• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4933 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد

بهروز بهزادي:

از مجرمان قهرمان نسازيم!

چند روزي است كه بخش زيادي از اخبار به پرونده قتل فجيع «بابك خرمدين» اختصاص پيدا كرده است. هر جا كه مي‌رويم بالاخره يك جاي صحبت به پدر و مادري مي‌رسد كه بدون عذاب وجدان، دست‌شان را به خون فرزندان‌شان آغشته كرده‌اند! در اين ميان اما برخي كارشناسان حجم بالاي اخبار را براي اضطراب عمومي جامعه مضر مي‌دانند و در عين حال برخي هم عميقا باور دارند كه تمام ابعاد اين پرونده بايد منتشر و ريشه‌يابي شود.
بهروز بهزادي، روزنامه‌نگار پيشكسوت و رييس شوراي سياستگذاري روزنامه اعتماد در گفت‌وگويي با ايسنا درباره نحوه پوشش اخبار مربوط به قتل بابك خرمدين (كارگردان) و پرونده پدر و مادر اين كارگردان به عنوان متهمان به قتل اظهار كرد: اينكه حجم اخبار مربوط به اين پرونده در چند روز گذشته زياد بوده است، اصلا اشكالي ندارد؛ اما بايد يادمان باشد آنچنان ننويسيم كه از اين آدم‌ها قهرمان ساخته شود.
او ادامه داد: يادم هست وقتي خبرنگاري جوان بودم براي پوشش خبر اعدام يك مجرم، سر صحنه حاضر شدم و ناخودآگاه آنقدر قشنگ جريان را روايت كردم كه روز بعد با دفتر روزنامه تماس مي‌گرفتند و مي‌گفتند چرا آن جوان را كشتند؟ آن زمان ياد گرفتم كه نبايد درباره موضوعاتي كه مرتبط با جرم، جنايت و سياست است قهرمان‌سازي شود؛ چراكه موضوع بسيار خطرناكي است. درباره جريان قتل بابك خرمدين نيز اميدوارم دوستان رسانه‌اي سعي كنند كه با نگاه مشمئزكننده‌اي به اين پرونده بپردازند تا احيانا كسي الگوبرداري نكند.
اين روزنامه‌نگار پيشكسوت خاطرنشان كرد: اين خبر به قدري بزرگ است كه نه تنها بايد منتشر شود، بلكه بايد بارها و بارها درباره آن گفت‌وگو كرد و ابعاد اجتماعي آن را مورد بررسي قرار داد. سال‌ها بر سر همه ‌چيز سرپوش گذاشتيم و سانسور كرديم كه جامعه دچار اضطراب نشود، اما كار به اينجا رسيده است كه پدري داماد و دختر خود را مي‌كشد، سال‌ها هم مي‌گذرد و جامعه هم اصلا متوجه نمي‌شود‍!
بهزادي با تاكيد بر اينكه «نبايد به بهانه اينكه جامعه ناراحت مي‌شود بر سر موضوعات مختلف سرپوش گذاشت»، افزود: اخبار حوادث نشانه‌اي از آنچه در جامعه اتفاق مي‌افتد، است. جامعه ما خشن شده است و رسانه‌ها بايد بتوانند علل اين موضوع را جست‌وجو كنند. به عنوان مثال پرونده بابك خرمدين همانند يك عفونت در جامعه يا همانند تبي است كه نشانه يك درد است. رسانه‌ها بايد بگردند آن درد و درمان‌هاي آن را ، پيدا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون