• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4978 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۴ تير

نگاهي به فيلم «قهرمان» واپسين ساخته اصغر فرهادي

قرباني قضاوت و دروغ

اميد معلم

جديدترين اثر اصغر فرهادي فيلم «قهرمان» روايتگر قصه مردي است كه به دليل مشكلات مالي به حبس بلندمدت دچار مي‌شود و حالا كه دو روز به مرخصي آمده تلاش دارد تا نظر شاكي خودش را جلب كند و دوباره به زندان برنگردد در اين ميان اتفاق مالي براي او پيش مي‌آيد كه او را مقابل وجدانش قرار مي‌دهد و او ترجيح مي‌دهد جاده شرافت را در پيش بگيرد كه با گرفتاري‌هاي زيادي به خصوص از سوي جامعه و خانواده‌اش مواجه مي‌شود. 
در فيلم «قهرمان» يك‌بار ديگر مساله قضاوت و دروغ محور نگاه اصغر فرهادي فيلمساز صاحب تفكر ما قرار گرفته براي اينكه به تماشاگر خود ثابت كند جوامع مدرن امروزي در سراسر دنيا از جمله ايران با چه مشكلاتي بابت مساله قضاوت و دروغ دست و پنجه نرم مي‌كنند؛ «قهرمان» هم مثل ديگر آثار اصغر فرهادي تماشاگر را با چند شوك متفاوت و متنوع درگير قصه مي‌كند و شايد مي‌توان گفت اين فيلم بينابين دو فيلم ديگر فرهادي «جدايي نادر از سيمين» و «درباره الي» است از اين حيث كه مساله دروغ در «جدايي نادر از سيمين» محور فيلم بود و در «درباره الي» موضوع قضاوت مساله قرار گرفت. حالا در فيلم قهرمان هر دوي اين تم‌ها در كنار هم تنيده شده با اين تفاوت كه ما در قهرمان با فيلمسازي مواجه هستيم كه بعد از چند سال تجربه بالايي در روايت قصه و پرداختن به افراد طبقه متوسط جامعه ايراني پيدا كرده؛ در اين فيلم با پختگي، موضوع قرباني شدن آدم‌ها در جامعه‌اي كه به‌شدت اسير قضاوت و دروغ است روايت مي‌شود و حتي نشان داده مي‌شود كه اين موضوع گاهي دولتمردان را هم گرفتار كرده. فيلم از اين جنبه‌ها بسيار موفقيت‌آميز عمل كرده و تماشاگر را راضي مي‌كند. 
از نظر فيلمبرداري، تدوين و بازي امير جديدي هم «قهرمان» نمره بسيار قابل قبولي كسب مي‌كند شايد بتوانيم بگوييم كه «قهرمان» يكي از شانس‌هاي اصلي جشنواره كن خواهد بود و در ميان تمام آثاري كه تا به امروز مشاهده كرديم فيلم «قهرمان» مي‌تواند از فيلم‌هاي مهم برگزيده جشنواره كن باشد. براي اينكه فيلم‌هاي امسال آثار خوبي نيستند و «قهرمان» به عنوان اثر برجسته فيلمساز سرشناس ايراني كه توانسته توجه منتقدان را به خود جلب كرده صاحب افتخار تازه براي سينماي ايران باشد. معتقدم بايد طي روزهاي آينده منتظر اتفاقات خوب براي سينماي ايران باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون