌گيري فضاي آرام در منطقه‌ اشاره و از فراهم شدن شرايط گسترش تجارت بين ايران و عراق حمايت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون