• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4963 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۷ تير

تخريب ۱۰۰۰ بناي تاريخي مشهد

يك فعال فرهنگي و اجتماعي با اشاره به تخريب دو سينماي تاريخي مشهد گفت: در طول سال‌هاي گذشته دست‌كم ۱۰۰۰ بنا واجد شرايط در مشهد تخريب شده‌اند و مسوولان در تخريب بناها مسووليتي به عهده نمي‌گيرند.
مسعود نبي‌دوست در گفت‌وگو با ايسنا با انتقاد از تخريب‌ سينماهاي تاريخي قدس و آسيا مشهد و واكنش به محمد ملك‌ثابت، مديركل امور حقوقي حوزه هنري كشور اظهار كرد: هويت در موضوع بناهاي خاطره‌ جمعي حتي از بناهاي تاريخي نيز مهم‌تر است كه باعث مي‌شوند مردم به وسيله اينها به يك شهر متصل شوند. تجربه من در تخريب‌ بناهاي تاريخي و هويتي شهر مي‌گويد كه هيچ‌ كدام از اين بناها به وسيله مردم خراب نشدند و همه اينها توسط ارگان‌ها و نهادها از بين رفتند. بسياري از اين نهادها با ساختن بناهاي متعدد بناهاي تاريخي دوران صفوي و قاجاري را از بين بردند و در حال حاضر نيز به بناهاي دوران پهلوي رحم نمي‌كنند. وي ادامه داد: جالب اينجاست بلافاصله پس از اين تخريب‌ها مانند هميشه ماجراي به اصطلاح «كي بود؛ كي بود؛ من نبودم» به راه مي‌افتد. براي نمونه در همين موضوع تخريب سينماها هيچ ‌كس احساس مسووليت نمي‌كند. يك نفر مجوز تخريب مي‌دهد و نهادي مانند ميراث فرهنگي كه بايد ارزش ابنيه و هويت بناهاي تاريخي را مهم و با ارزش قلمداد كند مي‌گويد كه به ما ربطي ندارد و حتي در حوزه هنري قيد مي‌شود كه اين ساختمان در حال تخريب بود و ارزش تعمير نداشت، در حالي كه اين موضوع كاملا خلاف واقعيت بود.
نبي‌دوست تصريح كرد: افراد دست‌اندركار و مسوول در اين سال‌ها هيچگاه حاضر به گفت‌وگو درباره سينما آسيا نبودند. بنده طرحي درباره نگهداري اين سينما داشتم كه متاسفانه در زمان پيگيري حتي متوجه اين نشدم كه با چه كسي بايد در اين زمينه صحبت كنم و حتي مالك سينما معلوم نبود. يعني مي‌توان گفت تا اين حد عدم شفافيت وجود دارد. در اين شهر حتي كسي حاضر نيست مسووليت تخريب را به عهده بگيرد و بگويد ما مقصر بوديم كه البته اين موضوع محدود به يك يا دو بنا نيست. اين فعال فرهنگي و اجتماعي با تاكيد بر اينكه «مسوولان در تخريب بناها مسووليتي به عهده نمي‌گيرند»، اظهار كرد: در خصوص تخريب سينما قدس هم گفتند كه اين تخريب پشت درهاي بسته صورت گرفته است يا در مورد بعضي مي‌گويند كه يك شبه تصميم به تخريب گرفته شد. در حالي كه چطور مي‌توان در يك شب نماي يك خيابان را از بين برد. نبي‌دوست خاطرنشان كرد: ميراث فرهنگي حتي نتوانست در موضوع تخريب سينماها با شكايت نزد قوه قضاييه و دادگستري جلوي ماجرا را بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون