• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4954 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ خرداد

وزير كشور در نشست خبري با رسانه‌هاي خارجي از منع تبليغات از ساعت 7 صبح امروز خبر داد

هماهنگي و آمادگي كامل براي برگزاري انتخابات ۱۴۰۰

حدود ۵۹ ميليون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرايط راي دادن هستند

وزير كشور با اشاره به آغاز راي‌گيري از ساعت ۷ روز جمعه ۲۸ خرداد اظهار كرد: تبليغات اين انتخابات از ۲۴ ساعت قبل يعني از ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ممنوع است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحماني‌فضلي عصر روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه در نشست خبري خود با رسانه‌هاي خارجي با اشاره به برگزاري انتخابات در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه گفت: در شرايطي كه در بسياري از جا‌ها داده‌هاي دسترسي و امكانات توپوگرافي و ناهمواري‌ها و سختي‌هاي راه را داريم ولي همه نيرو‌ها تلاش كردند تا ان‌شاءالله در مورد مقرر يعني در روز جمعه ۲۸ خرداد راي‌گيري از ساعت ۷ صبح آغاز و تا ۱۲ شب ادامه پيدا كند و در صورت وجود افراد براي راي دادن تا ۲ بامداد هم آماده دريافت آرا هستيم. او ادامه داد: حدود ۵۹ ميليون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدين راي دادن هستند كه از اين تعداد ۲۹ ميليون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر آقايان و ۲۹ ميليون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر بانوان هستند. وزير كشور گفت: ما در اين دوره بايد خيرمقدم بگوييم به جشن تكليف سياسي راي اولي‌ها كه براي اولين‌‌بار در كشور راي مي‌دهند تعداد آنها حدود يك ميليون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر است كه از اين تعداد حدود ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر آقايان و ۶۶۵ هزار و ۱۶۰ نفر هم از بانوان هستند. او ادامه داد: ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ راي براي انتخابات رياست‌جمهوري و ۷۵ هزار و ۱۵ شعبه هم براي انتخابات شورا‌هاي شهر و روستا اختصاص داده شده است. دليل بيشتر بودن شعب اخذ راي در انتخابات شورا‌ها براي اين است كه در برخي روستا‌ها فقط صندوق راي سيار براي انتخابات رياست‌جمهوري استفاده مي‌شود. وزير كشور با بيان اينكه همه دستگاه‌ها براي برگزاري انتخابات در هماهنگي كامل هستند، تصريح كرد: وزارت نيرو مكلف شده به دستور رييس‌جمهور برق تمام شعب راي در روز ۲۸ خرداد برقرار باشد. امكان راي دادن تقلبي به دليل وجود دستگاه‌هاي آفلاين احراز هويت در انتخابات منتفي است. او در مورد انتشار آمار پايين مشاركت از سوي معاون سياسي خود اظهار كرد: آمار معاون بنده كه گفته شد، مشاركت بين ۳۷ تا ۴۷ درصد بوده است بايد بگويم اين آمار براي ۶ تا ۷ روز قبل است، در همان ايام هم آمار ۵۵ تا ۵۹درصد را هم داشته‌ايم اما معاون سياسي من متوسط آن را اعلام كرده بود. وزير كشور در اين باره تاكيد كرد: مهم‌ترين دلايل پايين بودن مشاركت شرايط حاكم بر تبليغات انتخاباتي است، موضوع ديگر قابل طرح اين است كه الان رقابت واقعي بسيار جدي در انتخابات نيست. به‌رغم حضور نامزد‌هايي از تمامي طيف‌هاي سياسي اما به ‌طور مثال در جريان اطلاح‌طلبي نتوانستند به جمع‌بندي بر نامزدي برسند و حتي پس از دو جلسه، جبهه اصلاحات حمايتي از نامزد خود نداشت البته الان حمايت‌هاي پراكنده صورت مي‌گيرد كه اگر زودتر بود، تاثير بر مشاركت داشت. رحماني‌فضلي در پايان تاكيد كرد: تبليغات اين انتخابات از ۲۴ ساعت قبل يعني از ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ممنوع است. آنچه در ادامه مي‌خوانيد گاه‌شماره روند مهم‌ترين رويدادهاي انتخاباتي ظرف بازه زماني 24 ساعته از شامگاه سه‌شنبه تاچهارشنبه است كه از كناره‌گيري دست‌كم 3 نفر از كانديداها حكايت دارد.

 

3:30 بامداد 

مهرعليزاده كنار كشيد

محسن مهرعلیزاده با ارسال نامه‌ای به وزير کشور اعلام کرد که از صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری می‌کند. در متنی که از سوی مهرعلیزاده خطاب به رحمانی‌فضلی نوشته شده، اشاره‌ای به اعلام حمایت او از همتی يا ديگر كانديداها به چشم نمي‌آمد و اين مساله منجر به شكل‌گيري تحليل‌هايي ازسوي ناظران به‌خصوص اصولگرايان شد؛ حال آنكه طبيعتا اين انتظار كه مهرعليزاده در نامه‌اي كه خطاب به وزير كشور نوشته به كسي كه بناي حمايت از او دارد و انصرافش احيانا به نفع اوست، انتظار معقولي نيست. به ‌خصوص آنكه علی تاجرنیا، سخنگوي ستاد مهرعليزاده بلافاصله پس از انتشار اخبار اوليه انصراف، اعلام کرد که بیانیه رسمي انصراف اين كانديداي انتخابات منتشر می‌شود.

10:00 صبح

خواسته 210 نماينده؛ به‌ نفع رييسي كنار بكشيد

210 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای خطاب به علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن رضایی و سعید جلیلی از آنها خواستند كه به ‌نفع سیدابراهیم ريیسی انصراف دهند. در بخشی از این بیانیه نوشته شد:«اکنون که فضای جامعه عمومی نشان می‌دهد که اقبال عمومی مردم به ريیسی روند افزایشی یافته است برای شکل‌‌گیری دولتی قوی، تمام توان خویش را به ‌کار گیرید و در اولین گام موثر در این جهت با اعلام حمایت از ایشان، زمینه را برای شکل‌گیری دولتی قوی مهیا نمایید.»

12:30 نيمروز

تقدير خاتمی از فداكاري مهرعليزاده

سیدمحمد خاتمی خطاب به مهرعلیزاده نوشت:«در موقعیت حساس کنونی که جمهوریت نظام در معرض تهدید جدی قرار گرفته، اقدام مسوولانه و فداکارانه شما در انصراف از نامزدی ریاست‌جمهوری، شایسته تقدیر فراوان است و موجب خواهد شد تا کسانی‌ که می‌خواهند رای بدهند و در عین حال تسلیم عرصه‌ای نشوند که یک جریان اقلیت خواست خود را به هر قیمت بر جامعه تحمیل کند، آراي‌شان شکسته و تقسیم نشود.‌‌ برای‌تان در همه حال و همه جا به عنوان برادری شایسته و متعهد آرزوی موفقیت می‌کنم.»‌‌

12:45 نيمروز

رد حمایت مولوی ‌عبدالحمید از رضایی

طی روزهای اخیر بارها شایعات مختلفی درباره حمایت مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان منتشر شده بود. دیروز هم برخی مدعی شدند که او از محسن رضایی حمایت کرده است، ولی کانال رسمی دفتر او با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد: شایعات منتشر شده در مورد تغییر موضع حضرت شیخ‌الاسلام بی‌اساس است و نظر ایشان همان جمع‌بندی و رای «شورای هم‌اندیشی اهل‌ سنت» کشور است. لذا کاربران عزیز به شایعات توجه نکنند و اخبار و مطالب را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنند.

13:30 بعدازظهر

تكرار موضع جبهه اصلاحات

جبهه اصلاحات با صدور اطلاعیه‌ای حوادث روزهای اخیر را دوباره مرور کرد و به تشریح ماجرای رد صلاحیت نامزدهای مورد حمایت خود پرداخت. در بخش دیگری از این بیانیه اعلام شد:«با احترام به همه افرادی که در کسوت نامزدی احراز عنوان ریاست جمهوری در صحنه باقی مانده‌اند و کسانی که به ناحق به شیوه مذکور احراز صلاحیت نشدند، جبهه اصلاحات ایران از معرفی کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خودداری می‌کند. با این وجود، جبهه اصلاحات ایران، تصمیم احتمالی برخی از احزاب عضو و اشخاص حقیقی حاضر در مجمع عمومی خود را مبنی بر حمایت منفرد یا جمعی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، محترم و مجاز دانسته، مانعی برای اعمال این تحفظ قائل نیست. از خداوند منان عزت و سربلندی ملت ایران را مسالت می‌نماییم.

14:00 بعدازظهر

زاکانی كنار كشيد

علیرضا زاکانی به ‌عنوان اولین كانديدا از 5 كانديداي اصولگرای حاضر در صحنه رسما اعلام انصراف کرد. او در تویيتي خطاب به ملت ايران نوشت:«با ایده و برنامه‌ای متفاوت آمدم تا مدافع ارزش‌های انقلاب خمینی(ره) و فریاد غارت‌زده‌ها بر سر غارت‌گران باشم. ‏هدف پیروزی جبهه انقلاب بود و اینک با اقبال مردم، مصداق تحقق آن، برادر عزیزم آقای رییسی‬ است. در فرهنگ بسیجی، انصراف از طی مسیر معنا ندارد؛ ‏این آغاز یک راه است...» با این خبر انتظار از قاضی‌زاده‌هاشمی، سعید جلیلی و البته تا حدودي محسن رضايي برای كناره‌گيري از جانب حامیان ريیسی افزایش یافت. 

14:30

خاتمی به «لیست جمهور» راي مي‌دهد

سیدمحمد خاتمی، ريیس دولت اصلاحات كه روز گذشته با ۲۱ كانديداي عضو «لیست جمهور» برای انتخابات ششمين دوره شورای شهر تهران ديدار كرده بود، در حالي از این فهرست انتخاباتي حمایت کرد كه براي نخستين‌‌بار در ايران 21 عضو اين فهرست در يك انتخابات مقدماتي از طريق سامانه راي‌سنجي موسوم به «سرا» و با آراي بدنه اجتماعي و سياسي جريان اصلاحات انتخاب شده و رسما از جانب «جبهه اصلاحات ايران» نيز مورد حمايت قرار گرفت. خاتمي در جريان اين دیدار با 21 عضو «ليست جمهور» با نگارش دست‌خطی از حمايت خود خبر داد. اين درحالي بود كه ويديويي از خاتمي درحال نگارش روي برگه كاغذي كوچك منتشر شد و در ادامه با انتشار تصوير آن برگه كاغذ مشخص شد كه او نوشته است:«لیست جمهور، لیست بسیار خوبی است و من به آن رای می‌دهم.»

15:00 بعدازظهر

طلب همفكري و همكاري همتي از مهرعلیزاده

درحالي كه ساعاتي از اعلام خبر انصراف مهرعليزاده مي‌گذشت، عبدالناصر همتی نيز در نامه‌ای خطاب به او نوشت:«در مسیر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که در غیاب جریانات مهم سیاسی برگزار می‌شود، حضرتعالی با آزادگی و صراحت‌تان نقشي ارزنده به نمایش گذاشته و سعی نمودید تا صدای حذف‌شدگان این رقابت باشید. حال ‌که با انصراف خود از ادامه حضور در انتخابات، مسوولیت مرا سنگین‌تر نموده‌اید از حضرتعالی طلب دعای خیر جهت ادامه این راه پرنشیب و نیز کمک فکری و عملی برای فردای بهتر ایران عزیزمان را دارم.»

15:15 بعدازظهر

تقدير رييسي از انصراف مسوولانه زاكاني

سيدابراهيم رييسي در پی انصراف علیرضا زاکانی از ادامه رقابت به نفع او، در پیامی از زاکانی تشکر کرد. ريیسی در پیام خود نوشت:«از برادر گرانقدرم جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی که براساس تکلیف انقلابی‌اش تصمیم به حضور در انتخابات گرفت و «مومنانه» به رقابت پرداخت و امروز هم «مسوولانه» تصمیم گرفت، «صمیمانه» تشکر و قدردانی می‌کنم.»

15:30 بعدازظهر

قاضي‌زاده هاشمي حجت  انصراف  ندارد

زهرا شیخی، ريیس ستاد انتخاباتی امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی اعلام کرد:«سبد رای قاضی‌زاده با هیچ نامزدی مشترک نیست و او تا پایان در عرصه رقابت انتخاباتی باقی خواهد ماند.» قاضی‌زاده هم پیش از شیخی در این باره صحبت کرده بود. او پیش ازظهر ديروز در واكنش به نامه بيش از 200 نماينده مجلس گفت:«دوستان نظر خود را اعلام کرده‌اند و باید ببینم حجت برای کنار رفتن دارم یا نه؛ به هر حال نظام به ما اعتماد کرده و باید پاسخگوی وظیفه شرعی باشیم.»

19:45 عصر

جليلي كنار كشيد

سعيد جليلي درحالي پيش از غروب خورشيد روز چهارشنبه از ادامه حضور در رقابت كنار كشيد كه صبح چهارشنبه  سخنگوی ستاد اين كانديداي اصولگراي انتخابات با بيان اينكه در اين ستاد انتخابات، اصلا فضای انصراف حاكم نيست و به‌طورکامل مشغول کار است، تصريح كرده بود كه «ما تا پایان روز چهارشنبه برنامه‌های‌مان را پر کرده‌ایم.» اما دقايقي بعد از پايان سخنراني رهبري، خبرگزاري‌ها از اين نوشتند كه جليلي نيز پس از زاكاني از ادامه رقابت كنار كشيده است. هرچند تاساعتي بعد از آن نه‌تنها كناره‌گيري جليلي، بلكه هنوز انصراف زاكاني هم تاييد نشده و سخنگوي ستاد انتخابات كشور اعلام كرد كه تا پيش از دريافت نامه رسمي انصراف، بنابر قانون كناره‌گيري نامزدها پذيرفته نيست. هرچند محدوديت زماني در اين رابطه وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون