• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4949 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد

هجوم همزمان راستگراهاي امريكايي، اسراييلي‌ها به يك نماينده كنگره

ايلهان، صداي منتقدي كه خاموش نمي‌شود

محمدحسين لطف‌الهي

 

اظهارات ايلهان عمر، عضو مجلس نمايندگان از مينه‌سوتا در خصوص مقايسه اسراييل و ايالات متحده با حماس و طالبان به دعوايي در حزب دموكرات منجر شده كه از يك سو گروهي از اعضاي حزب، عمر را به «يهودي‌ستيزي» متهم و از سوي ديگر ترقي‌خواهان، مخالفان ايلهان عمر را «اسلام‌ستيز» و «مخالف رنگين‌پوستان» توصيف مي‌كنند.
عمر روز دوشنبه گفته بود نقش دادگاه لاهه در رسيدگي به جناياتي كه در درگيري‌هاي اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها و همچنين جنگ افغانستان رخ مي‌دهد، بسيار مي‌تواند مهم باشد. او در نشست روز دوشنبه كميته سياست خارجي مجلس نمايندگان تاكيد كرد «وقتي از جنايات در درگيري‌هاي اسراييل و فلسطين صحبت مي‌كنم يعني هم جناياتي كه از سوي ارتش اسراييل صورت گرفته و هم جناياتي كه حماس مرتكب آن شده است.» به گفته عمر، اين موضوع در افغانستان نيز هم شامل دولت افغانستان مي‌شود و هم شامل نيروهاي تحت امر گروه طالبان.
اين عضو ترقي‌خواه مجلس نمايندگان از آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه ايالات متحده پرسيده بود «وقتي دادگاهي داخلي نمي‌تواند يا نمي‌خواهد به اين‌گونه جنايات رسيدگي كند و زماني كه ما صلاحيت ديوان بين‌المللي كيفري را رد مي‌كنيم، قربانيان و آسيب‌ديدگان براي احقاق حق خود و تقاضاي اجراي عدالت به كجا بايد مراجعه كنند؟» ساعاتي بعد او با بازنشر ويديوي بحث خود با توني بلينكن در توييتر، نوشت كه «ما بايد از ميزان پاسخگويي و عدالت يكساني براي همه قربانيان جنايات عليه بشريت برخوردار باشيم.» عمر تصريح كرد: «ما جنايات غيرقابل تصوري را ديده‌ايم كه توسط ايالات متحده، حماس، اسراييل، افغانستان و طالبان انجام شده است.»
به گزارش «اعتماد»، ايالات متحده در دوره رياست‌جمهوري ترامپ ديوان بين‌المللي كيفري را به دليل تحقيقات پيرامون نقش نظاميان ايالات متحده و ماموران سيا در جنايت‌هاي جنگي عليه مردم افغانستان و همچنين نقش نظاميان اسراييلي در جنايت‌هاي جنگي عليه مردم فلسطين، تحريم كرده بود. اين تحريم‌ها با روي كار آمدن دولت جو بايدن برداشته شد اما واشنگتن همچنان با تحقيقات ديوان بين‌المللي كيفري در اين خصوص مخالف است و آن را فاقد وجاهت قانوني مي‌داند.
بلينكن در پاسخ به ايلهان عمر گفت كه هم امريكا و هم اسراييل ساختار قضايي كارآمدي دارند كه مي‌تواند به همه نيازها در اين زمينه پاسخ دهد.

دموكرات‌ها عليه ترقي‌خواهان
اين گفت‌وگوي عضو مجلس نمايندگان و وزير خارجه ايالات متحده آغازي براي هجمه بي‌سابقه اسراييلي‌ها و برخي سياستمداران امريكايي عليه ايلهان عمر بود. گيلياد اردان، سفير اسراييل در ايالات متحده كه بسيار از اظهارات اين عضو مجلس نمايندگان عصباني به نظر مي‌رسيد در توييتر نوشت: «چگونه مي‌توان اسراييل و ايالات متحده را – به عنوان دو دموكراسي كه نظام حقوقي محكم و پويايي دارند و ارتش‌هايي را كه در راستاي كاهش تلفات غيرنظاميان تلاش مي‌كنند – با تروريست‌هاي جهادي مقايسه كرد كه مستقيما مردم عادي را هدف قرار مي‌دهند؟ تفاوت اين دو بايد براي همه روشن و آشكار باشد.» دو روز بعد تعدادي از هم‌حزبي‌هاي عمر نيز به اين اظهارات واكنش نشان دادند و در بيانيه‌اي عمومي از نماينده مينه‌سوتا انتقاد كردند. روز چهارشنبه بيش از 10 نفر از نمايندگان حزب دموكرات در بيانيه‌اي عمر را متهم كردند كه تلاش دارد «پوششي» براي گروه‌هاي تروريستي فراهم كند و اظهارات او پيرامون مقايسه ايالات متحده و اسراييل با طالبان و حماس را ناشي از «تعصبي عميق» خواندند. در اين نامه نمايندگان حزب دموكرات كه به گزارش ان‌بي‌سي نيوز به رهبري براد اشنايدر، نماينده ايلينويز نوشته شده بود، آمده است: «برابر قرار دادن ايالات متحده و اسراييل با گروه‌هايي نظير طالبان و حماس به همان اندازه كه توهين‌آميز است، گمراه‌كننده نيز هست.» آنها در پايان نامه خواستار «روشنگري» ايلهان عمر از قصد و دلايل بيان چنين مقايسه‌اي شدند.
ايلهان عمر چهارشنبه شب اين بيانيه را «توهين‌آميز» خواند اما يك روز بعد يعني ظهر روز پنجشنبه در توييتي كه به گفته خود او براي «روشنگري» نوشته شده بود، تاكيد كرد كه هيچ‌گاه دموكراسي‌هايي با نظام قضايي مستحكم را با گروه‌هايي تروريستي برابر نخوانده است.
با اين حال اين توييت «روشنگرانه» هم باعث نشد، نماينده مينه‌سوتا از حملات در امان بماند. روز پنجشنبه نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان و ديگر رهبران حزب دموكرات در بيانيه‌اي «دامن‌زدن به معادلات و برابري‌هاي دروغين ميان دموكراسي‌هايي نظير امريكا و ايالات متحده را دليلي براي ايجاد تعصبات نابجا در جامعه» خواندند و تاكيد كردند اين‌گونه اظهارات «تلاش‌ها براي رسيدن به صلح و ثبات را تضعيف مي‌كند.» در پايان اين بيانيه همچنين تصريح شده است كه رهبري حزب دموكرات از توضيحات ايلهان عمر استقبال مي‌كند.
 
ترقي‌خواهان يكديگر را تنها نمي‌گذارند
در مقابل اين حملات، برخي هم‌حزبي‌هاي ايلهان عمر نيز به دفاع از او پرداختند. الكساندريا اوكازيو كورتز روز پنجشنبه ضمن اعتراض به دموكرات‌هايي كه آشكارا به صدور بيانيه و محكوم كردن عمر پرداخته بودند، گفت كه با اين رفتارها آنها هم‌حزبي خود را به‌شدت به خطر انداخته‌اند. اوكازيو كورتز در توييتي نوشت: «آنها هيچ تصوري ندارند كه چگونه با ناديده گرفتن امكان گفت‌وگوي خصوصي و دامن‌زدن به دروغ‌هايي كه پيرامون او وجود دارد و بنزين ريختن بر آتش شايعات عليه او، ايلهان عمر را به خطر انداختند.»
كوري بوش، عضو ترقي‌خواه مجلس نمايندگان از ديگر كساني بود كه به حمايت از ايلهان عمر برخاست. او نوشت: «شوكه‌كننده نيست زماني كه مي‌بينيم جمهوري‌خواهان عليه يك زن مسلمان و سياهپوست در كنگره موضع مي‌گيرند اما زماني كه اين رفتار از دموكرات‌ها سر مي‌زند جاي بسي ناراحتي دارد. ما هم‌حزبي شما هستيم. مي‌توانيد مستقيما با ما صحبت كنيد. دست از اين رفتارهاي ضد سياهان و اسلام‌ستيزانه ‌برداريد.»
پراميلا جي‌پال، از اعضاي ارشد جريان ترقي‌خواه در مجلس نمايندگان هم با بيان اينكه ايلهان عمر يكي از اعضاي ارزشمند اين جريان است، تاكيد كرد :«صداي او منتقدانه و حضورش در مجلس ضروري است. هم در حزب دموكرات و هم در كميته سياست خارجي اين مجلس به وجود صداهايي نظير او نياز داريم.» جي پال كه به نيابت از تمامي اعضاي جريان ترقي‌خواه در مجلس نمايندگان سخن مي‌گفت، افزود: «ما نمي‌توانيم هجوم رسانه‌اي جريان‌هاي راستگرا را كه عمدا و به‌طور روزمره به يك زن سياهپوست و مسلمان در كنگره حمله مي‌كنند، نظرات و صحبت‌هاي او را تحريف مي‌كنند و هيچ‌وقت ايلهان عمر و كارمندانش از تهديدهاي آنان در امان نيستند ناديده بگيريم و بدون ملاحظه به صدور بيانيه عليه او اقدام كنيم.»
پيش‌تر نيز در سال 2019، به پيشنهاد گروهي از يهوديان كنگره قطعنامه‌اي عليه اظهارات «ضديهود» اعضاي مجلس نمايندگان صادر شده بود كه مشخصا به ايلهان عمر اشاره داشت اما نامي از او در قطعنامه مذكور نيامده بود. هرچند كه آن قطعنامه نتوانسته بود مانع از تداوم انتقادات عمر از جنايت‌هاي ايالات متحده و اسراييل در نقاط ديگر جهان شود اما باعث شد بسياري از رسانه‌هاي راستگرا و گروه‌هاي راديكال نزديك به جمهوري‌خواهان بهانه‌هايي براي حملات بيشتر و تهديد ايلهان عمر داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون