• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4963 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۷ تير

آيين‌نامه حمايت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر ابلاغ شد

امضاي معاون اول رييس‌جمهور، آيين‌نامه اجرايي شناسايي و حمايت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر يا بزه‌ديده ابلاغ شد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر هيات دولت، در جلسه هيات وزيران مورخ ۲ تير ۱۴۰۰، پيشنهاد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مبني بر آيين‌نامه اجرايي موضوع تبصره ماده (۶) قانون حمايت از اطفال و نوجوانان با هدف شناسايي و حمايت از اطفال و نوجوانان در وضعيت مخاطره‌آميز يا بزه‌ديده، به تصويب رسيد.
به موجب آيين‌نامه مذكور، طفل و نوجوان در معرض خطر، فردي است كه با توجه به ماده (۳) قانون فوق، در معرض بزه‌ديدگي يا ورود آسيب به سلامت جسمي، رواني، اجتماعي، اخلاقي، امنيت يا وضعيت آموزشي وي قرار گرفته است، همچنين طفل و نوجوان بزه‌ديده نيز به فردي اطلاق مي‌شود كه از وقوع جرم متحمل ضرر و زيان شده است. بر اين اساس، سازمان بهزيستي كه مسووليت اصلي حمايت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه‌ديده را برعهده دارد، با مشاركت دستگاه‌‎هاي اجرايي، نهادهاي حمايتي و مددكاران اجتماعي نسبت به شناسايي، پذيرش، حمايت، نگهداري و توانمندسازي اين گروه اقدام مي‌كند.
همچنين مددكاران اجتماعي بهزيستي يا ماموران نيروي انتظامي مكلفند در موارد مشاهده طفل و نوجوان بدون همراهي والدين، اوليا يا سرپرست قانوني در وضعيت مخاطره‌آميز، نسبت به ثبت اطلاعات و شناسايي خانواده وي اقدام و در صورت عدم نياز به اقدامات حمايتي، وي را به خانواده تحويل و موارد خطر را به آنها تذكر دهند و در صورت نياز به حمايت، طفل و نوجوان را به پايگاه‌هاي بهزيستي معرفي كنند. مددكاران اجتماعي مراكز فوريت‌هاي خدمات اجتماعي پس از شناسايي طفل و نوجوان در معرض خطر يا بزه‌ديده، نسبت به تشكيل پرونده، ثبت مشخصات و ساير اطلاعات وي اقدام مي‌نمايند. 
بعد از پذيرش طفل و نوجوان، چنانچه وي داراي ولي خاص، قيم يا سرپرست قانوني بوده و بازگشت فرد نزد آنان بلامانع باشد، مددكاران اقدام لازم را جهت برقراري ارتباط با اشخاص مذكور، بازگرداندن طفل و نوجوان به خانواده، پيشگيري از جدايي و بروز خطر مجدد و ارايه خدمات تخصصي يا حمايت مالي به عمل مي‌آورند.
وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ثبت‌نام رايگان اطفال و نوجوانان معرفي‌شده از سوي سازمان بهزيستي و نهادهاي حمايتي، اطفال و نوجواناني كه در مراكز نگهداري يا كانون‌هاي اصلاح و تربيت نگهداري مي‌شوند و نوجوانان كارگر يا كارآموز اقدام لازم را به عمل آورد. علاوه براين، وزارت ورزش و جوانان مكلف است نسبت به تجهيز مراكز به امكانات ورزشي مناسب و توسعه رشته‌هاي ورزشي بومي، متناسب با فرهنگ هر منطقه و مورد علاقه اطفال و نوجوانان اقدام نمايد.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز موظف است نسبت به ارايه خدمات درماني و بهداشتي رايگان به اطفال و نوجوانان مربوط و برقراري پوشش كامل بيمه سلامت براي تمام اطفال و نوجوانان ساكن ايران اعم از ايراني يا غير ايراني به ويژه اطفال و نوجوانان در معرض خطر يا بزه‌ديده، اقدام نمايد. همچنين كميته امداد امام خميني(ره) مكلف به ارايه انواع حمايت‌هاي معيشتي، اجتماعي، بهداشتي و درماني به اطفال و نوجوانان و خانواده‌هاي آنان با معرفي سازمان بهزيستي است.
وزارت كشور نيز مكلف است از طريق سازمان ثبت احوال و اداره كل امور اتباع و مهاجران خارجي نسبت به تسهيل صدور اسناد سجلي يا تابعيتي اطفال و نوجوانان معرفي‌شده از سوي سازمان بهزيستي، سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي، دفاتر حمايت از اطفال و نوجوانان دادگستري‌ها و ساير نهادهاي حمايتي اقدام كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون