• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

تورم كشور نشات گرفته از خوراكي‌هاست

سال 99 با تورم 36.4 درصد در حالي به پايان رسيد كه كمترين تورم استاني 33.3 درصد و بيشترين تورم نيز 40.1 درصد اعلام شد؛ كرمانشاه گران‌ترين و مازندران نيز ارزان‌ترين استان‌هاي كشور بودند. 15 استان كشور تورم بيشتر از كل كشور دارند و مابقي نيز اختلاف چنداني با 36.4 درصد ندارند. بر اساس آنچه مركز آمار گزارش داده استان‌هاي هرمزگان و كرمانشاه در سالي كه گذشته بيشترين گراني را در بخش خوراكي‌ها تجربه كرد. تورم خوراكي‌ها در استان هرمزگان در سال 99 برابر با 48.5 درصد و استان كرمانشاه 45.5 درصد و از سوي ديگر كمترين تورم خوراكي‌ها نيز به استان گيلان تعلق داشته كه برابر با 31.8 درصد بوده است. در خصوص كالاهاي غيرخوراكي نيز استان‌هاي چهارمحال و بختياري و ايلام بيشترين تورم را داشتند كه برابر با 39.8 درصد و 38.9 درصد بوده است.
 آذربايجان غربي نيز در انتهاي اين رده‌بندي كمترين تورم را در سال 99 داشته كه برابر با 29.8 درصد بوده است. با استناد به داده‌هاي مركز آمار، بازه تورمي در بخش غيرخوراكي‌ها كمتر از خوراكي‌هاي كشور بوده است. در همين راستا متوسط تورم كل كشور نيز در بخش خوراكي‌ها برابر با 39 درصد و غير خوراكي‌ها برابر با 35.2 درصد بوده است. در استان‌هاي شمالي كشور نظير گيلان و مازندران تورم كل خانوارهاي كشوري نسبت به كل كشور در حد پايين‌تري قرار داشته است؛ به عبارت ديگر در مقايسه با بقيه استان‌هاي كشور گراني كمتري به شمال ايران سرايت كرده است. در استان‌هاي شرقي كشور مانند سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي و خراسان جنوبي رتبه بالاتري را در تورم غير خوراكي‌ها داشته‌اند. يعني بيشتر گراني كالاهاي غير خوراكي در شرق كشور اتفاق افتاده است.
 اين در حالي است كه در غرب كشور اين اتفاق غالبا وارونه بوده است. در غرب كشور در استان‌هايي نظير كرمانشاه آذربايجان غربي، لرستان و كردستان در تورم خوراكي‌هاي كشور رده‌هاي بالاتري ثبت شده و نشان مي‌دهد از اين حيث سال 99 را در وضعيت گران‌تري در مقايسه با كل كشور پشت سر گذاشته‌اند. شايد يكي از دلايل كم بودن تورم خوراكي در شهرهاي شمالي، آب و هوا و فراگير بودن كشاورزي در اين مناطق است. داده‌هاي مركز آمار بر اين اصل استوار است كه گراني استان‌ها در سال 99 بيشتر متوجه كالاهاي خوراكي بوده است. اين گراني در غرب كشور بيشتر مشهود بوده و همين امر سبب بالاتر رفتن بيشتر گراني‌ها در اين مناطق شده است. پايين‌تر بودن وضع گراني در خوراكي و غير خوراكي‌ها در شمال كشور نيز موجب كمتر شدن گراني در اين مناطق در سال 99 شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون