• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4928 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

ابراز نگراني رييس پزشكي قانوني بابت آمار سقط‌هاي جنايي

آمار نزاع و كودك‌آزاري در سال ۹۹ افزايش يافت

گروه اجتماعي| رييس سازمان پزشكي قانوني كشور، در توضيح آمار پرونده‌هاي قصور پزشكي در سال 1399 گفت: «سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۴۸ مورد پرونده قصور پزشكي تشكيل شده كه از اين تعداد، ۵۰۳۲ پرونده مطرح شده در كميسيون‌هاي قصور پزشكي منجر به محكوميت و ۵۸۱۶ مورد منجر به تبرئه شده است. بيشترين آمار قصور پزشكي در سال 1399 مربوط به متخصصان زنان و زايمان با رشد ۱۵درصد و جراحي عمومي با رشد ۶،۱درصد بوده اما در مجموع قصور پزشكي در سال گذشته ۲،۲درصد كاهش داشته است.»
عباس مسجدي‌ اراني همچنين در تشريح برخي مصدوميت‌ها و مرگ‌هاي با دلايل خاص در سال 1399 گفت: «آمار پرونده‌هاي نزاع در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزايش نيم درصدي داشته و تعداد پرونده‌هاي نزاع كه در سال 1398، 582 هزار و 567 پرونده بود، در سال 1399 به ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ پرونده رسيد. همچنين آمار كودك‌آزاري با افزايش 3 درصدي نسبت به سال 1398، به 2 هزار و ۵۴۴ مورد رسيد. در سال 1399، ۸۰ هزار و ۱۶۷ پرونده همسر آزاري تشكيل شده كه در مقايسه با سال ۹۸، كاهش ۶،۱ درصدي داشته است. همچنين در سال ۹۹، مجموع پرونده‌هاي مربوط به جانباختگان تصادفات رانندگي با كاهش ۲۰،۵درصدي نسبت به سال 1398 روبه‌رو بود كه از ۳۴۸ هزار و ۲۷۸ پرونده در سال 1398، به ۲۷۶ هزار و ۷۷۱ مورد در سال ۹۹ رسيد. در سال ۹۸، ۱۲۷۵ نفر و در سال ۹۹، ۱۱۸۸ نفر به دليل غرق شدگي جان خود را از دست دادند و در سال 1399، آمار غرق شدگي هم كاهش ۶،۸ درصدي داشته اما بيشترين آمار غرق شدگي در استان‌هاي خوزستان، مازندران و فارس به ترتيب با ۱۲۹، ۹۴ و ۹۲ مورد بوده است. در سال ۹۹ شاهد افزايش ۱۸،۱درصدي مرگ‌هاي ناشي از گاز گرفتگي بوديم و شمار جانباختگان گازگرفتگي، از ۷۸۴ نفر در سال ۹۸ به ۹۲۶ نفر در سال ۹۹ رسيد كه بيشترين تلفات نيز مربوط به نيمه دوم سال بوده و ۶۷۲ نفر در اين مدت جان خود را از دست دادند. بيشترين تلفات با مونوكسيد‌كربن هم مربوط به تهران، آذربايجان‌شرقي و خراسان‌رضوي با ۱۸۹، ۷۸ و ۶۹ مورد بوده است. فوت بر اثر برق‌گرفتگي هم در سال گذشته ۷۹۳ مورد بوده كه در مقايسه با سال ۹۸ كه شمار قربانيان برق گرفتگي ۶۶۹ مورد بود، افزايش ۱۰،۵درصدي داشته است. همچنين، در سال ۹۹، ۹۷۷ تن به دليل مصرف مواد مخدر و ۲۱۲ تن به دليل مصرف مواد محرك جان خود را از دست دادند كه مرگ بر اثر مواد مخدر نسبت به سال ۹۸ كاهش ۱۰،۶درصدي و مرگ به دليل مصرف مواد محرك افزايش ۲،۴درصدي داشته است. اما مرگ ناشي از مصرف داروهاي مخدر در مقايسه با سال ۹۸ حدود ۹،۹درصد افزايش داشته و در مجموع آمار قربانيان مصرف مواد مخدر در سال گذشته، ۴۶۳۷ نفر است كه در مقايسه با آمار ۴۴۷۲ نفري فوتي‌هاي مصرف مواد مخدر در سال 98، افزايش ۳،۶درصدي داشته است.»
مسجدي اراني ضمن اعلام پايان رسيدگي به پرونده فوت مشكوك دبير اول سفارت سوييس و آزاده نامداري؛ مجري تلويزيون، به صراحت آمار خودكشي در ايران را در زمره آمار محرمانه برشمرد و ضمن ناچيز شمردن آمار خودكشي در ايران، ضمن ابراز نگراني از آمار تكان‌دهنده سقط‌‌هاي جنايي در كشور در توضيح سقط درماني گفت: «سقط درماني در سال ۹۹ و نسبت به سال 98 كاهش ۷،۲ درصدي داشته است. سال 98 تعداد ۱۱ هزار و ۵۳ مورد مجوز سقط درماني صادر شد كه در سال 99، تعداد مجوز‌ها به ۸۵۲۰ مورد كاهش يافت. سقط درماني مطلقا به دنبال عادي‌سازي مساله‌اي نيست و به دنبال سلامت مادر و كودك است و متفاوت از سقط جنايي است. سقط درماني براي مواردي است كه آسيب به سلامت مادر يا جنين وارد مي‌شود. سقط درماني با مجوز پزشكي قانوني انجام مي‌شود و پزشكي قانوني هم براساس مصوبه قانوني اين كار را انجام مي‌دهد. برخلاف سقط جنايي كه به هيچ عنوان مجوز شرعي و قانوني ندارد، سقط درماني از مواردي است كه بدون دستور قضايي و با مراجعه مادر به مراكز پزشكي قانوني مورد بررسي قرار مي‌گيرد. البته با توجه به اهميت موضوع رسيدگي به درخواست‌هاي سقط درماني تنها در مراكز پزشكي قانوني مركز هر استان انجام شده و مجوز آن صادر مي‌شود. سقط درماني در قانون مجازات اسلامي هم پيش‌بيني شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون