• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4964 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۸ تير

رييس فدراسيون فوتبال از ادامه همكاري با سرمربي موفق تيم ملي خبر داد

ابقاي اسكوچيچ، ظهور عقلانيت

علي ولي‌اللهي

 

هنگامي كه تيم ملي ايران بعد از ۴ برد پياپي در منامه و صعود به دور دوم انتخابي جام جهاني به تهران بازگشت شهاب‌الدين عزيزي خادم، رييس فدراسيون فوتبال نگفت كه فدراسيون با دراگان اسكوچيچ، سرمربي تيم ملي ادامه مي‌دهد. عزيزي خادم با بياني دو پهلو و با به ميان كشيدن پاي هيات رييسه اعلام كرد در مورد ادامه همكاري با سرمربي كروات تصميم‌گيري خواهد شد. بعد از اين بود كه شايعات پيرامون تيم ملي به اوج  رسيد و خيلي‌ها گفتند كه قرار نيست اسكوچيچ سرمربي تيم ملي بماند. 
در طول اين چند روز آدم‌هاي مختلفي به نيمكت تيم ملي لينك شدند؛ از كارلوس كي‌روش تا برانكو ايوانكوويچ. حتي روز يكشنبه خبر رسيد كه رييس فدراسيون فوتبال با علي دايي جلسه‌اي برگزار كرده است كه شهريار اين جلسه را تكذيب كرد. دايي در اين رابطه گفت: «به هيچ عنوان جلسه‌اي با آقاي عزيزي‌خادم نداشتم و هيچ موضوعي مطرح نبوده است. هر كسي هم چنين موضوعي را مطرح كرده دروغ گفته است.» آن‌قدر خبر علاقه فدراسيون به تغيير سرمربي جدي شد كه حتي برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي عمان با فدراسيون فوتبال ايران تماس گرفت و خواستار ابقاي هموطنش در تيم ملي شد. 
به هر ترتيب و در حالي كه بيشتر كارشناسان اعتقاد داشتند كه تغيير سرمربي در شرايط حاضر و با توجه به اينكه دو روز ديگر، يعني 10 تير ماه قرعه‌كشي مرحله دوم جام جهاني برگزار مي‌شود اشتباه است، روز دوشنبه فدراسيون فوتبال خبر از توافق براي ادامه همكاري با دراگان اسكوچيچ داد تا شايعات اطراف تيم ملي تمام شود و همه نفسي به راحتي بكشند. روابط عمومي فدراسيون فوتبال در اين رابطه به نقل از شهاب‌الدين عزيزي خادم نوشت: «فدراسيون فوتبال با سرمربي تيم ملي تا پايان مرحله دوم مقدماتي جام جهاني به توافق مشترك رسيد.» رييس فدراسيون فوتبال افزود: «قرار شد بعد از قرعه‌كشي مرحله دوم، برنامه‌ريزي مناسبي براي اين مرحله صورت گيرد و فدراسيون فوتبال همه امكانات لازم براي آماده‌سازي تيم ملي و حضور پرقدرت در مرحله دوم را در دستور كار قرار خواهد داد.»
ابقاي دراگان اسكوچيچ از چند منظر به نفع فوتبال ايران است و اولين مورد آن ظهور عقلانيت است. در سال‌هاي گذشته اتخاذ تصميمات احساسي و اشتباه ضررهاي جبران‌ناپذيري به فوتبال ملي و باشگاهي ايران وارد كرده است. در راس اين تصميمات اخراج‌هاي بدون فكر و قراردادهاي خوش‌رنگ و لعاب و سنگين ارزي قرار داشته. به واسطه همين تصميمات تيم ملي با پرونده ويلموتس مواجه است و باشگاه پرسپوليس با پرونده كالدرون. استقلال هم بايد با استراماچوني كنار بيايد؛ كسي كه به ايران آورده شد بدون اينكه كسي به خودش زحمت فكر كردن بدهد كه چطور قرار است دستمزد سرمربي پرداخت شود. 
مساله بعدي كوتاه ماندن دست دلالان و مشورت‌دهندگان حاضر در فدراسيون و اطراف تيم ملي است. گرچه هنوز سر آمدن خود اسكوچيچ به تيم ملي بحث‌هاي زيادي مطرح است اما شكي در اين نيست تمام آنهايي كه در دو هفته گذشته با استفاده از رسانه‌هاي خود و بسيج هواداران در فضاي مجازي قصد داشتند اسكوچيچ را از نيمكت تيم ملي دور كنند تا گزينه‌هاي مدنظر خودشان را سر كار بياورند ناكام مانده‌اند. واقعا براي يك‌بار هم كه شده بايد تصميمات فني و درك صحيح از شرايط جاي توصيه‌ها و رد و بدل شدن پول را مي‌گرفت كه فعلا اين اتفاق رخ داده است. 
همچنين بايد به كمبود وقت تا شروع دور دوم انتخابي جام جهاني اشاره كرد. مساله‌اي كه از عمده دلايل اصلي مطرح شده توسط موافقان ابقاي اسكوچيچ به حساب مي‌آمد. طبق اعلام فيفا مرحله دوم انتخابي جام جهاني از شهريور آغاز مي‌شود و اين يعني فوتبال ايران براي آمادگي حداكثر دو ماه فرصت دارد. در چنين شرايطي چطور ممكن بود سرمربي جديد، ولو كسي كه با فوتبال ايران آشنايي دارد، بيايد و با اعضاي تيم به هماهنگي برسد؟ 
اسكوچيچ سرمربي تيم ملي مانده و مي‌تواند با خيال راحت از همين امروز كارش را آغاز كند. فدراسيون هم مي‌تواند پولي كه قرار بود خرج سرمربي خارجي نظير كي‌روش كند را خرج تجهيز ورزشگاه‌هاي اصلي ايران به كمك داور ويديويي كند تا ميزباني كشورمان براي مسابقات انتخابي جام جهاني از بين نرود. كنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام كرده است كه بازي‌هاي دور دوم با استفاده از VAR برگزار مي‌شود و مجهز نبودن ورزشگاه‌هاي يك كشور به اين سيستم به معناي خداحافظي با ميزباني است.  همچنين نياز است فدراسيون از همين امروز دنبال تدارك ديدن بازي‌هاي دوستانه درست و حسابي براي تيم ملي برود. اين درست است كه تيم اسكوچيچ قبل از عزيمت به بحرين هيچ بازي تداركاتي برگزار نكرد و درنهايت موفق شد اما اين بدان معنا نيست كه رويه، رويه درستي بوده است. اگر فدراسيون از همين حالا تلاش خود را براي متقاعد كردن تيم‌هاي بزرگ دنيا به كار بگيرد ديگر سر بزنگاه از نبود وقت و مشكلات تحريم نخواهد گفت. بدون شك خيلي از تيم‌هاي مطرح دنيا علاقه دارند با بهترين تيم آسيا كه در فرم بسيار خوبي هم قرار دارد بازي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون