• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4985 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد

حاشيه‌هاي مبارزه ناهيد كياني و كيميا عليزاده

چه كسي برد؟ چه كسي باخت؟

گروه ورزش

 

۲۴ ساعت قبل از مبارزه ناهيد كياني نماينده ايران در وزن ۵۷- كيلوگرم تكواندو مقابل كيميا عليزاده تكواندوكار سابق تيم ملي ايران كه در المپيك زير پرچم پناهجويان شركت كرده، مردم واكنش‌هاي متفاوتي نسبت به اين رقابت نشان دادند. بخش عمده‌اي اين رقابت را به نوعي بازي دو سر باخت براي ورزش ايران عنوان كردند و از اينكه شرايط به گونه‌اي پيش رفته كه باعث شده دو هم‌وطن، دو هم‌تيمي سابق و دو دوست كه عكس‌هاي دونفره‌شان هنوز در اينترنت هست مقابل هم قرار بگيرند ابراز ناراحتي كردند.

به هر حال مبارزه اين دو ورزشكار بامداد روز يكشنبه در دومين روز رقابت‌هاي المپيك توكيو انجام شد و درنهايت كيميا عليزاده توانست با برتري ۱۸ بر ۹ بر ناهيد كياني راهي دور بعد شود. آنچه دقايقي قبل از مسابقه و حين رقابت دو مبارز توجه بينندگان تلويزيون را جلب كرد، اظهارات عجيب بهزاد كاوياني مجري برنامه المپيك و بيژن خراساني گزارشگر بازي بود. كاوياني، عليزاده را انساني بي‌هويت معرفي كرد كه آلت دست بيگانگان شده و خراساني اولين مدال‌آور تاريخ زنان ايران در المپيك را در تمام مدت گزارش «او»، «نماينده تيم پناهجويان»، «حريف كياني» و... ناميد و از به‌كار بردن اسم كيميا عليزاده خودداري كرد! خراساني در حالي كه مشخص بود عليزاده از كياني سرتر است و بهتر مبارزه مي‌كند بارها و بارها چنين القا كرد كه داوران در حال خوردن حق كياني هستند! اين در حالي است كه ساعتي بعد و هنگامي كه مبارزه تكواندوكار كره‌جنوبي و ازبكستان از تلويزيون پخش مي‌شد، خراساني تاييد كرد كه با آمدن هوگوهاي الكترونيكي و حساس به ضربه عدالت در تكواندو رعايت مي‌شود و اساسا داوران ديگر نمي‌توانند حق و ناحق كنند. 
نوع برخورد صداوسيما با كيميا عليزاده و تلاش براي ناديده گرفتن او انتقادات فراواني در ميان بينندگان تلويزيون برانگيخت و آنها در صفحات شخصي خود به اين مساله واكنش نشان دادند. كاربران اين سوال را مطرح كردند كه اين چه رسانه مقتدري است؟ آيا نمي‌شد خيلي عادي، انگار كه عليزاده رقيبي مثل همه رقباست و با ورزشكاري از ايران بازي دارد به اين مسابقه نگاه شود؟ كاربران اين سوال‌ها را در كنار تصاوير منتشر شده بعد از مبارزه عليزاده و كياني نوشتند. تصاويري كه نشان مي‌داد تكواندوكار سابق ايران بعد از برد خوشحالي نكرده و در عوض همبازي و مربي سابقش را در آغوش كشيده است. 
نكته جالب توجه وضعيت عليزاده و كياني اين بود كه كياني در صورتي مي‌توانست در جدول بماند و براي مدال برنز بجنگد كه عليزاده راهي فينال مي‌شد. بنابراين در تمام طول مدتي كه عليزاده با ساير رقباي خود در مراحل يك‌هشتم، يك‌چهارم و نيمه‌نهايي مبارزه مي‌كرد، مجريان برنامه‌هاي صداوسيما باز هم بدون نام بردن از عليزاده ابراز اميدواري مي‌كردند كه با صعود حريف كياني به فينال، نماينده كشورمان بتواند در جدول شانس مجدد به رقابتش ادامه دهد. 
عليزاده نيز كه در توييترش از مردم خواسته بود برايش دعا كنند، در مبارزه‌هاي بعدي ابتدا جونز قهرمان دو دوره قبل المپيك از انگلستان و نفر اول رنكينگ وزن ۵۷- را شكست داد و سپس در يك بازي نزديك از سد تكواندوكار چيني گذشت. عليزاده در نيمه‌نهايي مقابل حريف روس شكست خورد و راهي ديدار رده‌بندي براي كسب مدال برنز شد. به اين ترتيب ناهيد كياني نيز همانند هادي‌پور و ميرهاشم حسيني از گردونه رقابت‌ها كنار رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون