• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4933 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد

دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفته حكومت مختار است بدون رفراندوم يك‌ هفته اينترنت را قطع كند

ادبيات غير ديپلماتيك كانديداي رياست‌‌جمهوري

نام او پيش از آن و بيش از هر چيز با فضاي مجازي گره خورده‌ و به دليل سمتي كه برعهده دارد، اغلب گفت‌وگوهاي رسانه‌اي‌اش حول محور فضاي مجازي و چالش‌هاي آن بوده است. ديروز اما پايگاه خبري- تحليلي جماران با ابوالحسن فيروزآبادي نه صرفا به عنوان دبير شوراي عالي فضاي مجازي و رييس كميته مركزي ملي فضاي مجازي ايران، بلكه از منظر يك كانديداي انتخابات، آن ‌هم در سطح رياست‌جمهوري گفت‌وگو كرده است؛ گفت‌وگويي كه در آن، اين داوطلب حضور در انتخابات رياست‌جمهوري، از شبكه اجتماعي كلاب‌هاوس تا حوادث آبان ۹۸ و حتي فايل صوتي ظريف اظهارنظر كرده است اما آنچه در مجموع از گفته‌هاي اين داوطلب حضور در انتخابات محل تامل است، بيشتر همان مباحث مربوط به حوزه فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي است. شايد همين باعث شده كه اگرچه فيروزآبادي در مورد بسياري از مسائل صحبت كرده اما پاسخ او به پرسش‌هايي درباره فيلترينگ كلاب‌هاوس _كه اين روزها يكي از محبو‌ب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي نزد شهروندان فارسي‌زبان و ايراني است_  بيش از ديگر مسائل مورد توجه قرار گرفت. آنجا كه فيروزآبادي در پاسخ به اينكه آيا بحث فيلتر كلاب‌هاوس در شوراي عالي فضاي مجازي مطرح شده، گفته كه اين بحث در كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه مطرح شده و توضيحاتي در اين رابطه داده اما جالب آن است كه او تلاش كرده با نوعي هوشمندي سياسي به اين پرسش كه با فيلتر كردن مخالف است يا موافق پاسخ صريح و روشن ندهد و تنها به بيان اين جمله اكتفا كند كه «اگر خلاف قانون كرده باشند، نبايد اين كار را بكنند.» 
اوهمچنين درمورد خلاف قانون بودن فيلتر كلاب‌هاوس نيز توضيح داده است: «در اين تشكيك است كه صادر شده يا نشده. من اطلاعي ندارم. فكر مي‌كنم آقاي جهرمي در كلاب‌هاوس اشاره‌اي داشتند. چون بعضي تصميم‌گيري‌ها در جلسه حضوري و بعضي ديگر در چارچوب نرم‌افزار است.» اين داوطلب حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم در ادامه گفته است:  «در چارچوب نرم‌افزار فيلتر شدن كلاب هاوس تصويب شده بود؛ لذا الان تشكيك هست و بعضي مي‌گويند قانوني بوده و بعضي مي‌گويند قانوني نبوده است. كساني كه معتقدند قانوني بوده به فيلتر كردن اقدام كرده‌اند و كساني كه معتقد نبودند قانوني بوده اقدام نكرده‌اند.» او البته درمورد شايبه ملي شدن اينترنت و قطع دسترسي به اينترنت جهاني نيز توضيح داده و آن را غيرعلمي خوانده است، چراكه به ‌گفته او، از آنجا كه نظام بهداشت، حمل و نقل، بانك‌ها و... به اينترنت جهاني نياز دارند، «حتي در كشورهاي عقب‌افتاده آفريقايي هم نمي‌شود اين را پياده‌سازي كرد؛ چه برسد در كشور ايران كه به هر حال يك سطح اقتصادي قابل‌توجهي در دنيا دارد!» 
لحن و ادبيات فيروزآبادي در توصيف كشورهاي آفريقايي، آن‌هم در شرايطي كه او وارد كارزار انتخابات رياست‌جمهوري شده و خود را  براي رقابتي انتخاباتي در بالاترين سطح ممكن آماده مي‌كند، محل تامل است اما فارغ از آن، محافظه‌كاري او در موضع‌گيري در حوزه اينترنت نيز حائز اهميت است. فيروزآبادي گفته است: «اگر حكومت نماينده مردم است و با راي مردم انتخاب شده و همين حكومت تشخيص بدهد كه بايد يك هفته اينترنت قطع شود، بايد اين اختيار را داشته باشد و نمي‌تواند براي 7 روز قطع كردن اينترنت رفراندوم برگزار كند.»
فيروزآبادي البته در بخش‌هاي مختلفي از اين مصاحبه پاي فضاي مجازي را به صحبت باز كرده و ازجمله در بخشي از اين اظهاراتش با اشاره به حوادث آبان سال ۹۸ گفته است: «دولت آقاي روحاني در تصميم‌گيري‌ها به‌ شدت تحت تاثير فضاي مجازي بود ولي كافي نبود. حادثه آبان به نظر من به‌ دليل عدم شناخت تحول جهاني و جهاني شدن و نقش جامعه در حكمراني بود. حتما بايد يك سياستگذاري مهم را قبلا به گفتمان اجتماعي برساني و اگر به گفتمان اجتماعي نرساني، حتي اگر در مجلس شوراي اسلامي هم تصويب مي‌كردند، حادثه آبان ‌ماه، شايد با شدت كمتري اتفاق مي‌افتاد.» 
فيروزآبادي همچنين معتقد است كه يكي از دلايل حوادث آبان‌ ماه 98 اين بود كه اين تصميم شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران سه قوه، «اصلا به اطلاع ملت نرسيده بود. (تا پيش از آن تصميم) همواره به ‌صورت يك‌طرفه گفته مي‌شد كه شايد بنزين گران شود، ولي موضوع به بحث گذاشته نمي‌شد.» 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون