• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4974 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۰ تير

عباس سليمي‌نمين، تحليلگر اصولگرا:

قوا در يك‌ طيف سياسي اما با سلايق‌ متضاد هستند

يكدست شدن حاكميت اتفاقي بود كه با نتيجه انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري در روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ حاصل شد. گروهي اين اتفاق را تهديدي جدي و دسته‌اي ديگر هم همسويي قوا را عاملي براي پيشبرد هر چه بهتر اهداف تلقي مي‌كنند. عباس سليمي‌نمين، مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاين» معتقد است كه دولت رييسي چه از نظرات اصلاح‌طلبان استفاده كند چه نكند، بايد اين پيام را جدي بگيريم كه كسي قرار نيست در مسير حذف واقع شود؛ يعني اراده بر همفكري و همنشيني است. 
سليمي‌نمين در مورد همسويي مسوولان عاليرتبه و يكدست شدن قوا توضيح داد: «آنچه در ارتباط با بحث همسو شدن مسوولان تراز اول كشور بايد در نظر گرفت اين است كه چنين اتفاقي هم درست است هم درست نيست. درست از اين جهت كه همه قوا در يك‌ طيف سياسي قرار دارند، اما قطعا سلايق‌شان با هم در تضاد است. البته اينكه با هم رقيب نيستند پس دنبال تخريب هم نخواهند بود يك موهبت است. موهبتي كه باعث مي‌شود همه نيروي خود را در مسير حل مشكلات مردم بگذارند. در چنين وضعيتي از تلاش براي تخريب يكديگر و دعواهاي شكننده خبري نمي‌شود كه طبيعتا اين موهبتي بسيار مهم و اثرگذار است چرا كه قطعا موجب خواهد شد مصائب مردم در كانون توجه واقع شود و دستگاه‌ها از مشكلات عمومي غفلت نكنند.»
او همچنين افزود: «به هر حال در گذشته شاهد بوديم كه بخش مهمي از انرژي‌ها در مسير خنثي‌سازي توانمندي‌هاي فعالان سياسي به هدر مي‌رفت. خوشبختانه آقايان در تلاشند تا فضاي شكننده‌اي را كه بين جريان‌‌هاي سياسي بود تعديل كنند. همين تماس‌هايي را كه با كارشناسان از جانب قوه مجريه و قوه قضاييه براي همفكري گرفته شد بايد كاري بسيار ارزشمند به شمار آوريم كه حتما فايده‌هاي زيادي خواهد داشت. ما تاكنون نسبت به اين همفكري غفلت كرده بوديم، اما امروز قدم زدن در اين مسير همنشيني اميدواري‌ها را افزايش داده است.»
عباس سليمي‌نمين در واكنش به اين گزاره كه «همسو بودن مي‌تواند مضر هم باشد؛ مثلا چشم‌پوشي‌هاي احتمالي از ايراد دولت هم‌سليقه!» توضيح داد: «اين احتمال حتما واقعي است. اينجاست كه بايد سطح توقع را از رسانه‌ها بالا برد؛ يعني رسانه‌ها بايد تحولي در خود ايجاد كنند و با صراحت و صداقت دنبال عيوب باشند و با انعكاس آنها به دست‌اندركاران مقدمات را براي اصلاح امور فراهم كنند. اين توضيح لازم است كه شخصيت‌هاي مسوول نبايد در حلقه‌هاي بسته بمانند و فقط با نظر و اطلاعات مشاوران خود از شرايط مطلع شوند.»
او افزود: «امروز براي صدا و سيما و ساير رسانه‌ها واجب است با واقع‌بيني هر آنچه را در كشور رخ مي‌دهد به اطلاع تصميم‌گيران برسانند تا آنها مسائل مبرم را كمرنگ نبينند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون