• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4991 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ مرداد

قدرت مالي رييس‌جمهور امريكا و حاميانش چگونه مي‌تواند دموكراسي امريكايي را دچار مشكل كند؟

اسلحه 100 ميليون دلاري ترامپ

محمدحسين لطف‌الهي

براي بسياري از دموكرات‌ها، فرض بر اين بود كه با شكست دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 و استيضاح او، ديگر تهديدي از جانب رييس‌جمهور پيشين امريكا آنها را تهديد نخواهد كرد. اما در حالي كه هنوز نزديك به سه سال تا انتخابات رياست‌جمهوري بعدي در ايالات متحده زمان باقي مانده، دونالد ترامپ با جمع‌آوري كمك‌هاي مالي انبوه و با تكيه بر هواداران انبوهش خود را در قامت يك تهديد جدي براي دموكرات‌ها و حتي اصل دموكراسي در امريكا معرفي كرده است.

اكسيوس روز شنبه گزارش داد كه كميته اقدام سياسي كارزار دونالد ترامپ (PAC) در 6 ماه نخست سال 2021 توانسته مجموعا 82 ميليون دلار كمك مالي جمع‌آوري كند كه مبلغي قابل توجه به حساب مي‌آيد. اين در شرايطي است كه به فاصله كمي پس از حمله شورشيان طرفدار ترامپ به كنگره امريكا، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده امكان حضور در شبكه‌هاي اجتماعي پرطرفدار نظير توييتر و فيس‌بوك را به عنوان اصلي‌ترين راه ارتباطي با هوادارانش از دست داد. نشريه پوليتيكو با اشاره به اين گزارش، يادآوري كرده است كه هيچ كدام از روساي جمهور پيشين امريكا تاكنون موفق به جمع‌آوري چنين رقمي براي فعاليت‌هاي سياسي خود نشده بود. اكسيوس همچنين مي‌نويسد كميته اقدام سياسي ترامپ در حال حاضر مبلغي نزديك به 102 ميليون دلار پول نقد در اختيار دارد.
تحليلگران نزديك به حزب دموكرات معتقدند كه اين مبلغ قابل توجه، اسلحه‌اي در دستان ترامپ است كه مستقيما دموكراسي امريكا را نشانه رفته است. استفان كالينسون، تحليلگر سياسي سي‌ان‌ان در اين خصوص مي‌نويسد: اين پس‌انداز بزرگ، با طرح درخواست‌هاي متعدد از سوي رييس‌جمهور پيشين و با تأكيد‌هاي متعدد بر روي موضوعاتي نظير وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 جمع‌آوري شده و اين از جمله دلايلي است كه باعث مي‌شود اين پول‌ها خطرناك باشد. در كنار اين نشانه، ترامپ براي حمايت از كانديداهاي جمهوري‌خواه در انتخابات 2022 كنگره مرتبا به ايالت‌هاي مختلف سفر مي‌كند و همزمان هم‌قطاران او در حزب جمهوري‌خواه مي‌كوشند كه تاريخ اقدامات شرم‌آور و بر خلاف قانون اساسي چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا را به نفع ترامپ بازنويسي كنند. براي تصور اين موضوع كه احتمالا دونالد ترامپ با اين كمك‌هاي مالي جمع‌آوري شده چه خواهد كرد، نياز به قدرت تخيل زيادي نيست. او تقريبا هرچند روز يك بار از وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري سخن مي‌گويد و تمام تلاش خود را معطوف كرده تا فرآيند دموكراتيك انتخابات در امريكا را زير سوال ببرد. علاوه بر اين، دسترسي به اسناد جديد در خصوص تهديد مقامات وزارت دادگستري در دوره رييس‌جمهور پيشين براي اعلام وقوع تقلب در انتخابات و شهادت برخي حاضران در نشست‌هاي استماع كميته بررسي حوادث 6 ژانويه، ثابت مي‌كند كه ترامپ چه در ذهن دارد و چه تهديد بزرگي عليه دموكراسي امريكايي به حساب مي‌آيد.
به نوشته سي‌ان‌ان، اكنون كاملا روشن است كه ترامپ ابتدا در جورجيا و سپس در چند ايالت ديگر مقامات و مسوولان برگزاري انتخابات را تحت فشار گذاشته بود تا با اعلام وقوع تقلب و تغيير نتايج انتخابات به نفع او، مانع از انتقال قدرت به جو بايدن شوند. واقعيت اين است كه حملات ترامپ به قانون اساسي امريكا نه تنها پس از كنار رفتن او از قدرت پايان نيافته، بلكه او با اتخاذ سياستي خطرناك و با اتكا به هواداران وفادارش توانسته موضوعاتي نظير «استفاده از تئوري‌هاي توطئه» يا «تأكيد بر تقلب در انتخاب» به يك ارزش در حزب جمهوري‌خواه بدل شود؛ اكنون هر كه خواهان حمايت ترامپ در انتخابات كنگره است بايد اين شرط را بپذيرد.
نيويورك تايمز نوشته است كه مبلغ جمع‌آوري شده از سوي ترامپ، از تمام افراد و سياست‌مداران مطرح در حزب جمهوري‌خواه بيشتر بوده و وزن او را در برابر وزن ساير اعضاي حزب نشان مي‌دهد. دومين نفري كه در ميان جمهوري‌خواهان توانسته بيشترين كمك مالي را پس از ترامپ جمع‌آوري كند، سناتور تيم اسكات از كاروليناي جنوبي بوده كه موفق شده 7.8 ميليون دلار از طريق كمك مالي هوادارانش به دست آورد. 
در اين ميان ترامپ اصرار دارد كه گامي در راستاي كودتا و تغيير نتيجه انتخابات برنداشته، انتخابات از او دزديده شده و بايد تحقيقاتي گسترده در اين خصوص انجام گيرد. رييس‌جمهور سابق امريكا مدارك جديد درباره تلاش وي جهت تغيير در نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ را انكار كرد. بر اساس گزارش پايگاه خبري «هيل»، ترامپ بامداد يكشنبه در بيانيه‌اي، كميته اصلاح و نظارت مجلس نمايندگان امريكا را به‌خاطر انتشار اسنادي درباره تلاش وي براي تغيير نتيجه انتخابات مورد حمله لفظي قرار داد. در گزارش اين كميته آمده است ترامپ در تماسي تلفني با معاون وزير وقت دادگستري گفته بود: «فقط بگو انتخابات مخدوش بوده و باقي را به من بسپار.» با اين حال ترامپ در بيانيه خود مدعي شده است، تلاش او براي «تغيير در نتيجه انتخابات» به اشتباه در اين گزارش درج شده است. رييس‌جمهور سابق امريكا نوشت: «دموكرات‌‌هاي به‌شدت فاسد و حزب‌گرايي كه كميته نظارت مجلس نمايندگان را مي‌گردانند ديروز اسنادي را منتشر كردند كه پرونده‌هاي دادگاه عليه انتخابات مخدوش ۲۰۲۰ را شامل مي‌شد و به‌طور غيرصادقانه‌اي آن را تلاش براي تغيير نتيجه انتخابات توصيف كرده‌اند.»
ترامپ افزود: «در واقع درست برعكس آن درست است. هدف اين اسناد برپا نگه‌داشتن صحت و درستي انتخابات و تقدس رأي ما بود. مردم امريكا مي‌خواهند و دستور مي‌دهند كه رييس‌جمهور ايالات متحده، رييس نيروهاي مجري قانون در كشور، در كنار آنها ايستاده و براي صحت انتخابات بجنگد و درباره تلاش‌هاي انجام شده جهت تضعيف ملت‌ ما تحقيق كند.» در اين اسناد كه يادداشت‌هاي «ريچارد داناهيو» معاون دادستان كل امريكا است، ذكر شده كه او در تماس تلفني مذكور به ترامپ گفته كه نمي‌تواند نتيجه انتخابات را تغيير دهد. گفته مي‌شود اين مقام وزارت دادگستري به ترامپ گفته بود، اين وزارتخانه ده‌ها تحقيق و صدها مصاحبه انجام داده اما هيچ تقلب گسترده‌اي در انتخابات پيدا نشده است. با اين حال ترامپ همچنان اصرار داشته كه انتخابات در جورجيا، نوادا، ميشيگان و آريزونا مخدوش بوده است. 

روايت نظرسنجي‌ها از محبوبيت ترامپ
بر اساس آخرين نظرسنجي صورت گرفته از سوي آسوشيتدپرس، اكثر شهروندان امريكايي (دموكرات – جمهوري‌خواه و مستقل) معتقدند دونالد ترامپ نبايد در تعيين سياست‌هاي حزب جمهوري‌خواه نقشي داشته باشد اما در حزب جمهوري‌خواه وضعيت متفاوت است. همين نظرسنجي نشان مي‌دهد دست كم 47 درصد از جمهوري‌خواهان معتقدند ترامپ بايد نقش اصلي را در تعيين سياست‌هاي حزب ايفا كند و تنها 18 درصد از طرفداران اين حزب بر اين باورند كه ترامپ نبايد نقشي در تعيين سياست‌هاي حزبي داشته باشد.
همچنين نظرسنجي آسوشيتدپرس نشان مي‌دهد 62درصد از جمهوري‌خواهان معتقدند كه «ضرورت دارد» و «بسيار مهم است» كه درباره ادعاهاي ترامپ در خصوص وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 و «دزديده شدن» انتخابات تحقيقاتي گسترده صورت گيرد. آنها به سيستم انتخاباتي در امريكا مشكوكند و باور دارند كه بدون تحقيق نمي‌توان به اين سيستم اعتماد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون