• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4985 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد

نگاهي به نتايج ورزشكاران ايران در روز دوم المپيك

باخت تيم ملي بسكتبال در روز فاجعه‌آميز تكواندو

روز دوم رقابت‌هاي المپيك توكيو براي ورزشكاران ايران چندان خوب پيش نرفت و غير از صعود نازنين ملايي به نيمه‌نهايي رقابت‌هاي قايقراني نتيجه قابل قبول ديگري كسب نشد.  بعد از موفقيت نسبي ورزشكاران ايران در روز نخست كه با كسب يك نشان طلا براي كاروان ورزشي كشورمان همراه بود و همچنين پيروزي بزرگ تيم ملي واليبال مقابل لهستان، روز دوم رقابت‌ها موفقيت‌آميز نبود. 
چند دقيقه مانده به ۶ صبح ناهيد كياني نماينده                                  57  -كيلوگرم تكواندو ايران در اولين مبارزه خود برابر كيميا عليزاده نماينده تيم پناهندگان المپيك با نتيجه 18 بر 9 شكست خورد و از راهيابي به دور بعد باز ماند. با توجه به شكست عليزاده در نيمه‌نهايي، كياني از گردونه رقابت‌ها كنار رفت.  دقايقي بعد هانيه رستميان در مرحله مقدماتي تپانچه 10 متر بادي زنان با رقباي خود به رقابت پرداخت. او كه در جايگاه پنجم خط آتش با ۵۳ حريف ديگر مبارزه كرد در نهايت با كسب ۵۷۶ امتياز در جايگاه دهم ايستاد و از صعود به فينال بازماند. هشت نفر نخست راهي فينال شدند. 
همزمان با اين دو رقابت تيم ملي بسكتبال ايران در افتتاحيه بسكتبال المپيك در گروه اول مسابقات مقابل چك به ميدان رفت. بسكتباليست‌هاي كشورمان در اين بازي در كوارتر نخست عملكرد نسبتا خوبي به نمايش گذاشتند و بازي را با حساب ۲۵ بر ۱۹ واگذار كردند. اما در كوارتر دوم شاگردان مهران شاهين‌طبع بسيار سردرگم و پر اشتباه ظاهر شدند و در نهايت با حساب ۲۱ بر ۱۱ مغلوب شدند تا در پايان نيمه نخست در مجموع ۴۶ بر ۳۰ از حريف خود عقب بيفتند. در نيمه دوم شرايط تفاوت محسوسي نكرد و آنها اين كوارتر را با اختلاف ۵ امتياز و در فاصله يك كوارتر تا پايان با حساب ۶۷ بر ۴۷ عقب افتادند. در حالي كه به نظر مي‌رسيد اختلاف ۲۱ امتيازي در يك‌چهارم پاياني بيشتر هم خواهد شد و بسكتبال ايران با يك شكست سنگين المپيك را آغاز مي‌كند، بر و بچه‌هاي تيم ملي به خودشان آمدند و در كوارتر چهارم با ارايه عملكردي درخشان فاصله را تا حد امكان كم كردند و در نهايت با اختلاف ۶ امتيازي و با حساب ۸۴ بر ۷۸ مغلوب حريف شدند. ايران كوارتر چهارم را ۳۲ بر ۱۷ برنده شد. در اين بازي بهنام يخچالي با كسب ۲۳ امتياز،امتياز آورترين بازيكن زمين لقب گرفت. مهران شاهين‌طبع سرمربي تيم‌ ملي بسكتبال ايران پس از باخت مقابل جمهوري چك اظهار كرد: «ما در نيمه اول مي‌توانستيم بهتر بازي كنيم و با وجود تلاش زياد بازيكنان، متاسفانه در نيمه اول نتيجه خوبي نگرفتيم كه‌ كار را سخت كرد. در نيمه دوم اما زير حلقه را بهتر كنترل كرديم، بازيكنان با تحرك بيشتري كار كردند و تصميمات خوبي در حمله گرفتيم. شاخص‌هاي آماري را توجه كنيد ما پايين‌تر بوديم و نتيجه اين شد. اگر دقت و كنترل بيشتري داشتيم در نيمه اول، مي‌شد نتيجه چيز ديگري باشد.» ايشان با اشاره به اينكه تيمش به ۱۵ بازي تداركاتي نياز داشت تا بتواند بهترين عملكردش را ارايه دهد درباره دو بازي آينده با امريكا و فرانسه نيز گفت: «ما بايد در همه زمينه‌ها بهتر بازي‌ كنيم و تقريبا بتوانيم بازي‌هاي با كيفيت‌تري را نشان دهيم هر چند كه تيم‌هاي مدعي در پيش داريم. بسكتبال با ساير رشته‌ها متفاوت است و به نظرم بچه‌ها مي‌توانند در آينده باكيفيت‌تر باشند.»
در قايقراني روئينگ تك نفره نازنين ملايي كه در روز نخست توانسته بود به مرحله يك‌چهارم راه پيدا كند، از حوالي ساعت ۷ صبح كارش را در اين مرحله آغاز كرد. ملايي در اين دور هم توانست با درخشش عالي مسافت 2 كيلومتري را با زمان 7،32 :  8 دقيقه طي كند. او با ثبت اين زمان پس از نمايندگان نيوزيلند و سوييس در رده سوم ايستاد و به نيمه نهايي صعود كرد. دختر قايقران المپيكي ايران بعد از ثبت اين موفقيت گفت: «ما با توجه به امكانات و داشته‌هاي‌مان، براي فينال C برنامه‌ريزي كرده بوديم. من در پيست هزار متر تمرين مي‌كردم. مسابقه اروپايي و جهاني هم نرفته بودم. بنابراين واقع‌بينانه نگاه كرديم كه اگر به فينال C برسيم، اتفاق خوبي است. روز اول بازي‌ها كه توانستم به‌طور مستقيم به مرحله يك‌چهارم نهايي صعود كنم، متوجه شديم كه تمرينات و برنامه‌ريزي‌ها جواب داده است و سپس به تجزيه و تحليل حريفانم در مرحله يك‌چهارم نهايي پرداختيم.» اين ورزشكار كشورمان در مورد تفاوت امكاناتش با ساير رقبا نيز گفت: «ورزشكاران كشورهاي ديگر به محض اينكه مسابقه تمام مي‌شود جليقه‌هاي يخ دارند و مربيان‌شان سريع آن جليقه‌ها را مي‌آورند تا تن‌شان كنندتا در اين گرماي شديد هوا زودتر ريكاوري شوند اما مربي من مجبور است حوله را در آب سرد خيس كند و آن را به من بدهد. نكته جالب اين است كه خيلي‌ها از من مي‌پرسيدند دركجا تمرين كرده‌ام و وقتي گفتم من در پيست هزار متر تمرين كردم باورشان نمي‌شد.» در تكواندو علاوه بر ناهيد كياني، ميرهاشم حسيني آخرين نماينده ايران در تكواندو در وزن ۶۸- كيلوگرم در اولين مبارزه خود برابر يو جن هوانگ نماينده چين تايپه به روي شياپ‌ چانگ رفت و با نتيجه 18 بر 16 به پيروزي رسيد. حسيني در دور دوم مقابل حريف ۱۹ ساله ازبكستاني كه در مرحله قبل تكواندوكار سرشناس كره‌اي را شكست داده بود، با نتيجه سنگين ۳۴ بر ۲۲ شكست خورد. با توجه به صعود رشيتوف به فينال حسيني اين شانس را پيدا كرد كه در جدول شانس مجدد حضور پيدا كند. تكواندوكار كشورمان در اين دور مقابل دائه وون لي از كره جنوبي ۳۰ بر ۲۱ شكست خورد تا آخرين نماينده تكواندوي ايران هم حذف شود. به اين ترتيب تيم تكواندوي كشورمان متشكل از سه بازيكن دستش از مدال كوتاه ماند و ضعيف‌ترين نتيجه تاريخ ايران در المپيك را رقم زد. 
از ساعت ۹ صبح مهيار در رشته تفنگ بادي ده متر در خط آتش قرار گرفت. صداقت كه نخستين حضور خود را در المپيك تجربه مي‌كرد در دور مقدماتي با كسب امتياز ۶۲۹.۱ و با اختلاف تنها يك‌دهم امتياز نسبت به نفر هشتم در جايگاه نهم قرار گرفت و از صعود به فينال باز ماند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون