• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

خبر جهان

بيانيه مشترك مصر و تركيه
نتيجه رايزني‌ها در گام‌هاي بعدي ارزيابي خواهد شد

پس از پايان اولين دور مذاكرات علني قاهره و آنكارا بعد از هشت سال قطع رابطه، دو طرف بيانيه‌ مشتركي در اين ارتباط صادر كردند. مصر و تركيه، شامگاه پنجشنبه در بيانيه‌اي مشترك پايان اولين دور مذاكرات دوجانبه درباره عادي‌سازي روابط ديپلماتيك را اعلام كردند. به گزارش خبرگزاري «آناتولي»، در بيانيه مذكور كه درباره مذاكرات روزهاي پنجم و ششم ماه مه ‌جاري صادر شده، پايان اين مذاكرات ميان هيات‌هاي مصر و تركيه اعلام شده است؛ گفت‌وگوهايي كه در قاهره و به رياست «حمدي س ند لوزا» معاون وزير خارجه مصر و «سادات اونال» همتاي تركيه‌اي برگزار شد. در اين بيانيه، مباحثات «صريح و عميق» توصيف شده و آمده است كه دو طرف به «مسائل دو جانبه و همچنين پاره‌اي از مسائل منطقه‌اي به ويژه وضعيت ليبي، سوريه و عراق و لزوم برقراري صلح و امنيت در شرق درياي مديترانه» پرداخته‌اند. در بخش پاياني بيانيه مذكور بدون اشاره به جزييات بيشتر، اشاره شده است كه «دو طرف نتيجه اين دور از رايزني‌ها و توافق بر سر گام‌هاي آتي را ارزيابي خواهند كرد.» مصر و تركيه در تاريخ ۵ مه‌ (چهارشنبه) مذاكرات سياسي را با هدف عادي‌سازي روابط ديپلماتيك در قاهره آغاز كردند؛ دو كشوري كه از زمان كودتاي ۲۰۱۳ عليه دولت «محمد مرسي» روابط‌شان قطع شده بود. تركيه پس از كودتاي ارتش مصر به فرماندهي «عبدالفتاح السيسي»، فرمانده وقت ارتش و رييس‌جمهور فعلي عليه دولت محمد مرسي، اولين رييس‌جمهور منتخب اين كشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشكوك او در زندان كه تركيه از اين حادثه، به «شهادت مرسي» تعبير كرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شده بود.

ليندسي گراهام: بدون ترامپ نمي‌توان رو به جلو حركت كرد

سناتور «ليندسي گراهام» در ميانه اختلاف‌نظرها درباره نقش رييس‌جمهور سابق امريكا در حزب جمهوري‌خواه، گفت كه اين حزب بدون ترامپ فلج مي‌شود. به گزارش نشريه امريكايي «نيوزويك»، اظهارات او در زماني بيان شده كه «ليز چني» سومين جمهوري‌خواه ارشد مجلس نمايندگان امريكا به انتقاد از ترامپ ادامه مي‌دهد. انتقادهاي چني برخي از اعضاي جمهوري‌خواه مجلس را به اقدام براي اخراج او از سمت رهبري جناح جمهوري‌خواه در مجلس نمايندگان واداشته است. گراهام روز پنجشنبه در مصاحبه با شبكه «فاكس‌نيوز» خطاب به جمهوري‌خواهان گفت: آيا ما مي‌توانيم بدون رييس‌جمهور ترامپ پيش برويم؟ جواب «نه» است. من هميشه ليز چني را دوست داشتم اما به باور او حزب جمهوري‌خواه نمي‌تواند با رييس‌جمهور ترامپ رشد كند. باور من اين است كه ما بدون او نمي‌توانيم رشد كنيم. اين سناتور جمهوري‌خواه كاروليناي جنوبي پيش‌تر هم درباره تاثيري كه حس مي‌كند ترامپ بر آينده حزب جمهوري‌خواه خواهد داشت، اظهارنظر كرده بود. او در ماه مارس بعد از سخنراني ترامپ در كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران (CPAC) گفته بود كه ترامپ توانايي نابود كردن حزب جمهوري‌خواه را دارد. او همچنين گفته بود كه رييس‌جمهور سابق مي‌تواند آن را در عين حال به ائتلافي بزرگ‌تر و متنوع‌تر تبديل كند. در همين حال دموكرات‌هايي مثل «برني سندرز» از موضع چني در قبال ترامپ دفاع كرده‌اند. سندرز گفته كه جرم او تاييد شكست ترامپ در انتخابات بوده است.

دبيركل ناتو: نظاميان روسيه هنوز در مرز اوكراين حضور دارند

«ينس استولتنبرگ» دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو)، روسيه را به حفظ نيروي نظامي گسترده در مرزهاي اوكراين متهم كرد. استولتنبرگ در گفت‌وگوي كوتاهي با خبرنگاران پيش از ورود به جلسه وزراي دفاع اتحاديه اروپا، مدعي شد: «ما شاهد كاهش حدودي تعداد نيروهاي روسي بوديم، اما ده‌ها هزار نفر از آنها باقي مانده‌اند و همچنين شاهد آن هستيم كه روسيه بسياري از تسليحات و تجهيزات را نيز نگه داشته است.» به گزارش فارس، او با ادعاي اينكه روسيه در حال اعمال محدوديت‌هايي در درياي سياه از جمله دسترسي به درياي ازوف از طريق تنگه كرچ است، گفت ناتو بايد هوشيار بوده و تحولات را به دقت رصد كند. دبيركل ناتو در ادامه ادعاهاي خود افزود: «در كل، روس‌ها حضور چشمگيري اطراف اوكراين دارند و تعداد نيروهاي آنها در مقايسه با تنش‌هاي اخير بسيار افزايش يافته است.»

بايدن وضعيت اضطراري در سوريه و عراق را تمديد كرد

رييس‌جمهور امريكا اعلام كرد وضعيت اضطراري مربوط به سوريه و عراق و چند كشور آفريقاي مركزي را براي يك سال ديگر تمديد مي‌كند. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا روز پنجشنبه اعلام كرد: من براي يك سال ديگر وضعيت اضطراري ملي اعلام شده در ارتباط با سوريه، عراق و چند كشور آفريقايي را ادامه مي‌دهم. بايدن گفت، امريكا در سياست موجود برمبناي اقدامات آتي دولت سوريه تجديدنظر خواهد كرد. اين اعلاميه به محدوديت‌هاي متعددي كه به‌تدريج از سوي واشنگتن در فاصله ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ عليه دمشق اعمال شدند، اشاره دارد. براساس اعلاميه كاخ سفيد، بايدن به موجب اين وضعيت اضطراري تحريم‌هاي يكجانبه اعمال شده عليه سوريه را يك سال ديگر تمديد كرده است. اين تحريم‌ها مشخصا شامل انسداد دارايي‌هاي برخي افراد در امريكا و همچنين ممنوع ساختن صادرات برخي كالاها و خدمات امريكا به سوريه مي‌شوند. در اين اعلاميه ادعا شده است: «اقدامات و سياست‌هاي حكومت سوريه از جمله در ارتباط با تسليحات شيميايي و حمايت از سازمان‌هاي تروريستي يك تهديد غيرمعمول و فوق‌العاده را عليه امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد امريكا ايجاد مي‌كند. در نتيجه وضعيت اضطراري ملي اعلام شده در ۱۱ مه ۲۰۰۴ و تدابير اتخاذ شده در سايه آن بايد بعد از ۱۱ مه ۲۰۲۱ ادامه يابد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون