• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4955 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد

هشدار كارشناسان درباره تبعات جنگل‌سوزي‌ها و بي‌توجهي‌ها

جنگل‌ها در آتش فقر تجهيزاتي مي‌سوزند

عضو هيات علمي دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران با انتقاد از فقر تجهيزاتي نيروهاي جنگل‌باني تاكيد كرد:«متاسفانه همواره تخصيص بودجه لازم براي تهيه تجهيزات نظارتي و ابزارهاي مبارزه با آتش‌سوزي جنگل‌ها از سوي دستگاه اجرايي بسيار كمتر از نياز عرصه‌هاي طبيعي بوده و هيچ‌ وقت هم مسوولان سازمان جنگل‌ها جسارت لازم را براي ستاندن حق جنگل‌هاي كشور از بودجه‌نويسان نداشته‌اند».
نعمت خراساني درگفت‌وگو با خبرگزاري ركنا با اشاره به اهميت جنگل‌ها در حفظ منابع آبي و خاكي كشور تصريح كرد:«اگر ما جنگل را از دست بدهيم عملا همه‌ چيز را از دست مي‌دهيم؛ زيرا اين جنگل‌ها هستند كه هم در تامين آب، هم در حفظ خاك و هم در بهبود كيفيت هوا نقش دارند و اهميت پهنه‌هاي جنگلي آن‌قدر زياد است كه اگر جنگل نباشد، نه هيچ روستايي براي ايران باقي مي‌ماند و نه هيچ شهري».
خراساني گفت:«بروز پديده خشكسالي موجب خشك شدن پوشش سطحي خاك در عرصه‌هاي طبيعي كشور و همين مساله باعث مي‌شود كه گياهان در صورت تابش اشعه خورشيد بيشتر در معرض حريق قرار داشته باشند. البته همواره سهل‌انگاري گردشگران طبيعت نيز مي‌تواند موجب آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع شود و بروز اين سهل‌انگاري‌ها در ايام خشكسالي بيشتر زمينه آتش‌سوزي عرصه‌هاي طبيعي را فراهم مي‌كند. از آنجا كه امسال هم تابستان گرم‌تري را در پيش داريم و هم ميزان بارندگي‌ها به ‌شدت كاهش يافته است قطعا تمام عرصه‌هاي طبيعي كشور در معرض حريق قرار دارند و ما بايد مراقبت‌هاي‌مان در اين حوزه را تشديد كنيم.سال گذشته، رشد ميزان بارندگي‌ها موجب شد كه تراكم پوشش گياهان علفي در زيرآشكوب جنگل‌ها بسيار زياد شود.  در اين شرايط، خشك شدن اين پوشش گياهي در فصل گرما، جنگل‌ها و مراتع را بيشتر مستعد حريق كرد و اساسا افزايش تراكم پوشش گياهي علفي در سطح زمين از جمله مواردي است كه مي‌تواند موجب بروز آتش‌سوزي‌هاي وسيع در عرصه‌هاي طبيعي شود.بنابراين اگر تا امروز تعداد موارد آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع و ميزان خسارت اين آتش‌سوزي‌ها نسبت به سال گذشته كمتر بوده به اين دليل است كه پوشش گياهي سطح زمين در عرصه‌هاي جنگلي به ‌شدت كمتر شده و احتمال سرايت آتش‌سوزي به تاج يا ساير قسمت‌هايي بالايي درختان جنگلي به شدت كاهش يافته است».
خراساني تاكيد دارد كه ارتقاي سطح تجهيزات مبارزه با اطفاي حريق سازمان جنگل‌ها تاثيري در كاهش تعداد موارد حريق نخواهد داشت و از وقوع آتش‌سوزي جلوگيري نمي‌كند اما قطعا باعث مي‌شود كه ميزان خسارت اين آتش‌سوزي‌ها كمتر شود و مي‌گويد:«بيشتر كشورهاي توسعه يافته عمدتا براي كاهش ميزان خسارت آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع، سيستم‌هاي نظارتي و دستگاه‌هاي حساس به حريق را در مناطق مختلف عرصه‌هاي طبيعي خود قرار مي‌دهند تا بتوانند به محض بروز اولين شعله‌هاي كوچك آتش در جنگل‌ها و مراتع با حريق مقابله و از گسترش آن جلوگيري كنند. متاسفانه دولتمردان در سال‌هاي اخير هيچ توجهي به اين نكته نكرده‌اند كه بايد طوري در جوامع محلي فرهنگ‌سازي كنند كه ديگر گردشگران طبيعت و كشاورزان با سهل‌انگاري خود منجر به بروز حريق‌هاي گسترده در جنگل‌ها و مراتع كشور نشوند. مسوولان دستگاه‌هاي اجرايي همچنين بايد راهكارهاي مناسبي را اجرا كنند كه ديگر هيچ‌كس نخواهد براي افزايش سطح زمين زراعي خود عمدا دست به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع ببرد. راه‌حل اصلي در اين زمينه نيز اولا اجراي طرح‌هاي لازم براي بهره‌وري در عرصه كشاورزي است تا زراعت‌كاران بتوانند با كار كردن در زمين‌هاي فعلي خود به درآمدهاي بالاتري دست پيدا كنند ثانيا دولت بايد براي روستاييان مشاغل جايگزيني تعريف كند تا آنها تمايل كمتري به كشت و كار در عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي داشته باشند».

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون